Dlouhých dvanáct let jsme si museli počkat na další díl budovatelské strategie The Settlers. Hru, která se liší od všech svých konkurentů tím, že v ní jde především o vybudování perfektně fungující ekonomiky a až v druhé řadě o budování silné armády. Nový díl čerpal inspiraci hlavně u fanoušků nejoblíbenější trojky a čtyřky. Proto se zde setkáváme s téměř stejnými herními mechanismy jako například s osadníky, kteří mají za úkol přenášet suroviny tam, kde jsou třeba, nebo také s kolíky, jež označují naše území.

Všechny tyto prvky známe z dřívějška – pochopitelně v novém provedení – a fakt, že na novém díle pracuje i skupina lidí, kteří dělali na těch předchozích, nás navnadila ještě víc. Proto jsme se už nemohli dočkat, až nové Settlery pořádně otestujeme.

JE NA VÁS JAKOU CESTOU SE VYDÁTE

Vyzkoušet jsme kromě tutoriálu (který doporučujeme všem nováčkům) mohli hlavně PvP režim (tedy hráč vs. hráč) a také Skirmish. Ten je vlastně jakousi volnou hrou s možností nastavit si počet hráčů, a to buď 1v1, 2v2 nebo 4v4. Jeho sesterskou verzí je pak režim Onslaught. Ten jsme sice neměli možnost vyzkoušet, ale podle informací je to vlastně upravená verze již zmiňovaného Skirmishe, který dává volnou ruku v tom si předem definovat podmínky mapy.

„KAMPAŇ BUDE OBSAHOVAT TŘINÁCT MISÍ, KTERÉ CELKOVĚ ZABEROU NĚCO MEZI DESETI AŽ PATNÁCTI HODINAMI. SAMOZŘEJMĚ ZÁLEŽÍ NA HRÁČSKÝCH ZKUŠENOSTECH, PODLE NICHŽ SE DÉLKA HRY ODVÍJÍ.“

CHRISTIAN HAGEDORN - KREATIVNÍ ŘEDITEL HRY

Plná verze pak pochopitelně nabídne kampaň, která by měla podobně jako v předchozích dílech trvat přibližně dvacet hodin. To mimo jiné potvrdil i kreativní ředitel Christian Hagedorn, který nám věnoval několik minut pro rozhovor.

Dostupné tedy budou tři frakce. Elari, Maru a Jorn. Přičemž každá z nich nabídne určité výhody. Jestliže tedy zvolíte frakci Elari, můžete očekávat, že obytné budovy budou menší, a tím pádem i levnější na stavbu. Při volbě Maru naopak ušetříte za obranné věže nebo zlaté doly.

„FINÁLNÍ VERZE HRY BUDE OBSAHOVAT TŘI FRAKCE. ELARI, MARU A JORN. NEMUSÍTE SE VŠAK UČIT, JAK ZA DANÝ NÁROD HRÁT. EKONOMIKA VŠECH FRAKCÍ FUNGUJE ÚPLNĚ STEJNĚ A JE POUZE NA VÁS, JAKOU VÝHODU PREFERUJETE. JEDINÝM ROZDÍLEM JSOU VOJÁCI, KAŽDÁ Z RAS MÁ TOTIŽ SVOU UNIKÁTNÍ BOJOVOU JEDNOTKU. NAPŘÍKLAD MARU MÁ TYP VOJÁKA, JENŽ MÁ VĚTŠÍ DOSAH, A JE TAK SCHOPEN ZABÍT NEPŘÍTELE NA VĚTŠÍ DÁLKU, ANIŽ BY SI TOHO VŮBEC VŠIML.“

CHRISTIAN HAGEDORN - KREATIVNÍ ŘEDITEL HRY

A právě budovy na výrobu surovin jsou nejdůležitějším prvkem celé hry. Luk a šíp pro vašeho lučištníka pochopitelně nevyrobíte bez dřeva a kovu, a proto je nutné nejdříve něco vytěžit. Nemyslete si ale, že lze jednoduše postavit pilu a železný důl a pak jen čekat, až se suroviny pohrnou. Takové železo je potřeba nejdřív inženýrem vyzkoumat a teprve pak v dané lokaci lze začít těžit. Obdobně fungují i farmy.

Nejdříve je tak nutnost postavit pole na sběr obilí, poté mlýn na výrobu mouky a až pak konečně pekárnu, abychom dostali jako výsledný produkt chléb. Ten může posloužit například kováři jako takový perk a lze ho tak popohnat při výrobě zbraní.

KAŽDÁ HRA MŮŽE BÝT JEDINEČNÁ

V exkluzivním rozhovoru jsme se také dozvěděli, že osadníci chtějí jít svojí vlastní originální cestou. Z toho důvodu je vůbec poprvé v sérii hned od začátku vidět celá mapa a je tedy na každém z nás, jak toho využije.

