Je to šumění větru? Nebo to připomíná spíše šustění křídel? Innisgreen je město žijící v harmonii s přírodou, a není proto divu, že tu narazíte mimo jiné i na víly. Tento dodatek se zaměřuje právě na soužití s matičkou Zemí až do takového extrému, že nepotřebujete mít ani střechu nad hlavou. Vítejte v rozšíření Kouzlo přírody, kde se magie kloubí s rovnováhou a láskou k darům země.

Nejdříve si jako obvykle představíme nový svět, který nese název Innisgreen. Je rozdělený na tři části. Opět jsou velmi různorodé a nemohou si být větším kontrastem. Pobřeží Adhmoru je malé přímořské městečko, ve kterém vládnou zahradní trpaslíci. 

Další část nesoucí název Smrkovinkový háj je sousedství, kde se klade důraz na soužití s přírodou. Mimo jiné je tu jedno ze dvou nových NPC – Božský Smrček. Ten je otcem rostlinných simíků a tvůrcem zahradních trpaslíků.

Jako poslední je tu kouzelný les Rosov, jenž slouží jako domov a základna pro víly. Atmosféra je tu více než pohádková. Najdete tu Měsíční pramínek, který hraje důležitou roli v proměně simíka na vílu. Celkově je tato část moje nejoblíbenější, pohádková a perfektně odpovídá estetice víl, kterou nám tvůrci hry nabídli. Třešničkou na dortu je pozemek umístěný v koruně obrovského stromu, kde můžete cokoliv postavit.

U světa ještě zůstaneme, protože u různých zde žijících simíků si můžete vyslechnout bajky, které se tu mezi nimi předávají. Jsou to v podstatě takové malé sidequesty, díky nimž získáte drobnou odměnu. Co je ale důležitější, díky bajkám se můžete dozvědět více z lore světa The Sims.

Úkoly k získání bajky většinou nejsou nijak náročné, ale třeba ty od apatykáře vám mohou nějaký čas zabrat. Vyžadují totiž určité apatykářské schopnosti a vzácnější suroviny. Rozhodně je to jedna z věcí, která mě na dodatku potěšila. Víceméně mě donutila projít si všechna sousedství a prohlédnout si jejich zákoutí. Zároveň to vytvořilo osobní výzvu získat je všechny a dozvědět se tak co nejvíc.

Součástí bajek jsou i úkoly spojené se soužitím s přírodou, které je jedním z hlavních témat tohoto rozšíření. Tyto nové hratelnostní prvky vám umožní se simíky spát na zemi a umývat se v přírodních vodách. Dávají tak úplně nový rozměr do hráčských výzev typu „rags to riches“, kdy je vaším cílem se z prázdného pozemku s nulovými prostředky domácnosti vyšplhat až ke krásnému domu s prosperující rodinou.

Postupným zlepšováním dovednosti Přírodní život si třeba simík přivolá svůj vlastní čůrací keříček nebo si zpřístupní umývání se houbičkou na veřejných záchodech. K doplnění potřeby jídla mu stačí hrabat v zemi a jistě narazí na nějaké ovoce. Stejně jako v případě potřeby hygieny a toalety, i zde se postupem dovedností dají získat vylepšení. Třeba jezení syrových ryb a žab. Fuj.

Pokud bych to měla shrnout, již nepotřebujete žádný dům, už nikdy. Prostě si vystačíte s dary přírody, položíte se do pohodlné trávy a necháte si zdát o počůraných keřích a syrových rybách. No není to sen?

Tento život ovšem není úplně med. Ze spaní na zemi a používání veřejných toalet můžete po čase získat takzvané neduhy, které jsou také novinkou tohoto dodatku. A nutno podotknout, že ne příliš vítanou, protože to s nimi tvůrci malinko přepískli.

Již v den vydání dodatku se ozývali hráči ze všech koutů světa o otravnosti těchto neduhů. U simíků se totiž vyskytují příliš často, šíří se rychleji než pandemie před pár lety a trvají několik simích dnů. Ne všechny hráčům vyloženě znepříjemňují život, některé mají i pozitivní účinky, ale většinou jejich fyzické projevy na simících nejsou zrovna příjemné na sledování. Pruhované, barevné ruce, čtyřlístky všude po těle, náhodné kýchání a divné záškuby. Nedej bože, když do toho simík chytne ještě regulérní nemoc, to je potom na rage quit. Obzvlášť, když mu dopřáváte život v souladu s přírodou.

Tyto neduhy samozřejmě mají i svá řešení. Můžete požádat některou vílu, aby simíka vyléčila, nebo se stavit u apatykáře. Ten prodává lektvary na různé neduhy, které ale nejsou zrovna levné.

