Ačkoliv je Arma Reforger, která vyšla minulý rok na jaře v předběžném přístupu na Steamu a Xboxu, v jistých ohledech stále poměrně problematický projekt, hře nelze upřít nesmírný půvab zasazení ve formě ostrova Everon. Právě na remake Everonu, který se poprvé objevil v Operaci Flashpoint/Armě: Cold War Assault z roku 2001, se přitom nedávno zaměřil Ivan Buchta, kreativní ředitel studia Bohemia Interactive, ve své přednášsce ve Zlíně na UTB v ateliéru Game Design. A jelikož server visiongame.cz nově zveřejnil záznam této přednášky, máme k dispozici řadu odpovědí na četné otázky, které se mohou v souvislosti s ostrovem objevit.

Asi každý z nás, kdo kdy Operaci Flashpoint hrál, se nejspíš pozastavil nad tím, že se na Everonu mluví česky. A přitom jde o ostrov kdesi v Atlantiku, který volně vychází z topografie chorvatského ostrova Krk a na kterém je možné narazit na spíše francouzská toponyma. Při vývoji Army Reforger však vývojáři z Bohemia Interactive našli odpověď. Na málo obydlený ostrov, jenž v minulosti patřil francouzským pirátům, se přestěhovali protestantští exukalanti z Čech poté, co Habsburkové v roce 1620 vyhráli bitvu na Bílé hoře a zahájili rekatolizaci.

Ivan Buchta uznává, že vysvětlení může z historického hlediska trochu skřípat, ale k takovému zkrátka tvůrci došli. „Možná jednoho dne někdo objeví nějakou legendu nebo kroniku, kde se to všechno vysvětlí, až nás to napadne. Nicméně Češi tam přišli po Bílé hoře a postupně ten ostrov kulturně ovládli. Nicméně je tam stále nějaká ta francouzská menšina a francouzská toponyma tam nějakým způsobem ten smysl tím pádem dávají.“

Takto vysvětlil Buchta historii ostrova, jenž je součástí souostroví Maldenské ostrovy. To kromě Everonu tvoří ostrovy Malden a Kolgujev, které jsou také součástí Operace Flashpoint, a Nogova. Tu jsme pro změnu mohli navštívit v datadisku Resistance. Právě z Nogovy mimochodem v důsledku evakuace civilistů z Everonu vysílá česky mluvící rádio, které můžete při hraní Army Reforger poslouchat.

Historie Everonu toho však má s naší domovinou společného více. Ostrov podle všeho navštívil i básník Jan Neruda, jehož básněmi jsou inspirovány verše everonské státní hymny. A hrad Montfort, který stojí v kopcích nad městem Saint Pierre, je inspirován hradem Helfenburk na severu Čech. Autoři Operace Flashpoint si z něj vzali jen ikonickou věž a bránu, zatímco do Army Reforger byl Helfenburk převeden v prakticky kompletní podobě. Vývojáři nového přírůstku do série Arma si dokonce v rámci zasazení Everonu do Atlantiku vybrali takovou zeměpisnou šířku, aby na ostrov víceméně seděl biom inspirovaný českou krajinou.

Ivan Buchta však upozorňuje, že historie Everonu není předmětem přednášky. Ta se proto týká hlavně různých témat spojených s vývojem samotného herního prostředí, která ale nejsou o nic méně zajímavá. Definování minulosti a historie při vývoji dost pomohlo, v přednášce ale přichází řeč i na fotografické reference, vodní toky, značení, infrastrukturu, umístění zemědělských družstev a samozřejmě využití nových technologií ve formě herního enginu Enfusion. To všechno s cílem udělat z Everonu opravdu uvěřitelnou, autentickou, funkční a pro zahraniční hráče exotickou lokalitu, v níž zároveň veteráni Operace Flashpoint a ti, kteří pamatují 80. léta v Československu, snadno poznají známé prvky a místa.

Součástí toho všeho je také poukázání na to, jakým způsobem, a hlavně proč vývojáři udělali ze Saint-Philippe, jež v Operaci Flashpoint tvoří jen hrstka domů, kostel a kasárna, rozsáhlé hlavní město Everonu. Další příklady přepracování nebo rozšíření různých částí originálního prostředí pak najdete v samém závěru přednášky, který bohužel trochu kazí určité problémy se zvukem.

V celém průběhu přednášky jsou také ukázány povedené koncepty z vývoje, jejichž autorem je Josef Surý. Pokud jste loni v létě navštívili výstavu Herní svět – Umění v českých videohrách v Olomouci, některé z nich pravděpodobně poznáte. V každém případě koncepty ukazují nejen věci, s nimiž se můžeme při hraní Army Reforger běžně setkat, ale i jisté nezrealizované nebo nevyužité prvky. Kromě vozidel, mezi něž patří i ikonický civilní autobus, jde zejména o průmyslový sever Everonu s paneláky a elektrárnou, které dominují chladící věže.

Při pohledu na tyto kresby se přitom nemůžeme ubránit přesvědčení, že by si Arma Reforger zasloužila pořádný artbook. Snad je alespoň Bohemia Interactive v budoucnu vydá třeba ve formě tapet na plochu. V každém případě jde jen o jeden z mnoha důvodů, proč celá přednáška, která trvá přibližně hodinu a čtvrt, stojí za zhlédnutí. Pokud tedy Armu Reforger nebo jinou součást série Arma hrajete a zajímá vás pozadí vývoje, rozhodně ji doporučujeme.

Ivan Buchta také během přednášky potvrdil nejen to, že Arma Reforger ještě nějakou dobu zůstane v předběžném přístupu, ale že se počítá také s verzí pro PlayStation. Na ni ale s největší pravděpodobností dojde až s vydáním plné verze hry, jelikož Sony nenabízí žádný program pro rozpracované tituly, jako je Early Access na Steamu či Game Preview na Xboxu. Po dokončení Army Reforger by měl také podle Buchtových slov formálně začít plnohodnotný vývoj Army 4.