„JE ZCELA NA VÁS, JAKOU STRATEGII ZVOLÍTE. HRA VÁM NEBUDE BRÁNIT JÍT CESTOU ZÍSKÁVÁNÍ ZLATA, KTERÉ MŮŽETE SMĚNIT V PŘÍSTAVU ZA JINOU SUROVINU, NEBO NAOPAK SBÍRÁNÍM KAMENŮ A VÝROBOU ZBRANÍ. JE POUZE NA VÁS, JAK SE ROZHODNETE. NAŠÍM CÍLEM BYLO, ABYSTE NEZŮSTÁVALI NA MÍSTĚ, A PROTO HNED OD ZAČÁTKU UKAZUJEME CELOU MAPU A DÁVÁME VŠEM NAPROSTOU VOLNOST V TOM, JAKÝM STYLEM CHTĚJÍ HRÁT.“

CHRISTIAN HAGEDORN - KREATIVNÍ ŘEDITEL HRY

Hned z úvodu se nabízí možnost vlítnout na soupeře a rozdrtit ho, než se vůbec stihne rozkoukat. To se ale ne vždy podaří, a tak nezbývá, než dlouze objevovat zdroje a suroviny a volit již zmíněný ekonomický směr. Kompletní odhalení mapy by se mělo týkat především online režimů a také Skirmishe.

Zda bude celá mapa vidět i v kampani zůstává otázkou. Herní doba jedné mapy se pak může protáhnout i na pěkné tři hodiny, a to hlavně z důvodu absence přetáčení času.

Z rozhovoru jsme se však dozvěděli, že chybí zcela záměrně, a to proto, že je cílem vývojářů vytvořit titul zcela jedinečným. Chtějí tak usadit hráče před obrazovku a doufat, že během dlouhého čekání třeba přijde na novou cestu, jak dosáhnout vítězství.

Kromě několika typů budov jako například dílny a doly nacházíme v nových Settlerech i čtyři typy vojáků. Konkrétně tedy mágy, jejichž schopností je oživovat ostatní, klasické bojovníky s meči, lučištníky a obléhací jednotky, které se hodí především na destrukci budov a věží. Velkou novinkou jsou inženýři, kteří kromě stavby a výzkumu zvládají i průzkum světa a sběr nalezených surovin. V tomto směru se jedná o opravdový posun, jelikož právě inženýr nově zastává tolik funkcí, na které bylo v předchozích dílech potřeba šest jednotek.

AUDIOVIZUÁL STOJÍ ZA TO!

Inovace je vidět i na technické stránce. I když animace zvládá konkurent Settlerů – Age of Empires 4 – o něco lépe, stále lze říct, že grafika na poli budovatelských strategií poslední doby obstála na výbornou a vypadá vážně dobře. Ještě aby ne, když je poháněna enginem s názvem Snowdrop, jenž byl použit například v obou dílech The Division nebo v Mario + Rabbids Kingdom Battle – titulu, který vyhrál v roce 2018 cenu za animace a vizuální design.

Celou hrou nás pak provází příjemný soundtrack, který neomrzel ani po několika hodinách a precizní zvukové efekty, které vás vtáhnou do dění na obrazovce tak, že máte pocit, jako byste v osadě byli.

Zdá se vám celý ten ekonomický systém příliš složitý? Nezoufejte. Sám Christian Hagedorn slíbil, že je nový díl přístupný úplně všem. Je tedy jedno, zda jste úplní nováčci či zarytí fandové. Nováčci si prý mají okamžitě zvyknout, což koneckonců můžeme potvrdit i my, co jsme hráli naposledy třetí díl z roku 1998.

„CHTĚLI JSME DOSÁHNOUT TOHO, ABYCHOM OŽIVILI SÉRII A NOVÍ SETTLEŘI TAK BYLI PŘÍSTUPNÍ JAK NOVÝM, TAK I VŠEM ZKUŠENÝM HRÁČŮM. CHÁPEME TEDY, ŽE SE STŘETNOU DVA ROZDÍLNÉ SVĚTY, A PROTO NABÍZÍME POCHOPITELNĚ I TUTORIÁL, ALE POKUD JDE NĚKOMU O PŘÍBĚH, NENÍ PROBLÉM SE HRU KOMPLETNĚ NAUČIT I BĚHEM KAMPANĚ.“

CHRISTIAN HAGEDORN - KREATIVNÍ ŘEDITEL HRY

 Pokud si stále nejste jistí, zda hru koupit máte, ještě možnost si vyzkoušet uzavřenou betu od 20. do 24. ledna, do které se dostanete registrací na webu thesettlers.com. Plná verze pak vychází 17. března a bude ke koupi přes Ubisoft Connect nebo Epic Store.