Far Cry série je považována za jednu z nejšílenějších v herním průmyslu. Nové Rage 2 šílenost Far Cry bere, hazí ji do mixéru spolu s exosuity, monstry, superschopnostmi, postapokalyptickým světem a nastavuje rychlost na 11. Jestli jste tak příznivcem FPS her a over the top akce, tahle hra je rozhodně pro vás.

Vítejte v post-apo pustině podruhé a lépe

Jak už jste nejspíše ze začátku pochopili Rage 2 je především o akci a pokud tak chcete rozvinutý příběh plný charakterů a lore, zde nehledejte. To však neznamená, že by byl příběh k zahození. Prvním dobrým krokem je, že na rozdíl od většiny First Person stříleček váš charakter mluví.  A ani herecké výkony ostatních charakterů nejsou k zahození. Protože příběh nechceme spoilerovat příliš ho rozebírat nebudeme a raději přejdeme k hlavnímu zaměření hry – akci.

Každý voják, který je schopen sám vystřílet celou základu nepřátel musí mít něco speciálního. Zde máte nanity – mikroskopické roboty ve vaší krvi, kteří vám dodávají jednoduše řečeno superschopnosti. Schopností je ve hře poměrně dost. Nemáte je však všechny odemčeny hned ze začátku. Musíte je totiž hledat v takzvaných Arkách, které slouží jako trezory. Arky jsou rozmístěny po mapě, pozici některých z nich máte označenou na mapě, většinu však budete muset najít sami.

Na své cestě si budete moci odemknout schopnosti jako je například dash, díky kterému můžete rychle uhýbat nepřátelům. Tlakovou vlnu, která sundá tužším vojákům jejich brnění. Mini černou díru nebo klidně i defibrilaci, která vás může v boji oživit. K hledání těchto schopností vás však nikdo nenutí a záleží tak jen na vás, jak budete hrou postupovat.

Co se týče nepřátel tak ve hře najdete hned několik frakcí, každá má svůj specifický styl boje. Armáda má například těžké brnění a drží si v boji strategické pozice, zatímco monstra v bažinách na vás bezhlavě nalétávají v neuvěřitelných počtech. Typy nepřátel jsou navíc zpracovány dostatečně rozdílně, abyste hned poznali, kdo je kdo a jakou taktiku máte použít. I přestože toto rozhodně není nějak revoluční koncept, hře krásně dodává variaci a souboje vás tedy jen tak neomrzí.

K tomu přispívají i zbraně, kterých sice není mnoho, ale každá je natolik rozdílná, že si vždy najdete něco, co sedí k vašemu stylu hraní. Já si našel brokovnici, která šla skvěle s používáním schopností na blízko a rychlým pohybem. Jestli si ale radši držíte odstup, můžete vyzkoušet třeba pušku nebo energetické dělo. Pokud vám zase příliš nejde míření, je tady i raketomet.

Šílených závodů by si hra zasloužila daleko víc

Jedním z důvodů, proč má hra otevřený svět jsou auta. Ve světě můžete narazit celkem asi na 10 různých vozidel, které mají bohužel pouze jeden typ zbraní a nedají se vylepšovat. Upravovat totiž můžete pouze své osobní vozidlo, které dostanete hned na začátku. Dají se na něj přidělat nové děla, rakety, vylepšit brnění nebo klidně i přidat vystřelovací sedadla. Těchto vylepšení však není mnoho. Tento nedostatek je kompenzován jejich absurdní cenou, která vás nutí jezdit bezhlavě po mapě a hledat součástky.

A je to škoda, že ve hře není možností vylepšování aut více. Když jsem se totiž snažil sundat obrovské konvoje ze silnic, užíval jsem si každou vteřinu těchto soubojů doplněných neskutečně akční hudbou.

Cena však bohužel není problém pouze při vylepšování vozidel. Vylepšit si totiž můžete prakticky vše. Vaše zbraně, granáty, nanitové schopnosti a pasivní schopnosti jako například prodávání za vyšší cenu a tak dále. Všechny tyto věci jsou zbytečně předražené. Pokud tak nechcete jezdit hodiny po mapě a plnit stále dokola podobné úkoly, budete se prostě muset smířit s tím, že holt nemůžete získat vše. A to ne, že by tyto úkoly nebyly zábavné. Soubojový systém je zde totiž tak skvělý, že i při ničení třicáté základny jsem si hru stále užíval. Navíc ne všechny typy objektivů jsou stejné a občas dokonce narazíte na obrovská monstra, které zastupují roli bossů. Variace zde je, souboje jsou taky zábavné. V čem je tedy háček?

Velká mapa a není se kam vydat?

Problém je právě ve zbytečně velké mapě, kterou Rage 2 nabízí. Mezi těmito základnami jsou totiž často až několikaminutové přejezdy, při kterých jedete pustou a nezajímavou krajinou. Svět vypadá mrtvý a nudný. Což je sice asi dobře vzhledem k postapokalyptickému zasazení ale rozhodně to nepřispívá k šílenému stylu hry. Na jedné straně jsou tak neuvěřitelně rychlé souboje plné akce a na straně druhé nudná jízda mrtvou krajinou. Rychlý styl hry však nenarušují pouze tyto přejezdy ale i odměny a pauzy při splněných úkolech. Proč je potřeba zastavit hru, pokaždé když dokončím úkol nebo seberu trochu vzácnější předmět. Proč nemůže mít hra namísto tohoto jednoduše baner nebo ikonku, která se objeví v rohu obrazovky.

Pokud si chcete zahrát dobrou akční FPS hru, toto je rozhodně něco, co musíte vyzkoušet!

Je nutno říci, že si hra v těchto ohledech opravdu hodně protiřečí a nebýt skvělých zbraní, schopností, nepřátel a obecně výjimečného soubojového systému, ke hře bych byl v této chvíli už hodně skeptický. Právě kvůli těmto věcem, jsem však ochoten většinu menších problémů a pár občasných bugů přehlédnout. Je škoda i nevyužitého potenciálu vozidel, které rozhodně mohly ve hře mít větší roli než jen ničení konvojů a závodění. Hra si tak odnáší 8 bodů z 10. S tím, že pokud si chcete zahrát dobrou akční FPS hru, toto je rozhodně něco, co musíte vyzkoušet.