Písečné vlny pomalu pohlcují ruiny zapomenutých měst, ve kterých se skrývá poslední zrnko civilizace. Kdepak, tohle není Duna, ale Atlas Fallen, RPG z pohledu třetí osoby od studia Deck 13, které stojí za oběma díly souls-like hry The Surge a vlažněji přijatým Lords of the Fallen. V rámci preview jsem měl možnost hru vyzkoušet, a i když jsou mé pocity rozporuplné, základ vypadá nadějně.

HRDINA VERSUS BŮH

V roli bezejmenného hrdiny se ocitáte ve světě Atlas, který je pod nadvládou slunečního boha Thelose. Většina lidí žije v chudobě a musí plnit příkazy fanatického řadu uctívačů, kteří prahnou po mocné esenci těžené z nekonečných písečných plání. Vaším úkolem je se krutému bohu postavit, zachránit lid a stát se legendou.

I když zní takový příběh na papíře docela stereotypně, demo mě přesvědčilo o tom, že minimálně mytologie zdejšího světa určitě stojí za pozornost. V průběhu hraní jsem postupně objevoval nejrůznější zápisky a konverzace, které mi odhalily nejrůznější detaily Atlasu, ať už jde o místní legendy nebo pravdu o tom, proč je zem plná písku a co za touto katastrofou stálo.

Hrdina samotný už mě ale tolik nenadchnul. V demu působil jako typický protagonista, který se vzepře systému. Takových už jsme bohužel viděli desítky napříč nejrůznějšími tituly, nicméně to je jen můj dojem z preview verze a plná hra mě může přesvědčit o opaku. Vedlejší postavy už jsou na tom o něco lépe. Potkáte vědce, neohrožené bojovníky, prosté rolníky, ale i přátelského obchodníka, který vás na svoji přítomnost vždy upozorní papírovým drakem. Nejvíce jsem si užíval momenty, kdy se na scéně objevila magická postava Nyall, která vždy poskytla nějaký zajímavý postřeh nebo kousek z historie Atlasu. A věřte mi, že s ním se ve hře budete setkávat hodně často.

PRIM HRAJE SOUBOJ

Atlas Fallen nabízí překvapivě rozlehlou mapu, která ovšem opět potvrzuje to, že ne každé RPG by mělo mít otevřený herní svět. Lokace totiž působí až nepřirozeně mrtvým dojmem, a to i vezmeme-li v potaz, že se nacházíme v zemi zdecimované katastrofou. Mnohem více bych tak ocenil lineárnější design, který jde Atlasu v uzavřenějších prostorech o něco lépe. Průchod světem naštěstí na některých místech oživují environmentální hádanky a hledání truhel s výbavou. Hráči Ghost of Tsushima pak jistě ocení, že i Atlas Fallen nabízí možnost stopovat zvířata. Pokud se vám podaří je nevyplašit, zavedou vás na tajná místa, kde na vás čeká odměna.

Vyloženou radostí pak byl pohyb po mapě, a to především v místech, kde je písek. Vaše postava má totiž jednu úžasnou schopnost, a to surfování po písku. Nejen, že tak velmi rychle překonáte nudné pasáže mapy, ale zároveň vás bude pohyb i bavit. Nadšení ze sjíždění dun mě totiž neopustilo ani po několika hodinách strávených ve hře. Mimo to můžete samozřejmě i skákat, což se hodilo zejména při průzkumu ruin. Pohyb možná není úplně plynulý a skákání po budovách občas působilo komicky, ale jistá přehnanost v tomto směru hře svědčí.

Prim však v Atlas Fallen beze vší pochybnosti hraje skutečně povedený soubojový systém. Zpočátku jsem měl pocit, že se Atlas Fallen omezí jen na bezduché máchání mečem a kombinování silných a slabých útoků. Skutečně tomu tak je, ovšem jen do chvíle, než se vám do rukou dostanou speciální schopnosti. Váš hrdina totiž vlastní magickou rukavici, která mu umožňuje používat speciální písečné útoky. V tu chvíli se ze hry stává RPG, jelikož si tyto schopnosti můžete během hraní odemykat za esenci získanou z nepřátel a vytvořit si tak svůj vlastní herní styl. Některé dovednosti se také za nemalý obnos peněz můžete naučit i u obchodníků. Já se například soustředil na čirou sílu, kdy můj hrdina dokázal vrhnout na nepřítele kladivo nebo rozpoutat písečné tornádo, ale k dispozici vám budou i pasivní a ofenzivní schopnosti, které vám poskytují různé bonusy, jako je kupříkladu větší odolnost vůči útokům.

