Recenze · John Wick Hex · v pondělí 18. 11. 2019 17:27
John Wick zpomalil a kosí nepřátele po tazích
Když vám někdo řekne, že vyvíjí hru podle filmů s Johnem Wickem, logicky usoudíte, že půjde o střílečku. Ostatně John je hrdina akčního filmu, takže dává dokonalý smysl, aby se objevil i v akční hře, ne? Možná nějaká variace na Maxe Paynea s bullet-timem?
Šachy s Johnem Wickem
Tak přesně tohle hra John Wick Hex... není. Jedná se o tahovou strategii, kde s hlavním hrdinou pohybujete jako s figurkou po šachovnici. Ostatně pracovní název hry zněl John Wick Chess. Od prastaré “hry králů” se ale Hex v mnoha ohledech liší. Největším rozdílem je časová osa, kterou reprezentují úsečky v horní části obrazovky.
Zatímco v klasických tahovkách se střídáte se soupeřem po tazích, tady postupujete vy i nepřátelé souběžně. Spíš než XCOM Hex připomíná spíš legendu nezávislé scény Super Hot. Teda s tím rozdílem, že situaci sledujete pěkně přehledně svrchu. A podobně jako ve zmíněné indie hře, i tady si můžete na konci přehrát misi v plynulém replayi. Čas od času se zadaří a video vypadá jako scéna z akčního animáku. Většinou ale pokazí flow zmatený střih a nepřehledná kamera. Zkrátka dobrý nápad, která nebyl dotažen do konce. Bohužel jako spousta věcí v téhle hře.
Úplně nový tahový systém
Pro tahový systém mám ale jenom slova chvály. Tahy reprezentují jednotlivé úkony. Může to být krok, výstřel nebo třeba rána pěstí. Vtip je v tom, že různé akce jsou různě dlouhé. Dát pěstí zabere méně času než třeba vytáhnout pistoli a stisknout spoušť. Klíč k úspěchu spočívá v tom, naplánovat postup takovým způsobem, abyste soupeře zneškodnili dřív, než on zneškodní vás. Některé úkony “spotřebovávají” kromě času i body soustředění. Čím nižší máte fokus, tím hůře se trefujete. Naštěstí body soustředění se dají dobíjet. Jen si musíte najít nějaké klidné místečko...
Dost bylo teorie, tady je ukázka z praxe. Představte si, že hlavnímu hrdinovi vpadl do týla nepřítel. Chystá se k výstřelu a na ose jasně vidíme, kolik mu to zabere času. Kdyby se o výstřel pokusil John Wick, s největší pravděpodobností to schytá. Nepřítel totiž stiskne spoušť dřív. Je tu ale i jiná možnost. John se může rychle otočit a mrsknout po záporákovi pistoli. Podle časové osy ho pistole praští do hlavy přesně desetinu sekundy před tím, než nepřítel vystřelí.
Povedlo se, nepřítel skončil na zemi a pokud se někdy probudí, bude mít na hlavě výstavní bouli. Byl to zoufalý krok, ale vyplatil se. Jenže teď je John beze zbraně a než dojde k pistoli a sebere ji, uplyne několik tahů, během kterých na něj mohou zaútočit další pěšáci. V okolí sice vidět nejsou, ale to neznamená, že se tu nemohou znenadání objevit. Tohle se děje dost často.To není fér!
Na každé mapě se nachází několik kouzelných dveří, ze kterých se spawnují nepřátelé. Dveře jsou sice označeny, ale nikdy nevíte, kolik nepřátel z nich vyleze a kdy. Klidně se může stát, že se vám objeví za zády zrovna, když bojujete s někým jiným. Kdybych se měl vrátit k šachové metafoře, řekl bych, že je to jako když hrajete partii s podvodníkem. Vyhodíte mu pěšce a on zareaguje tím, že rozmístí na šachovnici dva nové. Tím se dostáváme k největšímu problému titulu John Wick Hex a tím je obtížnost. Jako by nestačilo, že stojíte proti přesile nepřátel, co se náhodně spawnují. Hra vám ještě hází klacky pod nohy, že omezuje množství nábojů a lékárniček. Na začátku nové kapitoly si sice výměnou za kredity můžete pár bandáží nebo pistolí nechat náhodně rozmístit po levelu, ale to vás nespasí. Kredity můžete investovat také do vylepšení, jako je například zkrácení intervalu u vybraných útoků, ale věřte, že lékárničky se hodí víc.
Krutý je taky systém checkpointů. Během akce si ukládat pozici nemůžete. Jednotlivé levely jsou rozděleny na sekce, které slouží jako záchytné body. Když ale nebudete postupovat s dostatečnou rozvahou, může se stát, že se zaseknete na checkpointu bez nábojů a s jedním životem. Dál se nedostanete a vrátit na předchozí pozici se nemůžete. Zbývá jenom restartovat celý level a zkusit to znovu, opatrněji. Jenže opatrný postup není zábavný. Z obávaného Johna Wicka se stane srab, který hraje s nepřáteli na schovku a když náhodou narazí na přesilu, radši udělá pár kotrmelců do bezpečí a počká, až si tupouni přijdou pro ránu. Souboje s bossy se vlastně ani jinak vyhrát nedají. Takhle si teda Johna Wicka z filmů nepamatuju...
Hex není ani právoplatný John Wick, ani dobrá strategická hra. Počáteční nadšení z nápaditého tahového systému brzy opadlo a dostavil se strach z toho, že mě před koncem mise nečekaný útok ze zálohy pošle zase na začátek. Přesto musím ocenit odvahu vývojářů a koneckonců i vydavatele udělat “hru podle filmu” po svém. Stačilo málo a mohla to být opravdu skvělá hra. V tomhle stavu si ale nezaslouží víc než 6/10.
Verdikt
John Wick Hex je plný originálních nápadů, které ale bohužel nebyly dotaženy do konce. Nápaditý tahový systém sabotuje nevyvážená obtížnost, která vás nutí k přehnané opatrnosti. Akční replay zase kazí práce kamery. Tohle není John Wick jak ho známe. Se stejnojmennou filmovou sérií má hra společné jen jméno a pár herců, kteří byli ochotní nadabovat své virtuální protějšky. Jejich talent je ale vyplýtván na pár nudných rozhovorů, které prokládají mise.
- Originální tahový systém
- Zajímavá stylizace grafiky
- Odvaha zkusit něco nového
- Spawny nepřátel
- Krutá obtížnost
- Příběh formou dialogů