Ambiciózní hack ‘n’ slash akce s dávkou bullet hellu od japonských vývojářů, ve které vám za zády věčně poletuje váš věrný parťák. Že by známý titul NieR: Automata? Těsně vedle!

Série NieR nebyla vždy v rukou studia PlatinumGames. V roce 2010 nám studio Cavia nadělilo na tehdejší PlayStation 3 a Xbox 360 zbrusu novou hack ‘n’ slash hru zvanou NieR. Ale aby to nebylo tak jednoduché, vydali tento titul ve dvou odlišných verzích. Pro japonský trh vyšla hra pod názvem NieR: Replicant a hráli jste v ní za mladého chlapce, který udělá vše pro to, aby vyléčil svou mladší sestru. Zbytek světa dostal pozměněný NieR, ve kterém se z nějakého důvodu hlavní hrdina změnil na starého taťuldu, jenž se snaží zachránit svou dceru. Tentokrát tu máme remaster na PlayStation 4, Xbox One a PC, který jednou a provždy rozhodnul, že oficiální verze je ta s bratrem a sestrou. Toto vydání nese název Nier: Replicant ver.1.22474487139… Budeme mu tedy říkat jen NieR: Replicant.

Jak již bylo řečeno, jedná se o hack ‘n’ slash akci s JRPG prvky, ve které budete primárně bojovat proti temným kreaturám zvaným Shades. S tím vám kupodivu pomůže trochu egoistická a mocná levitující kniha, která si hrdě říká Grimoire Weiss. S tou budete mít za ramenem vždy solidní palnou sílu, protože Weiss umí používat magii a může ji zhmotnit v různé druhy projektilů. Ale i bez této všemocné knihy nejste neschopní. Přece jen jde o hack ‘n’ slash, takže máte možnost sesbírat celkem desítky zbraní různého typu, s nimiž se budete moci prosekat hromadou monster naráz. Nechybí zde samozřejmě ani levelování postavy, vylepšování zbraní i knižních schopností, a dokonce třeba i rekreační aktivity jako farmaření nebo rybolov. K dispozici máte vcelku otevřený svět, ve kterém navštívíte hned několik lokací

Co se týče změn od 11 let starého originálu, jde převážně o audiovizuální stránku s několika příjemnými změnami v hratelnosti. Nespočet modelů a textur bylo předěláno do modernějšího vzhledu a osvětlení je na tom také mnohem lépe. Na rozdíl od originálu, který běžel v rozlišení 720p a na 30 snímků za vteřinu, přináší remaster Full HD a zamčených 60 FPS. Na PC se samozřejmě meze nekladou a podporuje i 4K.

Z hratelnostních změn je nejspíše nejdůležitější to, že v originále jste byli schopni buďto útočit svou sečnou zbraní nebo střílet projektily z Weisse. Obojí naráz zkrátka nešlo. Remaster tento problém strčil do kapsy a souboje jsou díky tomu svižnější a akčnější. Je ale nutno podotknout, že jde stále velice dobře poznat, že se v jádru jedná o hru z roku 2010 a že má zkrátka už trochu zastaralý design. Mezi lokacemi jsou rozsáhlé, avšak prázdné plochy; vedlejší úkoly jsou prachobyčejné obchůzky pro předměty a na rozdíl od NieR: Automata jsou zde boss fighty trochu neohrabané a nudné. Byl jsem totiž schopen 90 % z nich zdolat tak, že jsem stál převážně na jednom místě a po celou dobu nekonečně střílel projektily z Weisse. Takto stačilo vždy stát zhruba pět minut a bylo po souboji. 

Remaster dále bezplatně obsahuje tehdejší placené DLC The World of Recycled Vessel, ve kterém budete bojovat v sérii výzev. Narazíte na nové typy nepřátel a budete moci získat i pár unikátních zbraní.

K závěru příběhu jsem se dostal za zhruba 12 hodin. NieR: Replicant ale v sobě skrývá hned pět konců, které jsou jednoduše zvané A, B, C, D a nově v remasteru i E. Po každém zdolání příběhu jste přesunuti zpět do zhruba poloviny hry a hrstka událostí a cutscén se odehrají v novém průběhu trochu jinak. Nejedná se ale o obrovské změny, takže je zcela na vás, zda si chcete projet polovinu hru ještě čtyřikrát znovu.

Po hudební stránce je NieR: Replicant zpracován naprosto úchvatně. Všechny orchestrální skladby z původního titulu byly znovu naživo nahrány pro lepší kvalitu, a dokonce jich pár i přibylo.

Ve zkratce si vás NieR: Replicant získá svou hack ‘n’ slash akcí, vcelku zajímavým příběhem a kouzelnou knihou, která zkrátka nezavře hubu. Naproti tomu jsou tu ale vcelku pusté lokace, nezajímavé vedlejší úkoly a celkově už trochu zastaralý design. Je ale samozřejmé, že hra má na nedostatky trochu vyhrazeného prostoru - jedná se přece jen o 11 let starou hru, jen graficky vylepšenou na nové platformy. Následný díl, NieR: Automata, který vyšel v roce 2016 stavěl na tomto základu a v podstatě se zlepšil na všech frontách. Často se mi napřiklad zdálo, že NieR: Replicant nevěděl, co vlastně chce být. Převážně hrajete z pohledu třetí osoby, někdy si ale hra řekne, že je čas na 2D plošinovku. Někdy zase že neuškodí trochu Diabla z izometrického pohledu. Nápad to rozhodně není špatný, jen by potřeboval trochu více péče a času.

Pokud vás baví cokoliv z žánru bullet-hell nebo hack ‘n’ slash či jste třeba už hráli NieR: Automata, mohl by vás Replicant dobře zabavit. Za tým Indiana si hra odnáší 7 z 10.