Dva roky po představení Unreal Enginu 5 dnes přichází vydání této nové technologie, na kterou se budou při vývoji her nové generace spoléhat malé i velké vývojové týmy z celého světa.

Společnost Epic Games dnes všechny zaskočila, když zpřístupnila nový herní engine všem zájemcům a k tomu přidala i zkrácenou verzi technologické demoverze The Matrix Awakens a střílečku nazvanou Lyra.

Unreal Engine 5 se soustředí na vývoj her nové generace. Přináší vývojářům next-gen technologie jako je řešení globálního nasvícení Lumen, které pracuje v reálném čase, podporuje hardwarovou akceleraci ray tracingu a měla by tvůrcům ušetřit značné množství času. Největší předností Lumenu má být dynamické nasvícení, kdy se světlo přirozeně a snadno přizpůsobuje světu. Jinými slovy Lumen zajišťuje realistickou simulaci chování světelných paprsků v jakékoli scéně.

Další technologie je Nanite, jež umožňuje vývojářům importovat do hry vizuální assety filmové kvality při zachování snímkové frekvence v reálném čase a bez degradace. Jedná se o systém geometrie, který slibuje bezproblémové načítání i těch největších modelů bez škaredých detailů, které bijí do očí. Jako další je tady Metahuman pro fotorealistické vykreslování postav.

Na méně výkonné počítačové stroje a konzole zase myslí funkce Temporal Super Resolution (zkráceně TSR), jež je součástí nedávno vydané akční adventury Ghostwire: Tokyo. V této hře dokáže roztáhnout obraz z nativního rozlišení 1080p na 4K. Jde tedy o dvojnásobné zvýšení rozlišení a kvalita je srovnatelná (ne-li tak dobrá jako) DLSS od Nvidie. Předností této technologie je, že myslí i na konzole.

O kvalitní zvuk se bude starat plně procedurální zvukový engine MetaSounds s rozsáhlými možnostmi pro vývojáře, včetně mapování herních parametrů na přehrávání zvuků, obrovské vylepšení pracovního postupu a mnoho dalšího.

Do těchto všech a dalších procesů vývoje her promlouvá World Partition, nástroj, jenž umožňuje více vývojářům bezproblémově spolupracovat na vývoji her.

NOVÝ ZAKLÍNAČ, TVŮRCI GEARS I LARA CROFT

Důležité je, že Unreal Engine 5 se bude dále vyvíjet. Epic Games se svým novým enginem cílí na všechny druhy her. Předchozí Unreal Engine 4 nebyl moc vhodný pro hry s velkými otevřenými světy. Unreal Engine 5 si ale vybralo už několik velkých týmů, včetně polského CD Projektu RED pro vytvoření nového Zaklínače. CD Projekt RED se dokonce bude podílet na vývoji technologií. Do vývoje UE5 přispívají také lidé ze studia The Coalition (série Gears of War), kteří v něm vytvářejí svou další AAA projekt.

Když už je řeč o tomto novém projektu, tak Microsoft přinesl filmeček jako testovací demo v Unreal Enginu 5, jmenuje se The Cavern. Má ukazovat, jak lze v reálném čase vykreslovat objekty ve filmové kvalitě s desítkami milionů polygonů. To představuje 100násobný skok v grafických detailech. Tyto zážitky máme očekávat u nové generace her, které míří na Xbox Series X/S.

„Nejúžasnější na tom je, že všechny tyto skvělé vizuální efekty a animace běží na konzoli Xbox Series X, takže to jen dává představu o vizuální věrnosti a kvalitě, kterou budeme schopni vytvořit. Ukázky, jako je tato, nám umožňují dozvědět se hodně o výkonu UE5 a myslím, že můžeme s jistotou říct, že s touto novou technologií budeme schopni vytvořit neuvěřitelné věci,“ nechala se slyšet Kate Rayner, technická ředitelka ve studiu The Coalition.

Kate vidí v Unreal Enginu 5 výhody pro svůj tým v tom, že budou moci vytvářet kvalitnější vizuál, větší a interaktivnější prostředí. V UE5 pracují už více než rok a dávají Epicu potřebnou zpětnou vazbu.

„UE5 umožní vývojářům sundat pouta a skutečně vytvářet obsah, o kterém jsme vždy snili. Už žádné kompromisy! Odstraňuje také třecí plochy v pracovním postupu – s Nanite už nemusíme ručně vytvářet nízkopolygonové verze modelů a s Lumenem nemusíme předělávat nasvícení a čekat, než se vše v projektu projeví. U5 výrazně urychluje proces vývoje,“ dodala.

Dnes bylo navíc odhaleno, že Unreal Engine 5 si vybrali i vývojáři nového akčního dobrodružství Tomb Raider s archeoložkou Larou Croft, tedy britské studio Crystal Dynamics.

„Naším cílem je zvýšit laťku kvality a přinést filmovou akci, kterou si zaslouží jak Crystal Dynamics, tak fanoušci hry Tomb Raider,“ nechal se slyšet jeden s přítomných s tím, že nový engine umožní vyšší úroveň příběhu a hratelnosti.

LYRA JE STŘÍLEČKA PRO PREZENTACI ENGINU

Vývojáři i hráči z celého světa si mohou stáhnout střílečku Lyra, která slouží pro prezentaci Unreal Enginu 5. Je určena zejména pro tvůrce her, kteří se skrz tento projekt mohou učit pracovat s novými technologiemi, a dokonce Lyru měnit.

K dispozici je také City Sample, komplexní a obrovské město s budovami, vozidly a davy lidí z technologického dema The Matrix Awakens. Tento ukázkový projekt je vhodný pro každého, kde si chce vyzkoušet, kam až může zajít se svým herním projektem s otevřeným světem.

Podívejte se na celou dnešní prezentaci Unreal Enginu 5: