Květnové oznámení nového Gridu mě celkem zaskočilo. Od vydání posledního dílu v podobě GRID Autosport uběhlo pět let a od té doby Codemasters nijak nenaznačili, že by s poněkud opomíjenou sérií chtěli něco dělat. No a pak si jednoho dne vydají tiskovku ve stylu „hej, vyvíjíme další GRID, vyjde za půl roku a btw, bude to reboot.“ Průvodní trailer vůbec nevypadal špatně a slib revoluční umělé inteligence mi dal naději, že by mohlo jít o restart ve velkém stylu. Jaká je realita?

První dojem je víc než dobrý. Hra vás postupně teleportuje do několika už rozjetých závodů. Sotva zkrotíte závodní corvettu na okruhu v Šanghaji, už se přesouváte na ovál série NASCAR, a nakonec si vychutnáte dramatické momenty za volantem Volkswagenu Golf při průtrži mračen. Jde ale jen o takové interaktivní intro, skutečná hra začíná až v následujícím menu.

Chudá kampaň

Nějakou kampaň, která by závody sjednotila, byste hledali marně. Nechápejte mě špatně, rozhodně nestojím o další závodní hru se zbytečným příběhem. Možná by ale stálo zato, nějakým způsobem závody spojit do jednoho celku. Anebo aspoň vysvětlit, jaké máte možnosti. Například to, že si můžu najímat stájové parťáky, jsem se dozvěděl úplnou náhodou při prohrabávání menu. GRID vám prostě naservíruje „adventní kalendář“ se stovkou okýnek, pod kterými se skrývají závody, a nic víc.

Kromě hlavního módu je k dispozici taky volná hra, kde si můžete zorganizovat vlastní závody, a nechybí ani online multiplayer. Ten bohužel sabotuje nedostatečný zájem ze strany hráčů. Pár týdnů po vydání startovní rošt zeje prázdnotou. 

Stovka závodů v „kampani“ se může jevit jako slušná porce. Ve skutečnosti jde jen o výsledek rovnice, ve které vývojáři vynásobili a posčítali, co se dalo. Základem je ve skutečnosti jen 12 lokací. Zčásti jde o známé závodní okruhy, zčásti o městské trati. Každá nabízí několik variant závodů, které si navíc projedete v různých vozových třídách. Okruhy jsou zpracovány pěkně, aspoň tedy v rámci možností enginu. Obzvlášť se povedly tratě ve městech. Jízda ulicemi noční Šanghaje nebo prosluněné Havany je opravdu nezapomenutelným zážitkem. Detaily v okolí tratě ale moc nezkoumejte, uvidíte jen rozpité textury a mlžný opar, který zakrývá nedostatky. 

Poloprázdná garáž

Závody odemykáte postupně. Je jen na vás, jestli budete na to půjdete systematicky, tedy po jednotlivých kategoriích, anebo budete závodit na přeskáčku a lítat od cestovních vozů k minicooperům a od minicooperů k formulím. Vozový park je sice pestrý, ale skromný. Se sedmdesátkou aut se GRID velikánům jako Forza nebo Gran Turismo, kde se auta počítají na stovky, rovnat nemůže. Aspoň si ale vývojáři dali záležet na jejich zpracování. Platí to pro modely aut (i když ani tady si neodpustím poznámku, že konkurence je o dost dál), ale také pro interiéry a koneckonců i pro chování na silnici. 

U arkádových závodů samozřejmě nemá moc smysl mluvit o nějaké realističnosti. Chci jen říct, že v Gridu se různá auta chovají, a hlavně řídí jinak. Zkrátka, když přesednete z výkonné americké káry do vozítka, které proslavil Mistr Bean, tak to na řízení poznáte a chvilku potrvá, než si na nové auto zvyknete. Dost taky záleží na tom, jakou zvolíte obtížnost. Při té nejvyšší se vypínají asistence, jako je kontrola trakce a ABS, takže ani o kolize není nouze. Stačí ale trocha tréninku a zkrotíte libovolné auto.  

Umístění ve výsledkové listině se beztak určuje už v kvalifikaci. Pokud si zajedete časovku před závodem, zařadíte se obvykle na přední místo na startovní listině. Potom už stačí jenom jet na jistotu a první pozice je vaše. Když ale kvalifikaci přeskočíte, startujete ze čtrnáctého místa a budete mít co dělat, abyste se prodrali dopředu. Závody jsou krátké, tratě úzké a soupeři draví.

GRID 4: NEMESIS

Umělá inteligence měla být podle slibů před vydáním hlavním trumfem hry a můžu potvrdit, že Codies tentokrát nekecali. Soupeři nejsou jenom boti, co sledují ideální stopu. Naopak, derou se za vítězstvím, hledají skulinky pro předjetí, dělají chyby, bourají a umí být i pěkně agresivní. Možná až moc. Přeci jen, tohle jsou závody, a ne destrukční derby.

Přehnaná neohleduplnost závodníků do jisté míry podráží i proklamovaný Nemesis systém, tedy prvek jakési osobní rivality mezi závodníky. Když Codemasters v tiskovce Nemesis popisovali, začali se mi vybavovat všichni ti slavní rivalové závodního světa. Tým Ford vs. tým Ferrari v Le Mans, Hunt vs. Lauda nebo Hakkinen vs. Schumacher ve formulích. Bohužel, nic jako „Havlis versus Alonso“ se nekoná. Během závodů sice můžete soupeře naštvat (dokonce i zmiňovaného Fernanda Alonsa, který se ukáže v několika závodech), ale po dokončení krátkého šampionátu vzájemná rivalita končí. A jak se vůbec ta nevraživost projevuje? Prostě už tak agresivní závodník je vůči vám ještě o něco agresivnější. Jde vám po krku a snaží se vás předjet klidně i za cenu kolize. 

Závod se blíží do cíle a GRID se drží na chvostu za Forzou, Gran Turismem a Project CARS. Není to špatná hra, ale konkurence je prostě moc silná. GRID se jí nevyrovná ani zpracováním a už vůbec ne obsahem. Přitom se nestydí nasadit stejnou cenu. Nemůžu jinak, než dát 6/10. Stačilo jen přidat víc typů závodů, nové lokace a známka by byla o něco příznivější.