Demo mi dalo na výběr z mnoha různých písečných dovedností a dá se předpokládat, že jich plná hra nabídne ještě více.

Součástí hratelnosti je i crafting, který vás nenásilnou formou nutí ve světě hledat unikátní materiály. Některé potřebujete na nové útoky, jiné zase slouží k úpravě zbroje a jejímu vylepšení. Upravovat můžete i rukavici, a to za pomoci unikátních a velmi vzácných úlomků, které vám dají do vínku zcela nové schopnosti. Vylepšování, crafting, rychlé cestování a další akce pak probíhají u kovadlin, které fungují podobně jako ohniště v Dark Souls.

RŮZNORODÍ NEPŘÁTELÉ VÁS POTRÁPÍ

Menším šokem pro mě bylo, jak Atlas Fallen zachází s nepřáteli. Na začátku jsem se setkal s poměrně běžným druhém písečného monstra, které nebyl větší problém zabít. Pak však hra přišla s dalšími protivníky, kteří nejen, že mají jiné a daleko zákeřnější útoky, ale také dokážou vyvolávat nepřátele a zážitek vám znepříjemnit vyskakováním z písku nebo útokem ze vzduchu. Na ty nejsilnější typy budete muset útočit strategicky a zaměřovat se na jejich slabá místa. Když takové místo zničíte, zbavíte tak nepřítele jeho silné stránky a způsobíte mu značné poškození. Navíc tak můžete jeho útok přerušit a vyhnout se smrti. Tvůrci se při designu nepřátel inspirovali v nejrůznějších stvořeních, ať už jde o písečné kraby, létající potvory nebo obrovské, obrněné hady. Pochvalu si zaslouží i bossfighty, které přinášejí skutečnou výzvu a řádně potrápí vaše herní dovednosti.

Atlas Fallen se v preview verzi nevyhnul problémům technického rázu. Na několika místech jsem zaznamenal podstatný pokles FPS, dokonce mi titul jednou spadnul přímo uprostřed bossfightu, což znamenalo restart hry a opakování náročného souboje. V plné verzi by se tedy tvůrci měli těmto problémům vyhnout. Vizuální stránka titulu možná na první pohled vypadá pěkně (výhledy na písečné lány jsou krásné), ale při bližším pohledu už to taková sláva není. Textury jsou rozmazané, občas se na objekty načítají těsně u vaší postavy. U hry z roku 2023 je to ostuda a můžeme jen doufat, že se to v plné verzi zlepší. Zarazila mě i jistá vizuální disonance, která bohužel Atlas velmi trápí. Například model hlavního hrdiny vypadá… prostě divně. Budovy působí genericky a nedotaženě. V kontrastu s kreativně nadesignovanými nepřáteli a detailními efekty písku je grafika jednoduše nekonzistentní.

Ze začátku jsem se k Atlas Fallen stavěl velmi skepticky, ale jak se mi hra začala více otevírat, zlepšil se i můj dojem z ní. Rozhodně zatím nejde o to nejlepší RPG tohoto typu, ale hra jako taková rozhodně neurazí, i když se obávám, že možná v záplavě nejrůznějších podobných her zapadne. Nabízí však mnoho zajímavých nápadů, výborný soubojový systém, zábavný pohyb po mapě, unikátní a zákeřné nepřátele a herní svět, který zaujme svojí mytologií a příběhem. Strach mám z optimalizace, která zapříčinila pád hry a výkyvy frekvence snímků za sekundu. Nezbývá než doufat, že plná verze bude více vyladěná a takto příjemně bude překvapovat i nadále.

Atlas Fallen vyjde 16. 5. 2023 na PC, PlayStation 5 a Xbox Series X/S. Ve hře budou české titulky.