Hodnocení her je občas složité a u hry jako je Endling - Extinction is Forever je to snad ještě těžší. Moje emoce byly zasaženy ze všech směrů, dýchla na mě krásná grafika a skvělá hudba... ale něco mě pořád celou cestu šťouchalo do hlavy a říkalo mi, že se možná nebavím tak moc, jak bych mohl.

Endling - Extinction is Forever je adventura, ve které hrajete za lišku, které se narodí mláďata, a tak musíte dělat to, co každá správná liščí matka. Postarat se o jejich bezpečí, obstarat jim jídlo a naučit je všechno, co budou v dospělosti potřebovat.

Jeden z těchto kroků ale poděláte hned na začátku, když jedno z vašich mláďat chytne člověk a odnese ho kdo ví kam. Vydáte se ho hledat, ale stopa náhle končí a zdá se, že je navždy pryč, a tak se vracíte zpět ke svým zbývajícím mláďatům, ale neztrácíte naději.

A to se hodí, protože postupně naleznete další stopy, které vás vedou blíže k vašemu chybějícímu dítěti. To hned zasáhne pořádně do srdíčka a emocí tak budete při hraní cítit hodně.

Příběh tohoto titulu je popravdě jednoduchý. Najděte vaše chybějící mládě, vyhněte se všem těm zlým lidem, kteří ničí les, a popravdě celou planetu, a potkejte i pár těch milých duší, které se vám v této hrozné situaci rozhodnou pomoct. Celou atmosféru krásně podtrhuje hudba, ve které se promíchávají jak smutné a tragické tóny, tak příjemné náznaky naděje za pomocí různých nástrojů. Stejně tak grafika zde skutečně září. Vcelku minimalistická cellshadová 3D grafika dokáže ukázat jak ty krásné momenty, kdy si vaše liščata hrají ve sněhu, tak ty temné momenty v dešti, kdy se schováváte před lovcem.

To všechno je skvělé a nejspíše je to i ten hlavní důvod, proč lidé této hře dávají tak úžasná hodnocení. Protože když tuto hru dohrajete, budete brečet a říkat si, jak neuvěřitelný zážitek to byl, ale důležité je, že je to pořád hra a tam dochází, alespoň pro mě, k malému škobrtnutí. Celá hratelnost se totiž skládá ze dvou věcí. Chození do stran s tím, že občas vyskočíte na jinou část cesty, a hledání jídla, které můžete vyčmuchat po cestě, ať už se jedná o chutnou rybu nebo méně výživné odpadky. Při chození kolem narazíte na místa, na kterých se stane něco zajímavého, co vám trochu více prozradí, jak tento ponurý svět funguje, nebo na stopy po vašem chybějícím mláděti. Postupně se ale toto přežívání ztěžuje, když potkáte lidi, kteří nejsou zrovna milí a jednoduše vás chtějí chytit nebo přímo zabít. Otázka ale je, jestli jsou tito lidé zlí, nebo mají své vlastní důvody. Ne všechno je totiž v tomto světě tak jednoduché. Není zde prostě zlo a dobro, ale ta zóny někde mezi, kde se každý snaží přežít svým vlastním způsobem.

A ačkoliv chození kolem a hledání jídla je vcelku zábavné, máte jenom málo času, než den skončí. Hra vás tlačí do toho, abyste spěchali, a tak se mi hodněkrát stalo, že mě zajímalo, co je na jiné části mapy, než jsem zrovna měl jít, ale smůla, málo času, běž zpátky domů. A tak se mi občas zdálo, že přicházím o zajímavé věci, které se dějí v pozadí. Největší problém ale je zmatečnost prostředí. Není úplně intuitivní, kam přesně máte jít, a tak budete potřebovat mapu. Téměř pořád. Popravdě bych se nebál tvrdit, že jsem na mapě strávil snad třetinu celé herní doby. Možná to byla jenom moje chyba a normální lidé budou po prvním proběhnutí přesně vědět, kde co je, ale já ne. Chození kolem totiž funguje tak, že běháte jenom do stran, ačkoliv se tak pohybujete v 3D prostoru. Pokud se chcete dostat na jinou cestu, musíte dojít na místo, kde máte možnost seskočit níže, nebo vyskočit výš, a tak se dá velmi snadno ztratit.

Další malý problém taky je, že tohle je vážně krátká hra. Přesněji kolem pouhých dvou hodin a znovuhratelnost je v podstatě neexistující. Jakmile jste viděli příběh, viděli jste všechno, a tak není moc důvod tuto hru hrát znovu, pokud si nechcete emocionálně ublížit. Protože... tahle hra je depresivní. Vážně hodně. Smrt a utrpení jsou na vás házeny na každém kroku, a tak, pokud nechcete vidět trpící zvířata a i trpící lidi, tohle není zrovna hra pro vás.

Ke konci tak můžu jenom říct, že ačkoliv Endling - Extinction is Forever je skvělá hra, která vás rozbrečí a nabídne atmosféru zničené země z pohledu zvířete s úžasnou grafikou a hudbou, běhání kolem postupně začne být trochu otravné a konstantní otevírání mapy postupně omrzí. Musíte navíc počítat i s dost krátkou herní dobou.