Takhle má vypadat skvělá adaptace. To jsou slova, která si pomyslela řada hráčů po zhlédnutí poslední epizody seriálu The Last of Us. Dílo přilákalo k obrazovkám miliony diváků, ale v těchto početných řadách nenacházíme pouze hráče, kteří jsou oddání akční adventuře z roku 2013. Nacházíme zde také diváky, kteří titul nikdy nedohráli, ba co víc, diváky, kteří videohry nehrají vůbec. Seriálové adaptaci se tak nepovedlo pouze přitáhnout širokou škálu obecenstva, poctít herní předlohu svými věrnými dialogy, lokacemi a postavami, ale také přistoupit na změny, které i všeznalého hráče dokázaly překvapit. V minulém videu jsme vám představili 8 detailů z prvních dvou epizod, které vám pravděpodobně unikly. A tentokrát vám těch zajímavostí a detailů dáme ještě o něco víc.

Tohle je 14 zajímavostí, které jste pravděpodobně nevěděli o seriálu The Last of Us.

14. PŘÍBĚH BILLA A FRANKA JE V SERIÁLU ODLIŠNÝ OD HRY

To, že se příběh a vztah postav Billa a Franka od hry odlišuje, víte pravděpodobně i v případě, že jste hru nehráli. Jenomže, ať už se vám změna líbí či ne, existuje vysvětlení.

Struktura příběhu dvou postav je zakořeněna již ve hře. Bill a Frank skutečně byli partneři, ovšem jejich vztah skončil hádkou, jednou ukradenou baterií a ve výsledku i Frankovou smrtí, přičemž Bill zde následně figuroval jako náš průvodce k autobaterii a zase zpátky. Důvod, proč příběh vypráví samostatný příběh o těchto dvou postavách, je ten, že tvůrcům umožňoval nastínit další ukázku, jak mohou lidé v tomto světě žít a mohli vytvořit další příběh o lásce, kolem které hra parafrázuje velmi často. A hlavně příběh s teoreticky šťastnějším koncem. Ačkoli epizoda končí Billovou i Frankovou smrtí, postavy zažily smysluplný a láskyplný život uprostřed apokalypsy. 

13. KAŽDÁ EPIZODA MĚLA ZAČÍNAT ZÁBĚREM NA OTEVŘENÉ OKNO

Určitě vám neuniklo, že třetí epizoda končí významným záběrem na otevřené okno se záclonami, se kterými si pohrává vítr. To není náhoda, ale odkaz na hlavní nabídku samotné hry, která zachycuje právě téměř identické okno. Zajímavostí ovšem je, že podobné okno jsme měli potkávat v každé epizodě. Neil Druckman a Craig Mazin, tvůrci seriálové adaptace, měli v plánu každou epizodu odstartovat otevřeným oknem a zaměnit nápis, který se na začátku epizody objevuje se zněním přeskočit úvod za slova press play neboli stiskni klávesu, spusť hru. Zároveň mělo každé okno odkazovat na dění v dané epizodě. Bohužel, ať už tvůrci natočili sebevíc oken, myšlenka v praxi nevypadala vyloženě dobře.

12. NEPŘÁTELE JSOU V SERIÁLU VYOBRAZENI VÍCE LIDSKY

Toho si můžete všímat v průběhu celého seriálu. Nicméně, nejprve si toho ve větší míře můžeme všimnout ve čtvrté epizodě. Všimněte si, že většina nepřátel, proti kterým Joel i Ellie stojí, mají jména a jsou jimi možná až nepřirozeně často oslovováni. Odůvodnění tvůrců je prosté. Jelikož ve hře sledujeme příběh pouze z pohledu Joela a Ellie, mnohdy ani nevíme, proti komu bojujeme. Seriál ovšem tvůrcům propůjčil možnost vyprávět příběh i z jiných perspektiv a jednou z nich je i perspektiva nepřátel. Tvůrci tak chtěli, abychom tyto nepřátelské postavy poznali, věděli, proč bojují a za co bojují, což mělo pouze naznačit, že mnohdy je realita v postapokalyptickém světě jednoduše šedá.

