Paprsky slunce se rozlévají dunami písku a mocní, staří bohové shlížejí na egyptskou společnost, v níž člověk plní své poslání a faraon se stará o soulad světového řádu. S posvěcením víry sílí jeho magická moc, kterou známe pod pojmem vliv. Dokáže však ovlivnit budoucnost celé říše a vydobýt si své místo na výsluní? Nebo celý Egypt znesvětí chetité pod vedením Šuppiluliumaše? V této strategické hře si budete moci zkusit všechny možné role a scénáře. Já jsem si zvolila hrát za Egypt, protože když to náhodou nevyjde, budu mít aspoň stylovou faraónskou hrobku, ne? Já jsem Annie a tohle je můj příběh o tom, jak mi v Total War Pharaoh možná jednou postaví pyramidu.

ORIGINÁLNÍ NÁMĚT NEBO RECYKLACE?

Série Total War patří mezi populární strategie. Vývojářské studio Creative Assembly od roku 2000 vydalo 16 titulů (a nespočet rozšíření) inspirovaných nejen historickými událostmi a postavami, ale i fantasy světy. Egypťané se poprvé objevili před 10 lety v římsky založeném Rome 2 jako jedna z mnoha hratelných frakcí, ovšem větší prostor dostávají až nyní. Nejsou ale ani zdaleka sami.

NEMUSÍTE HRÁT JEN ZA EGYPT

Na výběr máte tři hratelné frakce – Egypťany zastoupené Ramessem, surovcem Setim, stratéžkou Tausret či pozlaceným Amenmessem, Chetity, kde máte možnost hrát za obránce Šuppiluliumaše nebo uzurpátora Kuruntu, a v neposlední řadě také za Kanaánce, což vám umožní výběr mezi plenitelem Irsuem nebo intrikánem Bejem. Celkem je vám tedy k dispozici osm generálů různé hratelné obtížnosti a každý z nich má své počáteční území.

Vaše volba má významný vliv na směr, jakým se budete ubírat. Herní mechanismy totiž úzce pracují s náboženstvím a politickými strukturami, které se samozřejmě kulturně liší. Jako budoucí faraon stoupáte politicky odlišným způsobem než budoucí král.

NA NOVÁČKY V ŽÁNRU ČEKÁ VYDAŘENÝ TUTORIÁL

Když hru poprvé spustíte, nabídne se vám několik možností. Pokud sérii neznáte, máte k dispozici výukový program, a když jste znalí předchozích dílů, můžete si rovnou nechat ukázat jen to, co je nové. Popřípadě můžete zvolit možnost mít volnou ruku a ničím se nezdržovat. Na výběr máte kampaně, vlastní bitvy a hraní v multiplayeru a to až v osmi lidech.

ZÁKLADNÍ MECHANIKY

Základní mechaniky všech strategických a budovatelských her jsou podobné, tak i tady hrají roli suroviny a jejich zisk, využití na stavbu nových budov a jejich vylepšování. Stačí obsadit strategická místa s produkcí a využít jejich zdrojů. A v případě potřeby můžete využít také diplomatických vztahů ke sjednání výhodných směnných obchodů. A když vám nechtějí dát, co chcete, můžete jim třeba vyhlásit válku a dojít si pro jejich zásoby osobně.

Co se týče pohybu, tak je nutno zmínit, že hra kombinuje tahové i real-time prvky. Ty tahové se týkají veškerého pohybu po mapě a všeho, co se chystáte dělat na svém území, jako například opravit budovy, postavit nové nebo je vylepšovat. Máte zkrátka omezený počet interakcí a také vzdálenost, na jakou se lze v rámci svého tahu přemístit.

Kromě spravování své oblasti, můžete také vstoupit na území souseda a začít s obléháním jeho měst. Těšila jsem se na ovládání jednotek přímo v akci – střílet kameny na hradby, zapalovat šípy a nechat vzplanout střechy, ale ono to bylo řešené jen skrze rozhraní pomocí grafických a textových ukazatelů. To, přiznávám, bylo trochu zklamáním.

BITEVNÍ ÚSPĚCHY OVLIVŇUJE I DYNAMICKÉ POČASÍ

Ačkoliv mi chybělo to skutečné dobývání měst, částečně mi to vynahradily bitevní vřavy. Ty jsem si opravdu užila. Tedy za předpokladu, že je nepřeskakujete. Ano, lze to. Před bitvou vidíte graficky naznačené šance vašeho vojska proti nepříteli. Pokud se vám nechce dlouze bojovat a vidíte, že vaše šance na výhru jsou vysoké, můžete kliknout na rychlé rozhodnutí bitvy s tím, že vidíte i předem vypočítané ztráty a postih. Někdy se to ale nevyplatí, protože utržíte o něco větší ztráty, než ke kterým by došlo při poctivém souboji.

