Magazín · Preview · ve středu 13. 8. 2025 17:24
Battlefield 6 v betě ukazuje, že má našlápnuto na triumfální návrat
Battlefield je zpátky a open beta šestého dílu odstartovala s pořádnou dávkou adrenalinu. Po několika méně přesvědčivých historických dílech se série vrací k moderní válce a snaží se znovu spojit adrenalinový chaos s taktickou hloubkou a filmovým zážitkem, který si fanoušci pamatují. Očekávání byla a jsou obrovská a DICE teď předvádí, co má v rukávu. Jenže otázka zůstává – sledujeme začátek triumfálního návratu série, nebo se i tentokrát skrývá pod slibnou fasádou pár nebezpečných trhlin?
Battlefield 6 už od prvních minut ukazuje, že chce nabídnout zážitek, který je intenzivní, plynulý a zároveň přístupný. Tempo hry vás vtáhne okamžitě. Pohyb postavy působí přirozeně a střelba je svižná, přičemž oproti ostatním střílečkám působí gunplay lehce arkádovějším dojmem. V tomto případě je to ale spíše výhoda. Po letech strávených v realistických střílečkách, kde každá rána vyžaduje přesnou kontrolu zpětného rázu, bylo příjemné ponořit se do prostředí, kde zbraně tolik nekopou a kde si bitvu dokážete užít i bez toho, abyste měli perfektní mušku. Battlefield se v tomhle vrací k tomu, co pro mě vždycky dělal speciálním – pocitu z války, který nemusí být jen o tom být nejlepším střelcem na serveru. Klidně můžete hrát roli podpory, spotovat nepřátele, doplňovat spolubojovníkům zásoby nebo je odtahovat do bezpečí, když je skolí kulka či granát a nad hlavou se vám prohání vrtulník.
Jednou z nejvýraznějších změn v betě je návrat čtyř klasických tříd – Assault, Engineer, Support a Recon. Jejich role jsou tentokrát jasně ukotvené a ve většině zápasů jsem vnímal, že právě různorodost týmu rozhoduje o výsledku. To je něco, co mi připomnělo éru Battlefieldu 4, který jsem si kvůli betě znovu pustil, a nové pokračování mi v lecčem přijde jako jeho přímý nástupce. Recon dostal i jednu specifickou úpravu – pokud vás sniper trefí headshotem, už vás nikdo nezvedne a musíte se rovnou respawnout. Do hry se také vrátila mechanika odlesků zaměřovačů, aby se omezilo campování. Přiznám se ale, že tentokrát jsem měl pocit, že odlesky připomínají spíš reflektory než jemný záblesk, takže odhalit snipera na druhém konci mapy nebylo žádným problémem.
Velmi příjemnou novinkou je možnost spoluhráče nejen oživit jako support, ale zároveň ho i odtáhnout do bezpečí. Tahle funkce mi hned připomněla BattleBit (čest jeho památce) a v praxi se ukázala jako překvapivě užitečná, zvlášť když se na vás řítí tank nebo když se kolem vás sype polovina budovy.
Za zmínku rozhodně stojí i vozidla. Z vozového parku je v betě dostupná celá škála strojů, od čtyřkolek až po stíhačky. Jízdní model působí responzivně a ovládání je příjemné napříč všemi typy vozidel. V tanku je skutečně cítit tíha obrněného kolosu, zatímco ve stíhačce vás okamžitě pohltí vjem rychlosti a letecké převahy. Nechybí ani vrtulníky, které skvěle doplňují bojiště a poskytují podporu z výšky, ať už jde o krytí pěchoty, nebo ničení nepřátelských vozidel.
Co se map týče, největší dojem na mě udělala Siege of Cairo. Městské prostředí plné úzkých uliček, střech a krytých průchodů přináší napětí prakticky na každém kroku. A hlavně ukazuje, jak skvěle tu funguje model destrukce. Během jediné bitvy se celé prostředí promění, budovy se bortí, kryty mizí a z bojiště se stává chaotické pole plné trosek a prachu. Vedle ní jsme si mohli vyzkoušet i Liberation Peak v zasněžené horské krajině Tádžikistánu nebo Iberian Offensive v úzkých gibraltarských ulicích, ale právě Káhira pro mě nejlépe vystihuje, co má Battlefield navíc oproti jiným střílečkám. Pocit, že bojiště se mění doslova před vašima očima, je tady opravdu silný. Velikost map v betě působila vyváženě a odpovídala počtu hráčů, takže nehrozilo, že byste polovinu zápasu jen bezcílně běhali napříč prázdným prostorem jako v minulém dílu.
