
Magazín · Novinky · v pondělí 19. 5. 2025 09:11
Marathon využívá ukradenou grafiku. Atmosféra v Bungie je na bodu mrazu
Studio Bungie (autoři sérií Halo a Destiny) zažívá krušné časy a jejich chystaná střílečka Marathon se dostává do čím dál větších problémů. Po aféře s použitím ukradených grafických podkladů a neúspěšném livestreamu, který měl situaci uklidnit, se ozývají hlasy požadující odklad vydání. Podle zdrojů magazínu Forbes se navíc morálka uvnitř týmu propadla na historické dno – údajně „nikdy nebyla horší“.
Situace se vyhrotila poté, co studio přiznalo, že v chystané extrakční střílečce Marathon bez svolení použilo práci nezávislé umělkyně vystupující pod přezdívkou Antireal. K použití došlo v alfa verzi hry a materiály od umělkyně jsou z roku 2017. Ta nemá energii ani peníze, aby se soudila.
the Marathon alpha released recently and its environments are covered with assets lifted from poster designs i made in 2017.@Bungie @josephacross pic.twitter.com/0Csbo48Jgb
— N² (@4nt1r34l) May 15, 2025
Bungie vysvětlilo, že za to může bývalý zaměstnanec a slíbilo interní audit veškerých uměleckých assetů použitých ve hře. To pochopitelně nějakou dobu trvá. Jenže to není poprvé – podobná obvinění studio řešilo už minimálně třikrát v minulosti.
Na nedávném streamu, kde měly být původně představeny nové záběry ze hry, se režisér Joe Ziegler omezil jen na opakování známých slibů o nápravě a kontrole obsahu. Žádné nové gameplay záběry prezentovány nebyly, což nepomohlo už tak pošramocené důvěře fanoušků.
Navíc se zdá, že celá marketingová kampaň se rozpadá pod rukama. Původně plánovaný trailer a spuštění předobjednávek musely být odloženy, a ani s veřejnou betou to nevypadá růžově. Spekuluje se, že se místo ní se studio pokusí o sérii menších veřejných testů.
To ale stále není vše. Marathon může být další z řady nepovedených multiplayerových projektů pod hlavičkou PlayStation Studios. Není tak divu, že zaměstnanci Bungie se obávají, co se stane, pokud Marathon komerčně selže. Bungie patří Sony a tlak ze strany mateřské společnosti zřejmě sílí. Dlouhodobě navíc panuje frustrace z toho, že vedení – označované v reportu Forbes jako „good old boys“ – ignoruje návrhy vývojářů, včetně výzvy k začlenění PvE režimu, který by mohl hru zatraktivnit širší hráčské základně. V žánru extrakčních stříleček je totiž velká konkurence a ani snížená cena (40 dolarů/eur) by nemusela first-person akci pomoc.
Tak uvidíme, zda Marathon vyjde 23. 9. 2025 na PC, PlayStation 5 a Xbox Series X/S.