Převaha počtu vojáků nepřítele nemusí nutně znamenat vaši porážku. Do hry vstupuje několik dalších aspektů a kromě případné výpomoci spojenců je to také dynamické počasí. Před zahájením každé bitvy se vám ukáže předpověď na tento a následující den s tím, že můžete až dvakrát kliknout na vyčkání a zkusit, jestli nepřestane pršet nebo nezmizí dusno. Počasí má samozřejmě výrazný vliv na pohyb vojáků a jejich výkony v boji, nárůst únavy, a případně dopad na celou vaší taktiku, protože si třeba naplánujete vpadnout nepříteli do zad, jenže kvůli dešti je tam bahnitý terén a to se riskovat nevyplatí. Docela jsem se zapotila v roli plenitele Irsu, když se snažil dobýt Kadeš. Počasí se rozhodlo bitvu požehnat vytrvalým deštěm a i když byl nepřítel v přesile, nakonec pomohlo využití terénu, ale i tak to bylo těsné.

Zkusila jsem různé bitvy. V roli Ramesse se mi většinou dařilo, protože jsem měla dobře připravené a vybavené vojáky, bylo jich dost, netrpěli hladem a měli pevnou víru ve mě, svého bohem požehnaného vůdce, co se snaží prosadit soulad světového řádu po dobrém nebo po zlém. Vytvořila jsem si skupiny, útočila z různých stran, zkrátka nedala jsem nepříteli šanci. Po každé bitvě se rozhodujete, co s poraženými vojáky. Zda je zabijete, omilostníte či naberete k sobě. Živý voják, dobrý voják, brala jsem všechno, což mi časem poměrně nepříjemně rujnovalo zásoby surovin, ale strategické rozšiřování a směnný obchod se spojenci situaci značně zlepšilo.

Co mě v bitvách mírně rozčilovalo byly bitevní vozy, u kterých i v tomto díle série platí pravidlo „jeden za všechny, všichni za jednoho“. Jakmile se nějaký z jejich party někde o něco zastaví, stojí pro jistotu celá skupina. Což mimo jiné vedlo i k tomu, že mnohdy přijeli do bitvy až na, jak se říká, závěrečné titulky.

VLÁDNUTÍ A INTRIKY NA KRÁLOVSKÉM DVOŘE

Hra má opravdu mnoho zajímavých mechanismů. Za zmínku určitě stojí i Královské dekrety. Jedná se o vyhlášky, které můžete postupně na svém území uplatňovat. Slouží k tomu speciální strom a vy se musíte skrze postupně volené vyhlášky dopracovat k těm zajímavějším. Zlepšit tak můžete ekonomiku (zvýšit zisk peněz), vojenskou zdatnost (zvýšit zkušenosti vojáků získané v bitvách), posílit produkci, upevnit svůj vliv a tak dále. Každý dekret má stanovený počet tahů, které musí uplynout k jeho naplnění.

Také tu máme i roční období, která ovlivňují mechaniku hry. Ta se tu střídají tři – období záplav (Achet), období růstu (Peret) a období sklizně (Šemu), přičemž každé trvá dva tahy a rok má tedy 6 tahů.

Každý šestý tah se koná Šemsu Hor. Je to čas, kdy se schází královský dvůr, aby řešil obsazení volných pozic novými držiteli. Také se v tu dobu vyhodnocují veškerá probíhající spiknutí. Můžete zkusit intrikovat, podplácet, ale třeba i vraždit. Je to riskantní, ale v mnoha případech nevyhnutelné. Jakmile se mi dařilo a moje území se zvětšovalo, zvyšoval se i politický tlak u dvora vůči mé osobě. Zdiskreditovat mě se jim ale naštěstí nepovedlo. Jsem zkrátka miláček lidu díky slušivé čepici, co jsem si půjčila od souseda dobytím jeho hlavního města. Ta má totiž poměrně užitečné bonusy, které se na vás aplikují jejím nasazením.

OPTIMALIZACE A JAZYKOVÁ LOKALIZACE

Hra je už od základu s podporou češtiny, ale samozřejmě bez českého dabingu. Zvolené hlasy podle mě odpovídají svým postavám a hudební podkres adekvátně odráží dění a dotváří atmosféru. Grafika je živá, hravá, příjemná, a je vhodně doplněná napodobeninami egyptských kreseb doprovázející stěny chrámů s hieroglyfy. Tento styl je také částečně přenesen do uživatelského rozhraní. Působí to sladěně, utváří to pěknou historicky laděnou atmosféru.

Zábavu ale místy kazil technický stav hry. Určitě se připravte na dlouhé načítací obrazovky, a to i v případě, že hru instalujete na SSD disk. Občas se mi stávalo, že obrazovka na nějakou dobu zamrzla a následně se hra vypnula bez jakékoliv chybové hlášky (a bohužel také bez uložení). Nutno dodat, že jsem hru hrála před oficiálním vydáním.

MÁLO MUZIKY ZA HODNĚ PENĚZ?

Total War Pharaoh je strategická a budovatelská hra, která kombinuje tahový i real-time systém hraní. Přináší atmosféru antické doby a velké bitvy, jejichž součástí se nevyhnutelně stanete. Nabízí různorodé a zajímavé mechaniky, promyšlené systémy inspirované historickými a náboženskými motivy, a má líbivý kabátek. I přes drobnější nedostatky je to poměrně dobrá hra.

Série Total War je prémiová a ceny jejich titulů také, s tím jsou hráči obeznámeni, ale neodpustím si poznámku, že jiné obdobné tituly nabízejí za méně peněz daleko více muziky. Věřím však, že si své příznivce najde.