Assassin’s Creed: Odyssey je navzdory svému nadále nezměněnému konceptu stále velmi oblíbenou hrou. To si uvědomují i samotní vývojáři a jak už několikrát prohlásili, Odyssey jim dala možnost prakticky poprvé vytvořit alespoň částečný live-service neboli titul, který mohou neustále zásobovat novým a novým obsahem. A jedna z posledních aktualizací během konání letošní E3 do hry přinesla takzvaný Story Creator Mode. Jenomže hráči přišli velmi rychle na to, jak něco takového mohou využít ve svůj prospěch.

Story Creator Mode do hry vývojáři vložili s jedinou vidinou: umožnit komunitě vytvářet si vlastní příběhy uvnitř jejich oblíbeného světa. Nástroj hráčům dovolil napsat si vlastní příběhové dialogy mezi postavami z celé hry, vymyslet si vlastní úkoly a vytvářet tak úplně nové příběhové linie. Mělo se jednat o nástroj, který zaprvé podporoval kreativitu a zadruhé umožnil vývojářům pohled na to, co taková oddaná komunita dokáže. Jenomže, jak to tak bývá, hráči přišli na způsob, který sice pomáhal jejich vlastnímu postupu, ovšem v jádru začal pomalu podkopávat ekonomiku celé hry. A nejenom to.

Namísto toho, aby hráči přišli s kreativními a rozsáhlými úrovněmi, začali vytvářet úkoly až směšně jednoduché a s možností neustálé repetice, které existovaly jen z jediného důvodu: doslova si nahrabat co nejvíce zkušenostních bodů či peněz. Jak takový úkol vypadá? No jediné, co musíte například udělat, je sledovat NPC postavu, jak zneškodní jednoho z vašich nepřátel. A odměna je vaše. Nepřiměřeně velká odměna je vaše. A to je pouze jeden úkol z několika stovek, ne-li tisíců. Možná si říkáte, že v single-playerové hře to nemůže být takový problém, hráči škodí sami sobě, ovšem to není úplně pravda.

„Tyto hrozby ovlivňují celkovou kvalitu, integritu a celkový smysl Story Creator módu a způsobují, že kreativní, zajímavé a skutečně úžasné komunitní příběhy, které jsou zveřejněné, zapadají a nejsou vidět,“ stojí v oficiální aktualizaci od Ubisoftu. „Chceme se zaměřit na odměňování kreativity tím, že takové úrovně budou více na očích a pracujeme na tom, abychom omezili dopad farmujících úkolů na hráčův zážitek.“ Ubisoft tak nejenom plánuje dosavadní úrovně zakázat či alespoň skrýt a nadále nedoporučovat, ale zároveň plánují do budoucna potrestat hráče, kteří budou pokračovat v tvorbě podobných úkolů. Úkoly, které hráče odměňují za minimální snahu, totiž zároveň ovlivňují ekonomiku samotné hry. Možná to není přímo očividné, ovšem například celý obchodní systém, který vývojáři vybudovali, tak začíná ztrácet smysl. Logicky. Ovšem to není jediná ekonomika, která díky takovým úkolům začala strádat.

Ačkoli to Ubisoft v oficiální aktualizaci neuvedl, je samozřejmé, že újmu na tom nese i samotná společnost. Proč? Určitě jste si vědomi, že ve hře můžete nalézt mikrotransakce. Ty vám kromě nejrůznějších kosmetických doplňků umožní zakoupit ještě něco: takzvané XP boosty, které vám vaši úroveň navýší - prakticky fungují téměř stejně jako diskutované úkoly, až na to, že si namísto spuštění a splnění jednoduché náplně mise zvýhodnění zakoupíte. Tyto úkoly tak jednoduše vystupovaly proti jejich vlastnímu obchodu. A je samozřejmé, že to nebylo něco, co se Ubisoftu zrovna také dvakrát líbilo.