Je několik věcí, kterými můžete hráče nalákat na svou hru. Krásnou grafikou, propracovanou hratelností a/nebo například roztomilým zvířátkem. Vývojáři z BlueTwelve Studio se rozhodli, že do své hry dají všechny tři věci a přichází tak s titulem Stray, kde si zahrajete za zbloudilou kočičku, se kterou prozkoumáte dystopický a záhadný svět. A přestože trailery vypadaly až moc dobře, aby to celé byla pravda, věřte mi, že podlehnout roztomilosti této hry je docela snadné.

POHODOVÁ ADVENTURA

Na první pohled jsem měl tendenci označit Stray za klasický walking simulátor, kde nasáváte atmosféru světa a prozkoumáváte lineární příběh. Tento titul však nabízí více. Ať už to jsou jednoduché hádanky nebo akční a stealth pasáže. Stray bych tak spíše přirovnal k pohodové adventuře, u které si můžete odpočinout, ale hodí vám pod nohy vždy něco na oživení.

Příběh tady však hraje stále hlavní roli. Stray vás provede zajímavou a záhadnou cestou kočky, která poznává dystopický svět okolo ní. Vaším hlavním cílem bude se dostat z podzemního města na povrch. Víc k příběhu říkat nebudu, protože součástí zábavy je si domýšlet, co se vlastně ve světě Stray stalo a jaký je příběh malého robůtka, který vám bude skrz většinu hry pomáhat. Na to přijdete hlavně skrz různé konverzace s místními robotími obyvateli. Dabing zde bohužel nenajdete, ale konverzace s nimi jsou zábavně napsané a i když nemají tváře, tak jsou animace jejich těl zpracovány velmi dobře a přenášejí emoce i skrze obrazovku. Mrzelo mě však, že jsem při interakci s náhodnými obyvateli města často narážel na opakující se dialogy, které se někdy skládaly jen z jedné věty. Přece jen, když už zde není ten dabing, tak by si tyto rozhovory zasloužily větší variaci.

Stejně tak je potřeba zmínit, že i když je svět a jeho příběh zajímavý, tak není zase tak složité ho rozluštit. Což mě asi mrzelo nejvíce, protože jsem asi od půlky hry tušil, kam vše směřuje. Chyběla mi zde nějaká opravdu nerozluštitelná záhada, která by mě motivovala prozkoumávat dál. To však neznamená, že je příběh špatný nebo nudný, jen mi osobně přišel trochu prostý.

KRÁSNÝ SVĚT A JEŠTĚ LEPŠÍ ANIMACE

Krom příběhu ale velká část hry stojí i na grafice a atmosféře. Oba tyto aspekty zvládá Stray excelentně. Hlavní kočičí protagonista má animace vytvořené skrz snímání pohybu, neboli takzvaný „motion capture“, kdy vývojáři snímali pohyby skutečné kočky. A ve výsledku to jde znát. Její pohyby jsou nejen uvěřitelné, ale také neskutečně detailní. Někdy pohne ouškem, zavrtí ocasem, lehce nadzvedne tlapku, když jen tak stojí, a dokonce ji můžete vidět dýchat nebo můžete pozorovat, jak se jí zvětšují a zmenšují zorničky.

Stejně tak i samotný svět vypadá úžasně. Textury sice občas mají nižší rozlišení, ale v souladu se stylizací hry, excelentním nasvícením a odrazy vám to rozhodně vadit nebude. Naopak si budete s úžasem prohlížet různé detaily předmětů a obdivovat celkovou atmosféru podzemního města, kterou dotváří louže, mlha, různá světla a neony. Prostředí se navíc často střídá, takže si projedete jak rušné městské čtvrti, tak temné stoky a opuštěné budovy. Vše je přitom doplněno příjemnou hudbou a detailními zvuky prostředí.

K tomu všemu musím na PlayStation 5 opravdu pochválit optimalizaci a vyladěnost titulu celkově. Za celou dobu jsem nenarazil na jediný propad snímků, prakticky žádný grafický glitch a ani na jeden jediný bug, který by ovlivnil hratelnost. Kdybych měl něco opravdu vytknout, tak jsou to minimální nastavení přístupnosti. Tlačítka sice jdou přenastavit na jiné akce ve hře, ale třeba takové filtry pro barvoslepé zde nenajdete. Nebojte, do hodnocení tuto absenci zahrnovat nebudu, ale je dobré, aby i toto v recenzi zaznělo.

ZÁBAVNÁ HRATELNOST I S MENŠÍM MNOŽSTVÍM MECHANIK

Hlavní otázkou však je, zda vás titul dokáže zaujmout a následně si vás i udržet svou hratelností. Kdyby šlo o desetihodinovou hru, tak bych zde byl upřímně na vážkách. Stray se však drží kratší herní doby, kolem čtyř až pěti hodin, což je jedině dobře, protože titul tak akorát prostřídá všechny své mechaniky ještě než vás omrzí.

Stray je především lineární hrou, která vás jednou za čas pustí do větší otevřené oblasti, již budete moci prozkoumávat, hledat v ní sběratelské předměty, interagovat s obyvateli a vyměňovat s nimi cennosti, abyste se dostali dál. Nečekejte zde ale žádné postranní úkoly, hra se stále drží hlavního příběhu, spíše si můžete části města prozkoumat svým tempem. Velká část hratelnosti se zde krom interakce s obyvateli skládá z prostého skákání po střechách a zdech budov, které je díky animacím zpracováno tak dobře, že mě nikdy nepřestalo bavit.

Titul vás navíc umí pomocí světel a chytrého level designu nasměrovat vždy správným směrem. I přestože zde tak není prakticky žádné uživatelské rozhraní ani žádná mapa, tak budete vždy vědět, kterým směrem jít dál. A když zapomenete, co máte dělat, tak vám to může připomenout váš malý robůtek, kterého s sebou máte vždy na zádech.

Stejně dobře jako zvládá Stray design úrovní, si zvládá udržovat i tempo a oživovat svou hratelnost. Krom otevřenějších městských částí se dostanete i do lineárnějších pasáží plných hádanek a akčních situací. Budete muset utéct nebo obelstít jednoduché nepřátele, přesunout předměty, abyste proskákali dál, nebo se proplížit kolem ostražitých dronů. Akční části rozhodně nejsou nijak složité a ani nad hádankami se dlouho nezamyslíte. Vůbec to ale podle mě nevadí, protože jde především o oživení hratelnosti, které by nemělo narušit příjemné tempo celého titulu. Hlavně když hru dohrajete přibližně za zmiňovaných čtyři až pět hodin.

PŘÍJEMNÁ ODDYCHOVKA NA VEČER

Stray je tedy ve finále velmi příjemnou adventurou, která se hraje stejně dobře, jako vypadá. Atmosféra, animace i grafika jsou na excelentní úrovní, díky čemuž vás hra opravdu vtáhne a budete obdivovat její detaily. Příběh je pak sice trochu jednodušší a nejspíše rychle přijdete na to, co se vlastně ve světě stalo, ale stejně je zajímavý a bavilo mě ho prozkoumávat. Interakce s robotími obyvateli jsou přitom vtipné a zábavné a celá hra si udržuje příjemné tempo. Je tedy jen málo důvodů, proč bych tuto hru nedoporučil, a pokud hledáte něco oddechového na jeden, dva večery, Stray je perfektní volbou.