Studio Bohemia Interactive už před několik lety dalo prostřednictvím přehledné roadmapy jasně najevo, čím hodlá obohatit primárně multiplayerovou Armu Reforger. Blížící se nová podoba ostrova Kolgujev, který se objevil už v původní Operaci Flashpoint z roku 2001, ale dokazuje, že tvůrci nakonec nabídnou i novinky, o nichž v roadmapě není ani čárka. A nyní se ukázalo, že jednou z těch dříve neoznámených novinek je i řádná singleplayerová kampaň. Nebo spíš mini-kampaň.

Během včerejšího přímého přenosu zhruba dvouhodinového zápasu v režimu Konflikt, který měl nabídnout první pořádný pohled na Kolgujev, zaznělo, že Kolgujev v chystané aktualizaci 1.6 doplní singleplayerová kampaň s názvem Operace Omega. Jakmile tedy ke konci streamu došlo na možnost pokládat v chatu otázky zúčastněným vývojářům, musel jsem nadhodit otázku, jestli je kampaň srovnatelná s předchozími díly a zda bude dějově navazovat na Flashpoint. Následně jsem byl překvapen nejen tím, že byla má otázka záhy zodpovězena (ne, nemám u Bohemky protekci a ta částka taky nesouhlasí), ale i tím, jak vyčerpávající odpověď poskytl kreativní ředitel Ivan Buchta.

Jelikož se Arma Reforger odehrává 4 roky po událostech Operace Flashpoint (dnes prodávané pod názvem Arma: Cold War Assault), ale na stejném souostroví, Operace Omega nabídne – slovy Ivana Buchty – nový příběh ve starém dobrém Armaverzu. Ve srovnání s kampaněmi Flashpointu a předchozích dílů série Arma ale bude podstatně skromnější a kratší. Zaměří se na pěchotní boj a akce speciálních jednotek, tudíž můžeme očekávat hlavně chození, střílení a plížení. Vývojáři zde ale využili už existující systémy, prvky a mechaniky, mezi které patří například skupiny nebo vrtulníky a obecně vozidla, takže lze počítat i se složitějšími situacemi.

Každá mise má být něčím unikátní a pochopitelně v nich nebude chybět ani nějaký ten příběh, podávaný prostřednictvím komunikace přes vysílačku i klasických cut-scén. Vývoj Operace Omega má navíc samotným tvůrcům posloužit jako příležitost otestovat, co bude možné z hlediska singleplayeru, technologií a vyprávění nabídnout v očekávané Armě 4. Ta vyjde někdy během roku 2027.

Fakt, že bude kampaň ve srovnání s předchozími díly podstatně kratší, má ale vyvážit možnost experimentovat a opakovat jednotlivé scénáře s odlišnou výbavou, skupinou, startovní pozicí či trasou. Zjevně nás tedy čeká struktura, jakou nabízí pár samostatných singleplayerových misí, které jsou už nyní k dispozici buď v hlavní verzi Army Reforger na všech platformách, nebo v experimentální verzi na Steamu. Prý se ozývají hlasy, že kvůli tomuto pojetí může být kampaň příliš jednoduchá, ale Ivan Buchta věří, že takto bude moci každý hráč vyzkoušet různé věci a zkoumat, co může hra nabídnout.

Cílem kampaně je také ukázat některé lokace v zajímavé denní době nebo za zajímavého počasí. A jak se zdá, minimálně Kolgujev, jenž bude k dispozici zcela zdarma všem majitelům hry, může v tomto směru nabídnout opravdu leccos. Včetně narážek na události a postavy singleplayeru Operace Flashpoint. Koneckonců vůbec první screenshot z ostrova, který studio Bohemia Interactive zveřejnilo minulý rok na podzim, ukazuje hrob Angeliny, asistentky, sekretářky a tajné milenky hlavního záporáka generála Guby.

Ve videích, která nově zveřejnili někteří influenceři pozvaní na včerejší multiplayerovou prezentaci, je zase vidět zubařské křeslo v Gubově bývalém sídle. Což je dost očividná narážka na generálovu přezdívku, o níž se ve Flashpointu zmiňuje James Gastovski, jeden z hratelných hrdinů. A jelikož se má Operace Omega zaměřit na boj speciálních jednotek, říkám si, jestli se třeba Gastovski nevrátí.

V každém případě zatím nevíme, kdy si kampaň budeme moci zahrát. Podrobnosti o datu vydání aktualizace 1.6 si zatím Bohemia Interactive nechává pro sebe, pro tuto chvíli není jasné ani to, kdy se nový obsah objeví v experimentální verzi. Hlavní ale je, že se hráči, kteří už od oznámení Army Reforger volali po singleplayerové kampani, nakonec dočkají. Ačkoliv by rozhodně neměli očekávat zážitek na X desítek hodin.