Jak v reálu platí, ne každý obžalovaný je vinen. Od toho tu jsou obhájci, aby nakonec očistili jejich jméno. A přesně o to samé jde v sérii Ace Attorney i v nové kolekci dvou spin-offů s názvem The Great Ace Attorney Chronicles.

Nejen dnes recenzované díly, ale i všechny ostatní se skládají ze dvou částí. Ta první se hraje jako detektivní adventura, kde chodíte po různých oblastech, hledáte a sbíráte předměty a mluvíte s lidmi. Poté nastává druhá část, kde musíte obhájit vašeho klienta. Toho docílíte tím, že pozorně posloucháte svědky, abyste se dozvěděli nějaké nové informace. Případně se pokoušíte najít nesrovnalosti v jejich zpovědi. Tyto části se vždy během epizody prostřídají. Jedinou výjimkou jsou akorát tutoriálové případy, které se věnují jen jedné z těchto částí.

V klasických případech, kterých je sedm, vás bude hra už ale zkoušet ze všeho, co jste se naučili. Tentokrát budete muset hrát obě části případu a zajistit si váš úspěch. Skoro každá hra ze série se snaží přijít s vlastní speciální mechanikou, která vám trochu obzvláštní hratelnost. Během adventurní části zde nově naleznete „tanec dedukce“. Nemusíte se bát, nejedná se o taneční minihru, jak by si někdo mohl z názvu myslet. Místo toho na vás občas vyskočí Herlock Sholmes, nejznámější detektiv ve městě, který vám pomáhá. Častokrát přijde s teoriemi o tom, jak se nějaký čin odehrál a na vás je zjistit, zda to odpovídá realitě. Většinou ale ne, především se prostě jenom snaží dokázat, že na všechno přišel dříve než vy, a vybráním správného předmětu na statické scéně můžete jeho teorie vyvracet a dostat se tak k pravdě.

Sem tam se také naskytne možnost vyzpovídat svědka ještě před soudem a dozvědět se tak informace důležité k vyřešení případu. Většinou máte k dispozici čtyři dialogové volby, na jejichž pořadí zpravidla nezáleží a stejně se budete ptát na všechno.

Na druhou stranu, v soudní síni jste nuceni vybrat jenom jednu dialogovou možnost k přesvědčení soudce. Musíte tak dávat velký pozor na to, co kdo řekne. Pozor budete muset dávat i kvůli tomu, abyste nalezli nesrovnalost ve zpovědi. Takové nesrovnalosti pak můžete u soudu dementovat hned dvěma způsoby. Buďto předložíte důkaz, nebo nově můžete porovnat dva argumenty, které si protiřečí. Na rozdíl od starších dílů zde ovšem neplatí, že ke správnému výsledku vede jen jeden důkaz. Tudíž v případě, kde jednu nesrovnalost prokazuje více důkazů, není problém zvolit jakýkoliv z nich.

Když například svědek řekne, že oběť střelili do jater, můžete použít nejen fotku, na které je prostřeleno srdce, ale také pitevní zprávu, v níž je řečeno, že šlo o zásah do srdce. Obě možnosti jsou správné. A to je vlastně všechno. Většinu času se totiž hra chová skoro jako interaktivní film, což může být lehce na škodu. Pokud byste si z toho ale chtěli skutečný film udělat, poslouží vám Story Mode, v němž se hra postará o všechny akce a vy se jenom díváte a sledujete příběh.