Typickým příkladem je ve čtvrté epizodě Bryan, kterého Ellie postřelí a Joel následně zneškodní, nebo nová postava Kathleen, která je vyobrazena jako vůdce celého povstání v Kansas City. 

11. SAM JE V SERIÁLU NESLYŠÍCÍ A MLADŠÍ, NEŽ BYL VE HŘE

Postava Sama prošla hned dvěma velkými změnami a jedním z důvodů je opět ona perspektiva vypravování. Kdyby tvůrci zanechali Sama slyšícího a staršího, byl archetypem velmi podobný Ellie a v případě, že chtěli tvůrci vyprávět příběh i z perspektivy Sama a jeho staršího bratra Henryho, jejich vztah by velmi blízce připomínal ten mezi Joelem a Ellie, tedy otcovskou figuru a dítě. Tím, že je Sam neslyšící, musel se způsob komunikace mezi Henrym a Samem změnit a vyústil tak mnohdy ve větší upřímnost i v nepříjemných situacích.

Ovšem to, že je mladší má i další odůvodnění, a tedy, že tvůrci chtěli, aby měla Ellie někoho, kdo k ní vzhlíží. To se projevuje zejména v závěru seriálu, kdy se Sam Ellie svěří s tím, že je nakažený, což je také výrazná změna oproti hře, kde je hráči tato skutečnost tajena. Mimochodem, pokládali jste si někdy otázku, jestli nelze vytvořit lék pomocí Eliiny krve? Pokud jako většina fanoušků ano, tak tato scéna budiž vaší odpovědí, a ta tedy zní, že bohužel nelze.

10. SERIÁL ZACHYCUJE CELÉ MĚSTO JACKSON NAMÍSTO NEDALEKÉ PŘEHRADY

Pokud jste hráli videohru, moc dobře víte, že do města Jackson Joel a Ellie nikdy nedorazí. Tommyho a jeho manželku Marii potkáváme pouze u přehrady, kterou opravují. Seriál pro změnu vynechává přehradu a ukazuje nám samotné nitro města Jackson a naskýtá se nám tak další pohled na to, jak mohou lidé žít i v tomto nehostinném světě. Jenomže, to, co zachycuje seriál, měla původně zachycovat i hra. Tvůrci ale bohužel neměli časové ani finanční prostředky na to, aby město ve hře zrealizovali a museli si tak vystačit pouze se zmiňovanou přehradou.

9. DALŠÍ ODKAZY NA POKRAČOVÁNÍ HRY

Jak říká Craig Mazin, režisér a tvůrce seriálu, jedna z výhod seriálové adaptace je, že jste mnohdy takzvaně chytřejší než při vytváření předlohy, a tedy víte mnohem víc. To odkazuje na pokračování, které mnohdy prohloubilo postavy a dokreslilo děj, který mu předcházel. Proto v šesté epizodě nacházíme hned dva odkazy na The Last of Us Part II.

První a nápadnější je Eliina záliba ve vesmíru, o které hráč v první díle netuší, jedná se ale o přímý odkaz na flashback, který zachycuje pokračování.

A druhou je tajemná postava pozorující Ellie, když s Joelem jedí, kterou Ellie poněkud nemístně okřikne. Ačkoli to není přímo potvrzené, přesně tímhle způsobem se potkává Ellie s postavou Diny, která se pro pokračování stává velmi důležitou figurou.

8. PRVNÍ PATRO OBCHODNÍHO CENTRA JSOU VIZUÁLNÍ EFEKTY

Jedním ze zapamatováníhodných momentů je rozhodně ten, kdy Ellie v sedmé epizodě stojí před probouzejícím se obchodním centrem. Věděli jste ale, že právě tato scéna je celá vytvořena z vizuálních efektů? Herečka Bella Ramsey pouze hleděla na modrou plachtu. A to samé platí o prvním patře centra. Tvůrci dostali možnost točit ve starém obchodním domě v Calgary, který byl určen k demolici, bohužel byl ale velice mdlý a prázdný. Rekonstruovat se tak rozhodli pouze jeho části, kde postavy přímo pobývaly, a to neplatilo o horním patře. Během natáčení tak celé první patro starého domu museli pokrýt modrou plachtou pro využití vizuálních efektů.

