Zdroj: Sandfall Interactive
Magazín · Novinky · v úterý 5. 8. 2025 12:00
Drahý vývoj her otevírá dveře AA“scéně. Jen Rockstar si může dovolit výjimku, říkají autoři Clair Obscur
Pryč jsou časy, kdy šlo za pár měsíců vytvořit hru a začít ji prodávat. Dnes se vývoj her dostává do bodu, kdy i samotní vývojáři začínají přiznávat: takto to dál nejde. Produkční náklady stoupají do absurdních výšin a s nimi i ceny pro hráče. Ale vysoké ceny netrápí jen spotřebitele. Tlak na špičkovou kvalitu se totiž stále častěji střetává s rozpočtovými limity menších studií.
Právě to přiznávají i vývojáři z francouzského studia Sandfall Interactive, kteří letos zaujali originálním RPG titulem Clair Obscur: Expedition 33. Podařilo se jim to díky úsporám. Za tímhle projektem stál menší tým s efektivní produkcí a rozumným rozpočtem.
„Díky nástrojům jako Unreal Engine je dnes snazší odhadnout náročnost projektu a přizpůsobit mu velikost týmu,“ vysvětluje kreativní ředitel Guillaume Broche v rozhovoru pro Automaton. Výsledkem jsou takzvané AA hry – tituly, které nestojí stovky milionů dolarů, ale přesto dokážou nabídnout skvělý zážitek.
Expedition 33 navíc dokázalo, že tohle směřování má budoucnost. Hra si získala pozornost i bývalého šéfa PlayStation divize Shuhei Yoshidy, který její „skromnější“ přístup a cenu 50 dolarů (cca 1 300 Kč) označil za správnou cestu pro herní průmysl.
Stále jsou tady velikáni, kteří si mohou dovolit investovat spoustu peněz. Podle hlavního programátora Toma Guillermina je výjimkou Rockstar Games, kde vzniká Grand Theft Auto VI s údajným rozpočtem kolem 2 miliard dolarů.
„Jedině Rockstar si může dovolit plnit očekávání na takové úrovni. Ostatní studia budou muset své rozpočty zkrotit a přejít na model podobný tomu našemu,“ říká Guillermin s připomíná, že od her se v dnešní době čeká prvotřídní kvalita s propracovanými filmečky, které připomínají hollywoodské superprodukce. A náklady pochopitelně rostou do závratných výšin.
Díky tomu se ale může blýskat na lepší časy „střední třídě“ her. A podle Sandfall Interactive je to jediný logický směr – dělat chytře, ne za každou cenu velkolepě. Ostatně nejedny týmy mají problém s vývojem nákladných her, zejména z důvodu toho, že nestíhají. Z toho důvodu musejí hledat pomoc u externistů, což celkově komplikuje celý proces.
Jakou AA hru jste si v poslední době oblíbili? Já osobně bych zmínil A Plague Tale: Innocence a A Plague Tale: Requiem od studia Asobo a vydavatelské společnosti Focus Entertainment, jež se na tuhle kvalitu specializuje.
Detail k označené hře