Když už jsem hru označil za film, pojďme se vrhnout na příběh, který zde hraje hlavní roli. A aniž bych jakkoliv něco vyzrazoval, tak na férovku mohu říct, že je důležitý. Sledujete cestu Ryunosukeho Naruhoda, který práva nestuduje a ani ho nelákají. A nakonec se s pomocí jeho přátel stane jedním z nejlepších právníků své doby. Hlavní zápletka hry dává smysl, ale k tomu zároveň řešíte několik menších uzavřených případů a celé to působí vážně skvěle. Příběh je brán většinou vážně, ale jistá odlehčení se najdou a častokrát mě některé postavy skutečně pobavily. Menší vadou na kráse tak mohou být místy natahované pasáže, kvůli kterým pak byly některé momenty předvídatelné. To se naštěstí děje jenom občas a za předvídatelnost vinu nese pravděpodobně to, že styl, kterým scenárista příběh vypráví, známe už z předchozích dílů série. Ale stále se tam objevily nečekané zvraty. Ty naleznete jak mimo hlavní příběh, tak i v jednotlivých uzavřených případech.

Co může dost zamrzet, tak je chybějící dabing mimo cutscény. Zejména protože je kvalitní. Drtivá většina příběhu je tak vyprávěna pomocí textových oken podobně jako v dalších textových adventurách. A věřte mi, že je to vážně hodně textu, který budete muset přečíst, pokud se z příběhu chcete dozvědět skutečně vše podstatné. K tomu se ještě nabízí několik bonusových mini-epizod, v nichž se můžete dozvědět osudy vedlejších postav pouhým čtením dialogů. Takže ano, čeká vás další čtení.

Pokud se ale vrátíme ještě k těm cutscénám, tak ty musím rozhodně pochválit. Jsou detailní a částečně stylizované jako anime. Japonské animaci odpovídají kresby, ale animace jsou mnohem plynulejší. Pozadí jsou pěkně namalovaná a souladí i s 3D předměty a postavami v popředí. U nich je ovšem škoda některých divných či krkolomných animací.

Kromě zmíněného Herlocka Sholmese je zde několik dalších dobře napsaných vedlejších aktérů, které vás budou příběhem provázet. Ať už to je váš dlouholetý kamarád Kazumi, který vám pomůže na vaší cestě stát se dobrým obhájcem, nebo vaše velice optimistická asistentka Susato. Naopak jsem měl problém s hlavní postavou Ryunosukem Naruhodem, který se ze začátku choval nekonzistentně. V první epizodě vykřikne téměř vše, co si myslí, a naopak v druhé si několik věcí, které by mu opravdu pomohly, nechá pro sebe. A tohle je možná až moc hnidopišské, ale pokaždé, když se dostanete do momentu, kdy mu něco docvakne a vykřikne slovo „objection“, tak to bohužel nezní tak výrazně jako u předešlých dílů. Ale, to z něj nedělá špatnou postavu.

Nedílnou součástí série je také hudba, která opět nezklamala a patří mezi jednu z nejlepších v ní. V kolekci The Great Ace Attorney Chronicles je přes 20 skladeb pro každou z obou her a naštěstí jen tak neomrzí. Naopak některé poslouchám i mimo. Samotná kolekce navíc obsahuje také několik bonusů, v rámci kterých si můžete poslechnout skladby, jež se nakonec do hry nedostaly nebo si prohlédnout obrázky postav s vývojářským komentářem. Mimo jiné zde máte i možnost změnit oblečení některých postav pro druhou hru, což je rozhodně příjemná věc.

Během mého průchodu jsem nenarazil na žádné chyby a díky své stylizaci a optimalizaci není nijak náročná na spuštění. Taktéž podporuje 4K rozlišení, jen je uzamknuta na 30 snímků za vteřinu. Minimálně na počítačové verzi, kde jsem ji hrál. Na druhou stranu se jedná o textovou adventuru, takže to není velký problém, ačkoli je trochu zvláštní.

Ve finále většinu nedostatků hra přebila svými pozitivy, a tudíž se jedná o skvělý díl v sérii, která právoplatně patří mezi nejlepší textové adventury. Pokud jste ještě nehráli žádný díl a láká vás viktoriánský Londýn, tak koupí této kolekce neuděláte chybu. Za tým INDIANA hru doporučuji na 8 z 10.