7. ARKÁDOVÁ HRA V SERIÁLU JE MORTAL KOMBAT 2, VE HŘE JE TO TURNING

Ellie má ráda videohry, proto i scéna, kde je Ellie unešená z arkádového stroje nemohla chybět ve hře ani seriálu. Jenomže, jakou hru zapáleně hraje je rozdílné pro obě média. Ve hře se tvůrci rozhodli pro hru Turning, kterou nemůžete znát, protože ve skutečnosti neexistuje, což podstatně zjednodušilo problematiku licencování. Jméno Turning hra navíc obdržela, protože se jednalo o původní název hry The Last of Us.

Seriál měl ovšem v tomto ohledu jednodušší prostředky, jak Mortal Kombat 2 skutečně využít. A pokud se ptáte, proč zrovna tento titul, tak kromě lásky tvůrců k této klasice převažovala také skutečnost, že Mortal Kombat 2 byl velmi často středem kontroverzí o násilí ve videohrách, což parafrázovalo s početným využitím násilí v titulu The Last of Us.

6. DAVID JE K ELLIE PŘITAHOVÁN OKAMŽITĚ, ANIŽ BY VIDĚL JEJÍ ČINY V AKCI

Pokud jste viděli komentář na kanále NerdFixu, Zypo se podivoval nad tím, proč tvůrci do seriálu nezasadili moment, kdy Ellie společně s Davidem bojují proti vlnám nakažených. Ve hře si totiž postavy tímto způsobem vytvořili mezi sebou jakousi důvěru a David navíc mohl vidět, čeho je Ellie schopná. A věřte tomu, že Zypo nebyl sám. Jenomže dle tvůrců by v takovém případě sami sobě házeli klacky pod nohy. Kdyby totiž v seriálu David a Ellie bojovali proti nakaženým, museli by s nimi pracovat v průběhu celé epizody, tedy v celé lokaci, jelikož bylo velmi nepravděpodobné, že by se nakažení objevili takto lokalizovaně. Rozhodli se tak raději pro důvěrný rozhovor.

David navíc Eliiny činy a zvláště odhodlání zaznamená už při prvním setkání, kdy se nenechá jen tak zastrašit. Už od toho momentu je tak odhodlaný Ellie přesvědčit, aby se do něj zamilovala a on z ní mohl vychovat svou partnerku.

5. ANNA MĚLA PŮVODNĚ ZÍSKAT ANIMOVANÝ I HRANÝ SHORT

Postava Anny neboli Eliiny matky je pro seriál a celý příběh velkou záležitostí. Ve hře sice o Anně víme, ale nikdy ji nemáme možnost skutečně poznat či potkat. Tvůrci si velmi brzy uvědomili, že Anna je velmi neprobádané území, a proto příběh o tom, jak porodila a zemřela, existoval dávno před seriálem a měl být přetvořen do animovaného a následně i hraného shortu. K tomu se tvůrci nakonec ale nedostali a rovnou tak příběh zakomponovali do seriálu. K Anně se ale pojí další dvě zajímavosti. Jednak postavu ztvárňuje Ashley Johnson, představitelka Ellie ve hře, a to má více než jeden důvod. Ashley měla totiž na postavu nemalý vliv a některé zájmy, jako například záliba ve vesmíru, je převzatá právě od herečky.

A tou druhou je odpověď na otázku, proč si tvůrci Annu schovávali až na samotnou poslední epizodu. Tou je, že tvůrci chtěli, aby divák nejprve Ellie poznal a současně se celá epizoda nese v duchu rodičovství. Tímto způsobem epizoda uzavírá vztah Ellie a Marlene, která se o ní po Annině smrti musela postarat. To odkazuje k samotnému závěru epizody, kdy vidíme, jak se dva lidé – Marlene a Joel – které k ní mají v určitém smyslu rodičovské pouto, zachovají naprosto odlišně.

