Pořád si někdo stěžuje, že vzniká málo her s českým dabingem. A světe div se, ono to možná i pomohlo! Po nedávném fanouškovském dabingu pro Kingdom Come: Deliverance je na obzoru další hra, u které se můžeme těšit na český dabing. Navíc obsazený takovými známými jmény, jako jsou Petr Rychlý nebo Marek Vašut. Není to však jediná věc, čím se tato tahová strategie na styl XCOMu liší od svých konkurentů.

Za poslední roky se tu sice objevilo několik nových titulů tohoto žánru, žádný ale nevyužíval zasazení druhé světové války. Nejblíže je tomu Achtung! Cthulhu Tactics z roku 2018, které je však pojato rychlejším tempem. Autoři svou inspiraci připisují spíše tradičnímu XCOMu a hře Silent Storm, která však není tak realistická. Právě realismem se snaží tvůrci zaujmout a ve hře tak naleznete reálné zbraně i postavy umístěné v událostech, které se skutečně na území druhoválečné Evropy staly.

Vývojáři nám prostřednictvím časově omezeného testování nabízí dva scénáře. První z nich se odehrává v Československu a od toho druhého se liší hlavně svou náročností. Jde hlavně o osvojení základních tahových možností, které vám v průběhu hraní nabídne zhruba dvacet minut taktizování, což odpovídá sedmi tahům. Ze začátku vás příjemně naladí odbojář Petr Bobula, kterému propůjčuje hlas právě Petr Rychlý. Jeho hlášky jsou sice po čase repetitivní, ale většina z nich je více než povedená. Inu, co byste čekali od profesionála, který má za sebou Paulieho z legendární Mafie.

Ještě před spuštěním scénáře máte možnost měnit výbavu své posádky. Nutno však dodat, že tato možnost není v testování moc reprezentativní, jelikož můžete pracovat jenom s tím co mají členové družstva v inventáři. Tedy dát jedné z postav více granátů, a tím obrat ostatní členy družstva. Případně jedné z postav dát samopal a té druhé pušku. Také mě zaujalo, že má každá z postav jinou národnost Máme tu Čecha, Američana, Poláka, Nora, Francouze i Angličana. Působí to hezky, na druhou stranou je záhadou, jakým jazykem mezi sebou taková posádka vlastně komunikuje. Co už se mi ale moc nelíbilo, byla kvalita zpracování postav, která rozhodně neodpovídá fotografiím na průkazce. Naopak vzhled Szymona Malinowskiho připomíná holohlavého B.J. Blazkowicze, což se sem náramně hodí, protože střílí z celé posádky nejlépe.

I vzhledem k větší realističnosti bych vás měl upozornit na fakt, že tu nefunguje nic jako bezhlavá střelba. Po několika ztrátách v mé posádce jsem se začal zaměřovat více na taktizování a orientaci ve statistikách. Šance na úspěšný zásah je tu klíčová, a pokud není vysoká, půjde o promarněné akční body, které se resetují každým tahem. Lepší je tak zvolit spíše strategičtější místo a zahájit protiútok až v dalším tahu. 

Provoz akčních bodů se inspiruje ze sérií XCOM, kde se rozdělují mezi pohyb a střelbu. Pokud se rozhodnete hodit granát, zbyde vám už jen několik bodů, abyste se mohli skrýt alespoň za překážku ležící za vaší postavou, ale na druhou stranu mapy už nedoběhnete. Při míření navíc máte možnost za více bodů zúžit rozptyl mířidel a zvýšit si tak šanci na úspěšný zásah. Ač nás autoři varují, že další funkce teprve přibudou, zatím mi tu nejvíce chybí mož nost vylézt na vyšší bod, ať už jde o rozhlednu nebo další patro domu. Kvůli chybějící destrukci není ani možnost zalehnout do kráterů, způsobené odstřelováním dělostřelectvem.