Na dráhu apatykáře se však můžete vypravit se svým simíkem sami. Pomocí sběru surovin ze země, o kterém jsem se již zmínila, můžete mimo jiné nacházet právě i ty apatykářské nebo třeba sběratelské předměty. Z nich pak můžete vařit ony léčebné elixíry a léky na všechny typy neduhů. Já jsem se sama se svými simíky s neduhy potýkala a musím se přidat ke všem těm ohlasům. Tvůrci už oznámili, že pracují na nápravě a hráči doufají, že bude možné si v nastavení hry neduhy i vypnout, stejně jako je to možné s mechanikami z jiných dodatků.

S apatykářstvím je spojená i nová kariéra, kterou lze vykonávat z domova, kdy podobně jako lékař diagnostikujete příznaky simíků a následně jim dáváte ten správný elixír, aby se neduhu zbavili. Pokud nejste fanoušky aktivních zaměstnání, můžete ho dělat klasicky jako rabbit hole.

S apatykářstvím se pojí i jedna z nových aspirací, která vás v podstatě provede celou dovedností. Začnete od těch nejjednodušších úkolů v podobě sběru surovin, až po pokročilou výrobu talismanů. Ve výsledku to ale není na splnění složité a aspirace se dá splnit poměrně rychle, což mě trochu mrzí, protože ve hře je jen málo takových, které by byly opravdovou výzvou.

Pokud bych měla celou tuto část spojení s přírodou shrnout, nemůžu za sebe říct, že bych si z toho sedla na zadek. Sice to skvěle doplňuje gameplayové prvky jiných dodatků a skvěle se s nimi propojuje, ale na druhou stranu je to recyklace tématu, které jistým způsobem ve hře už máme. Neměla jsem pocit, že by mě to příliš obohatilo, kromě toho, že jsem nebyla nucena stavět si dům.

Od apatykářství a neduhů se musím přesunout k druhému nejdůležitějšímu aspektu dodatku, a to jsou dlouho žádané víly – nový typ okultních simíků, který jsme měli již v předchozím díle The Sims v rozšíření Obludárium. Tvůrci již s trailerem slíbili, že víly budou lepší a promyšlenější. A já musím říct, že to dodrželi a splnili.

Pokud si vílu nevytvoříte již v režimu tvorby simíka, tak její cesta začíná ve známosti s jinou vílou. K tomu, aby se váš simík propojil s přírodou, k sobě musí nejdříve přivolat Matku Přírodu. A toho dosáhne pouze pomocí vílí sazeničky. Tu vám může nějaká víla darovat, pokud jste podle ní hodni přidat se do vílích řad. Pokud se vám sazeničku podaří získat, stačí ji zasadit kdekoliv, kde vám to interakce umožní, a Matka Příroda vás ihned navštíví. Předá simíkovi speciální lektvar, po jehož vypití máte 24 simíkovských hodin — tedy 24 minut reálného času — abyste navštívili Měsíční pramínek a získali tak svoje křídla.

Proměna ve vílu je okamžitá a simík získá slíbená křídla. Simíkovi se následně změní i jeho potřeby. Víly totiž nemusí jíst a chodit na toaletu. Místo toho toho ale potřebují vstřebávat emoční energii. Víly jsou totiž kromě napojení na přírodu napojeny také na emoce, a tak se jimi potřebují krmit. To se dá dělat hned několika způsoby – vysávání simíků, pití lektvarů emocí, regenerace ve vílím domečku nebo méně efektivní regenerace mimo něj.

Stejně jako ostatní nadpřirození simíci, i víly mají strom dovedností, který můžete postupně vylepšovat, jak jejich síla roste. Schopnosti můžete odemknout úplně všechny, ale také se můžete specializovat pouze na propojení s přírodou, nebo s emocemi. Vaše víla tak může léčit simíky z neduhů, nebo jim naopak nějaké způsobit. Může očarovat zahradu, aby rychleji rostla a prosperovala bez nutnosti další péče, nebo může chodit a měnit simíkům nálady podle svého uvážení. Existuje i napojení na lore se zahradními trpaslíky, které mohou víly svými schopnostmi oživit ať už vílím prachem, nebo pomocí emoční energie. V podstatě můžete mít víly jak dobré, tak nezbedné nebo dokonce zlé, a máte možnost tomu přizpůsobit i jejich vzhled.

V režimu tvorby simíka se vám odemkne vílí podoba, kterou může simík skrýt obdobně, jako je tomu u upíra, vlkodlaka, mořské panny či mimozemšťana. Pro víly tvůrci vytvořili speciální tvary nosů a uší, velmi znepokojující zuby, a dokonce tematické oční duhovky. Křídla mají pestré zastoupení ve tvarech a barevných variantách. A co je rozhodně super, je možnost režimu malby přímo na křídla. Fantazii se tedy meze nekladou a limituje vás pouze tvar křídel. Pokud o křídla nestojíte, můžete si jednoduše vybrat, že je vaše víla nemá a upravit si tak podobu simíka třeba do satyra nebo jiného s přírodou spojeného stvoření, které by se dalo zařadit mezi víly bez křídel.