4. MEZI OSMOU A DEVÁTOU EPIZODOU UBĚHNE MĚSÍC

Tahle informace asi nepotřebuje příliš mnoho detailů, ale většina fanoušků pokaždé odhadovala, jestli od momentu, kdy Ellie zmasakruje Davida uběhl den, dva či týden. No, tak nyní víme, že je to přibližně jeden měsíc.

3. ELLIE V SERIÁLU NEUKRADNE FOTKU SE SARAH

Jedním z nejhezčích momentů seriálu se stal ten, který ve hře nenajdeme. Jedná se o rozhovor mezi Joelem a Ellie, kdy se dozvídáme, jak Joel přišel ke své jizvě, o které slyšíme již ve třetí epizodě. Ve hře je tento rozhovor zastoupenou situací, kdy Ellie ještě tehdy při návštěvě přehrady ukradne fotku Joela a jeho dcery Sarah. Tu mu v tento moment předá a on začne Ellie vyprávět o jeho vlastní dceři, k čemuž se odhodlával velmi dlouho. Má se tak údajně jednat o dva různé způsoby, jak si postavy vzájemně říkají, že se mají rádi, aniž by to musely přímo adresovat. Joel ani Ellie totiž nejsou postavy, které by byly příliš sentimentální.

2. POSLEDNÍ EPIZODA MĚLA PŮVODNĚ KONČIT ODLIŠNĚ OD HRY

A jsme téměř na konci. Právě konce jsou ať už ve hrách či seriálech krizový bod, který může celé dílo pozvednout, nebo poslat na samotné dno. The Last of Us má konec naštěstí naprosto skvělý. Ellie Joela vyzve, aby ji odpřísáhnul, že všechno, co se stalo u Světlonošů je pravda, načež on svou přísahu vysloví a Ellie po dlouhém záběru na její tvář odpoví jednoduchým „okay“. Proto je údiv, že tvůrci uvažovali nad odlišným koncem.

Údajně měla Ellie po odpovědi okay odejít ze záběru směrem k městu Jackson a Joela nechat za sebou. Tvůrci tímto chtěli naznačit divákovi, že Ellie ví, že ji Joel lže a je to tedy začátek prohlubování propasti mezi oběma protagonisty. Naštěstí nakonec tvůrci zvolili přesnou repliku hry, jelikož považovali za správné, aby si divák důsledky vyvodil sám.

1. DRUHÁ SÉRIE BUDE OPAKOVAT STEJNÝ STYL VYPRAVOVÁNÍ

Seriál sklidil úspěch a bylo tak velmi brzy jednoznačné, že se dočkáme další série, která bude adaptovat pokračování. Dle tvůrců má tak i druhá série následovat tvůrčí proces té první, a tedy bude měnit pouze to, co dává smysl změnit, ať už vůči většímu smyslu ve vypravování či smyslu k médiu.

Bude také využívat větší volnosti z hlediska perspektiv ve vypravování, můžeme očekávat více nakažených, jelikož první série jim pomohla naučit se, jak takové nakažené přenést ze hry do seriálu, aby vypadali dobře a působili zajímavě a důraz bude kladen i na propojené podhoubí nakažených.

A aniž bych chtěla předjímat, zdálo se, že tvůrci naznačují, že toto podhoubí by se mohlo teoreticky objevit i v případném třetím díle. Ale to jsou opravdu pouze spekulace.

A tohle je všech 14 zajímavostí, které jsme si pro vás o seriálu The Last of Us připravili. Ať už jste hru hráli či ne, ať už se vám seriál líbil či ne, budeme moc rádi, když se nám rozpovídáte o vašich postřezích v komentářích, kam nám můžete také napsat, která ze zajímavostí vás překvapila nejvíce. Mým favoritem je rozhodně to, že se původně měla hra jmenovat Turning a že jsme se už v prvním díle měli podívat do města Jackson.