Beta na PC mě po technické stránce příjemně překvapila. Na sestavě s RTX 4070 Super, při rozlišení 1440p a s vysokými detaily se framerate držel stabilně nad hranicí sta snímků za sekundu bez DLSS nebo FSR. Hra působila svižně a plynule, bez znatelných propadů nebo delších načítacích časů, takže samotný průběh zápasů nebyl ničím rušený. Neznamená to ale, že by se beta obešla úplně bez chyb. Párkrát se stalo, že hra zamrzla už v loadovací obrazovce a nepomohlo nic jiného než restart, což bylo nepříjemné hlavně kvůli následnému čekání ve frontě. Fronty na servery se sice objevily, ale naštěstí jen výjimečně zabralo čekání více než pár minut. Občas také trochu zazlobila fyzika – například když postava po smrti vyletěla několik metrů do vzduchu – nebo se stalo, že se z ničeho nic ztratila zbraň. Naštěstí se tyto situace objevovaly jen výjimečně a nešlo o nic, co by v DICE do vydání nedokázali opravit. Po síťové stránce působila beta překvapivě stabilně. Během hraní jsem nepocítil žádný výrazný desync, lagy nebo problémy s registrací zásahů. Souboje působily férově a odezva byla konzistentní, což je u online střílečky tohoto typu zásadní. Na moderních sestavách by navíc vše mělo běžet bez nutnosti jakýchkoliv dodatečných úprav jako třeba nastavení secure bootu. U anticheatu se ale můžete setkat s kolizí s nějakým programem či hrou, kterou je následně potřeba odinstalovat.
Zdroj: Electronic ArtsSaudové ovládnou Electronic Arts, vydavatele sérií Battlefield, Mass Effect nebo The Sims
Vizuální stránku pak mají vývojáři zvládnutou na jedničku. Mapy jsou detailní, modely vojáků i vozidel působí realisticky a celek drží konzistentní military stylizaci, která do série přirozeně patří. Je příjemné vědět, že se zatím nikde mezi sněhem na Liberation Peak neprohání Nicki Minaj nebo Deadpool, a já jen doufám, že to tak zůstane i po vydání. Možnosti úprav zbraní jsou nejen povedené po vizuální stránce, ale i praktické. Menu je přehledné a možnost okamžitě přejít na střelnici a vyzkoušet si nově upravenou výbavu je skvělým doplňkem. Třešničkou na dortu je pak fakt, že na střelnici hraje ikonická ústřední znělka snad všech dílů Battlefieldu, což potěší každého veterána série.
Vývojáři přitom hodně sázejí na propracovaný destrukční model a ten nezklamal. Vidět, jak se bojiště během několika minut promění v hromadu trosek, má nejen vizuální dopad, ale mění i průběh samotných soubojů. Kouř, prach a efekty po výbuchu tanku nebo zřícení budovy dodávají každé bitvě intenzitu a pocit chaosu, který je pro sérii tím důležitým.
Hudba v betě zatím není příliš výrazná, kromě znělky v hlavním menu, která mi trochu připomněla temnou atmosféru hlavního motivu z Temného rytíře. V samotných zápasech se hudba drží elektronického ladění a spíš doplňuje dění, než aby ho přebíjela. Atmosféra je od prvního momentu strhující. Jakmile se spustila první mapa, hra mě vtáhla a nepustila. Chci víc – víc map, víc zbraní, víc módů. DICE spolu s dalšími třemi studii zatím hrají na jistotu, ale po minulém fiasku je to správný krok. Funguje to, hráči to oceňují a já mám po letech chuť na střílečku, do které můžu kdykoli naskočit a cítit se uprostřed bitevní vřavy jako doma.
Open beta Battlefieldu 6 mě mile překvapila a ukázala, že DICE a další týmy mají v rukou silný základ. První vlna nabídla dostatek obsahu na to, abych si udělal jasný obrázek – a ten je převážně velmi pozitivní. Po letech mám konečně pocit, že se Battlefield vrací k tomu, co dělalo sérii jedinečnou, a že se tu rýsuje střílečka, kterou budu chtít hrát aktivněji a dlouhodobě.
A to nejlepší teprve přijde. Druhá vlna otevřené bety poběží od 14. do 17. srpna/augusta a přinese novou mapu, herní módy a další možnosti, jak otestovat hru před vydáním. Pokud vás první kolo minulo, rozhodně stojí za to si to nenechat ujít. Battlefield 6 má šanci stát se titulem, který po letech znovu rozpoutá starou debatu o tom, zda je lepší on, nebo Call of Duty. EA teď drží v ruce šanci zasadit Activisionu silný protiúder a usadit jeho sérii zpátky na zadek. Jak to dopadne, se dozvíme už brzy, hra vychází 10. října/októbra na PC, PlayStation 5 a Xbox Series X|S.
Detail k označené hře