Na výběr máte i dostatek oblečení, nové doplňky v podobě svítících tetování nebo třeba parůžků. To vám pomůže například právě při tvorbě zmíněného satyra, protože tvůrci nám vytvořili i speciální boty, co vypadají jako chlupatá kopýtka. Bohužel je však potřeba spojit je s dlouhými kalhotami, aby nebylo vidět, že se jedná právě pouze o boty, což mi přijde trochu jako nevyužitý potenciál pro nějaké třeba speciální punčochy, které by dotvořily efekt osrstěných nohou.

Když pomineme speciální schopnosti a možnost unikátního vzhledu, je určitě nutné zmínit se o interakcích s předměty, které má pouze víla. Díky vílímu domečku se opět nemusíte starat o stavbu žádného obřího sídla, protože domeček poskytuje uspokojení pro všechny vílí potřeby. Mimo jiné si víla může hrát v knihovnách, v pohovkách a dalším nábytku. A co mi přišlo opravdu super, je možnost spánku na klavíru a v domečku pro panenky. Víly se totiž umí zmenšit do miniaturní podoby a animace spojené s touto podobou jsou opravdu povedené a roztomile pohádkové.

Vílí schopnosti jsou napojené také na fáze měsíce, což je spojuje s vlkodlaky. Při úplňku jsou jejich schopnosti účinnější a vyžadují méně emoční energie, zatímco při novu je to naopak. Zároveň může víla uklidnit vlkodlaky při jejich úplňkové zuřivosti a upíry vyléčit z vampirismu. Líbí se mi, že tvůrci mysleli na propojení s předchozími dodatky i v této úrovni. Podobně jako je mezi upíry a vlkodlaky jisté napětí a nepřátelství, víly se naopak moc nemusí s kouzelníky.

I cestou víly vás může doprovázet aspirace, která je určená přímo pro ně. Představí vám vílí schopnosti a vílí život. Opět to není nic těžkého na splnění, spíš to slouží jako návod, co všechno můžete vyzkoušet. Po jejím splnění, se vám odemknou další dvě odvětví aspirace, ty však už mají pouze jednu úroveň. Rozdělení by se dalo považovat za dobré a zlé.

S dodatkem se nám na výsluní opět dostali také rostlinní simíci. Na rozdíl od všech ostatních okultních simíků je tato proměna jen dočasná. Díky dodatku mají nyní drobné schopnosti, které pomohou například při zahradničení. Nicméně to byl od tvůrců dobrý tah, jak připomenout, že ve hře tato dočasná nadpřirozená bytost existuje, a jak dát hráčům důvod, proč si hraní za ně vyzkoušet.

Na závěr nesmím zapomenout na již zmíněné zahradní trpaslíky. Ve hře je máme dostupné již od základní hry. Se skoro každým dodatkem se nám jejich repertoár rozšířil a díky rozšíření Roční období dokonce získali i jakýsi význam při svátcích, kdy je možné se pokusit je potěšit a za odměnu vám pak po celém pozemku rozsypou balíčky semínek. Tato funkce zůstává, ovšem nyní je díky vílímu prášku nebo vílí magii můžete jistým způsobem oživit a oni vám pomohou se zahradničením, úklidem, opravou rozbitých spotřebičů nebo vás budou v noci chránit před zloději. Jejich probuzení je opět pouze dočasné a zabere pár simíkovských hodin, ale k dodatku se tato funkce hodí, obzvlášť když máme dostupné celé jejich muzeum a vysvětlený lore.

Celkově dodatek působí dobře, pohádkově a víly rozhodně celou tu skutečnost táhnou. Nemůžu ale říct, že by potřeboval nálepku rozšíření a rozhodně ne cenovku skoro 40€. Všechny možnosti spojené se životem v přírodě už jistým způsobem máme a nejedná se o nic inovativního. Podle mého názoru by se obsah dodatku v pohodě vešel do nižší cenové kategorie úplně stejně, jako tomu bylo u předchozích DLC obsahujících nadpřirozené bytosti. V Kouzle přírody, jsou víly totiž to nejzajímavější a pro spoustu hráčů to nejdůležitější, co dodatek nabízí.

Dojem tak dodatek budí spíše průměrný. Ačkoliv jsem z něho byla nadšená a hraní si užila, nemohu říct, že by svým obsahem dosahoval k velkému hernímu rozšíření. Svět je krásný, pohádkový, nabízený lore v podobě bajek s drobnými úkoly je určitě dobrý tah. Víly jsou tahouny celého dodatku, ale obsah jako celek je prostě nedostačující, podobně jako tomu bylo u dodatku Láska volá.