Jakmile se dostanete k druhému scénáři, tedy do Polska, přestanete mít k dispozici kulomet, který šel v prvním scénáři používat při každém tahu. Místo toho tu na vás čeká artilerie, kterou lze pomocí radiovysílačky využít pouze jednou za celou misi. Jak se dalo očekávat, jedná se o významného pomocníka v boji. Jedním tlačítkem můžete připravit nepřátelské vojsko o celé, či alespoň většinu zdraví. Není třeba vysvětlovat, jak je důležité si naplánovat, v jakou chvíli ji využít. Postupně se také k vaší posádce dostávají silnější a silnější jednotky. Tudíž je moudřejší si nechat možnost zavolat dělostřelectvo až na poslední chvíli, a tím i zvítězit. Ke hře je nutné přistupovat jako k šachové partii. Nejprve vysíláte pěšáky dopředu, rozmisťujete a připravujete se k prvnímu střetu a následně pečlivěji zvažujete, na jaké z nich zaútočíte. Ač je nutné zmínit, že se jedná o alfaverzi, rád bych vytknul slabší zvukové provedení po dopadu bomb. Co se mi zároveň jevilo jako otravné, byl fakt, že při výběru postavy a jejím nasměrování musíte celou akci sledovat. Nelze ji přerušit nebo ji sledovat během toho, co byste mohli připravovat další kroky. 

Pro někoho tento žánr může být frustrující. Přece jenom, když strávíte 20 minut nad pečlivým plánováním a na konci prohrajete a musíte začít odznovu… No přiznejme si, pro každého to není. Připravte se tedy, pokud si alfatest vyzkoušíte, že se vám stejně jako mně může stát i ta nemilá věc, kdy se dostanete do situace, kdy nemůžete pokračovat, respektive předat tah nepříteli. Ač jsem měl vyčerpané veškeré akční body a neměl jinou možnost než mezi postavami neustále přepínat, hru bylo nutné restartovat a začít znovu. Což, jak už jsem naznačil na začátku odstavce, může být odrazující.

Přečtěte si také: Forgotten but Unbroken s Petrem Rychlým potřebuje k nezávislosti peníze od hráčů

Důležité je však zmínit právě probíhající crowdfundingovou kampaň na Kickstarteru, bez které autoři nemohou hru přinést v takové verzi, jakou by si přáli. Pro základní verzi potřebují vybrat 80 tisíc eur, což jsou v přepočtu na naše koruny necelé dva miliony, v době psaní mých dojmů již vybrali 30 tisíc eur. V dalších milnících jsou slibovány propracovanější cut-scény a například i operace Anthropoid, tedy atentát na Reinharda Heydricha, která je pro Čechoslováky historicky velice významná. Pro získání hry je nutné přispět alespoň 35 eury, šáhnout však můžete i po vyšších odměnách, které například obsahují oblečení s motivem hry, 3D plánky k tisku postav vašeho družstva, USB flash disk, den strávený s vývojáři ve studiu nebo možnost vaši maličkost přinést do hry jako hratelnou postavu. Pokud se povede vybrat dostatečnou částku, vývojáři by rádi titul vydali koncem letošního roku, případně na začátku roku 2024.

Autorům projektu držíme palce, aby crowdfundingová kampaň proběhla úspěšně a pokryla tvorbu titulu a vyladění technických nedostatků, jako je například chybějící destrukce prostředí a příběhová linka, která byla představa pouze v traileru a na kterou jsme obzvlášť zvědaví.

Ač nejsem skalní fanoušek tahových strategií, má Forgotten but Unbroken své kouzlo a dokázal jsem u něj strávit nejeden večer. Hraní ve mně vyvolávalo příjemné pocity pravého hráče, jenž se snaží dokončit level za každou cenu. Pokud se chcete ujistit, jestli by vás hra skutečně bavila, máte ještě čas si Playtest verzi vyzkoušet a případně sami posoudit, jestli naše slovenské bratry podpořit a přinést tak tento nevšední titul na svět.

Vyzkoušení mohu rozhodně doporučit a pevně věřím, že nás postupem času plná verze ještě příjemně překvapí. Nezbývá mi tak nic jiného, než vývojářům ze studia Centurion Developments popřát hodně štěstí.