Už za měsíc se v předběžném přístupu na Steamu objeví pokračování černého koně roku 2019. Historický akční RPG titul GreedFall 2: The Dying World chce navázat na úspěch svého předchůdce. Čtyřminutové video, které představuje hru, obohacujeme o vlastní dojmy naší výpravy, která měla možnost si dvojku na Gamescomu v Kolíně nad Rýnem zahrát.

Nové video složené z herních a filmových záběrů má za úkol shrnout hru a prodat nám ji. Láká na zajímavý svět, taktický soubojový systém a na plnou kontrolu nad společníky. Ty budeme řídit v reálném čase, případně rozdávat rozkazy prostřednictvím aktivní pauzy. Pochopitelně máme možnost svým společníkům vybírat vybavení a pomáhat jim se zlepšovat.

Tady se hodí připomenout několik věcí. Příběh GreedFall 2: The Dying World začíná tři roky před událostmi prvního dílu. Druhou velkou změnou je hrdina. Tentokrát nebudeme hrát za kolonizátora, který se musel vypořádat s intriky a manipulací, nýbrž za rodáka z Teer Fradee. Ten byl násilím odvezen z ostrova na kontinent Gacane, odkud pocházejí kolonisté.

Tento starý svět je prohnilé imperiální srdce zpustošené morem, válkou a frakčními spory. Tady převezmeme kontrolu nad vlastním osudem a musíme získat zpět svou svobodu. Pomůže nám diplomacie, lsti, boj i spojenci. Má být pouze na nás, abychom ukončili dobyvačné ambice jednoho muže, které by mohly znamenat konec kontinentu i našeho rodného ostrova.

Video s českými titulky

NAŠE DOJMY Z HRANÍ

Hodnotit hru, která se teprve chystá do předběžného přístupu, je dvojsečné. Nicméně svět vypadá moc hezky a chození po něm je zážitek, dokud nechcete někam vylézt. I když by tam měl hlavní hrdina bez problémů vylézt, tak to nejde. Hra vám v tom brání. Zarazily mě ošklivé obličeje postav, a ještě ošklivější obličeje NPCček. S těmito nedostatky souvisí dabing. Ten mě nenadchnul. Místy mi přišel neprocítěný, nebo naopak přehrávaný. Nemluvě o oku nelahodícím uživatelském rozhraní.

Samotný soubojový systém funguje podobně jako například v sérii Dragon Age. Ostatně z práce BioWare autoři čerpali už v případě původní hry. S ohledem na to je zajímavé, že letošní Dragon Age: The Veilguard přinese více akčního boje, zatímco GreedFall 2 se přiklání k taktickému soubojovému systému. Respektive si můžete vybrat, zda budete využívat taktickou pauzu, nebo zůstanete v real-time souboji.

Souboj pozastavíte mezerníkem. To vám dá čas rozdat příkazy svým společníkům. Hra má poměrně standardně vypadající strom dovedností. Vybral jsem si kouzelníka a jedno kouzlo nazvané Brambles mě nemile překvapilo. Podle popisu a grafiky má magickými výhonky zpomalit a svázat nepřátele. Když jsem ale kouzlo použil, tak jen v oblasti probliklo nehezky vypadající světlo. Nebylo úplně jasné, co se stalo a souboj běžel plynule a kostrbatě dál.

Bohužel při mém hraní nefungoval ani kradmý pohyb. Po rozdělení skupiny jsem se třikrát přiblížil k nepříteli, ale třikrát mi hra nenabídla možnost ho klepnout po palici, bodnout ho do zad nebo udělat cokoliv, co bych chtěl a čekal. Vývojář, který mě hrou měl provázet, vypadal, že ho to samostatného nebaví a jen mi oznámil, že jsem byl odhalen.

Po tomto zážitku jsem se konečně dostal k příběhovému úkolu. Měl jsem se sejít s rybářem z naší utečenecké skupiny. Ten ale na místo nedorazil, a tak jsem se vydal ho stopovat. Dobré je, že máte více možností, jak se dostat k další stopě. Mé stopování vedlo k partě jakýchsi banditů, kteří mého rybáře uvěznili a chtěli prodat do otroctví. Bandité byli tři (vůdce, uhranutá akademička a typický hloupý bandita, co má rád alkohol).

Líbilo se mi, jak mi konverzace s nimi naznačila jejich potenciální slabiny, které bych sám mohl stříbrným jazykem zkusit využít ve svůj prospěch a zasadit se o jistou míru nedůvěry ve vztazích jejich skupiny – k mému překvapení jsem se ale přes všechny mé snahy nedostal ani k náznaku toho, že bych něco takového mohl udělat. Proklikával jsem všechny dialogové možnosti, ale nikam to nevedlo. Neměl jsem potřebné zkušenosti, a tak mi očividně zůstalo jen několik možností: zlikvidovat je, najím jim nějaký poklad a předat jim ho, nebo se zkusit proplížit k zajatci a osvobodit ho bez povšimnutí.

Bohužel jsem se k ničemu z toho už nedostal. Můj čas totiž skončil a vývojář nebyl zrovna dvakrát přívětivý, přesvědčivý a nadšený, aby mi hru prodal a vysvětlil, co jsem třeba mohl udělat jinak a co se vlastně stalo. Je to škoda. Svět GreedFallu mám rád, jednička třímala velký potenciál a já se těšil, jak jej v druhém díle tvůrci rozvedou – náznaky tam jsou, ale ještě je před nimi kus práce. Do předběžného přístupu bych se zatím nepouštěl a počkal na finální verzi. Ta by měla dorazit zhruba za rok i na konzole PlayStation 5 a Xbox Series X/S, zatímco early access startuje 24. 9. 2024 na Steamu.