Recenze · Game Builder Garage · v pondělí 4. 10. 2021 16:47
Game Builder Garage je skvělým začátkem pro mladé programátory
Interaktivních způsobů, jak se naučit programovat, už tu pár bylo. Obzvláště v posledním desetiletí. Ne každý ale dopadl dobře. Je přece jen trochu oříšek zobecnit veškeré programátorské pojmy a vysvětlit potřebné základy logiky. A to vše, tak ať to zajímá a zabaví i malé dítě. Do série naučných programů, které se snaží mladistvé naučit, jak dělat hry, se přidává hra Game Builder Garage.
V tomto projektu máte možnost poskládat si vlastní hru, a to pouze spojováním různých logických čtverečků čárami. Nintendo se tak snaží otevřít bránu tvorby her opravdu komukoliv. Mimo volné programování tu máte hlavně k dispozici i sedm lekcí, během kterých si vytvoříte sedm jednoduchých her a naučíte se naprostým základům programování a hlavně fungování Game Builder Garage.
Těchto sedm lekcí je rozpitváno ještě na hromadu podlekcí, takže hra na vás definitivně půjde pomalu a ukládá váš postup tvorby každou chvíli. Tohle tempo bylo ale místy až neúnosně pomalé. Během veškerých lekcí na vás totiž mluví všechny logické bloky a vysvětlují vám, jak fungují a co přesně máte dělat. Tyto dialogy jsou občas vtipné, ale trvají strašně dlouho a přeskakují se také hodně pomalu. Toto by samozřejmě nevadilo, přece jen je tato hra myšlena opravdu pro všechny, ale nějaká možnost pro přeskakování lekcí by opravdu bodla. Navíc ani volné programování nemáte přístupné hned od začátku hry. Musíte si projít pár lekcemi, aby vám hra tuto možnost dala.
Mimo potíží s tempem jde ale opravdu o skvěle podanou nauku. Game Builder Garage vás naučí, jak si vytvořit jednoduchou hru na honěnou pro dva hráče, závody, vesmírnou střílečku a dokonce i rádoby Mario skákačku, která se vkusně jmenuje Super Person World. Ve všech těchto lekcích po vás hra bude chtít, ať naprosto přesně uděláte to, co vám právě řekla. A to opravdu přesně. Musíte dělat bloky na pixel přesně a pokládat je také naprosto precizně. Ale abyste nepociťovali, že vám hra potlačuje kreativitu, jsou tyto lekce prokládány zkouškami. V těch vám naopak hra neřekne vůbec nic kromě výsledku, který po vás chce. Ocitnete se tak například na mapě, ve které máte herní postavičku a na vyvýšené platformě je jablko. Je to tedy jednoduché - musíte pouze sebrat jablko. Tak se pokusíte pohnout doprava a nic se nestane. Musíte tak v herní logice doplnit, že pokud se páčka pohne doprava, postava jde také doprava. A pak, že tlačítko B způsobí, že vám postava vyskočí. V takovém duchu se nese zbytek hry a postupně vám představuje, jak stavět úrovně, jak reagovat na různé vstupy ve hře, včetně dotyků dvou entit, jak počítat skóre dle vašich kritérií, jak posouvat herní scénou, jak si nakreslit vlastní pixelart a použít ho ve scénách anebo taky jak si vytvořit vlastní herní muziku.
Game Builder Garage není nutně určen pouze pro naprosté nováčky, kteří se s programováním ještě nesetkali, ale je pro ně nejideálnější. I přesto, že je celé rozhraní z důvodu všeobecnosti trochu limitující, dají se zde vytvořit opravdu obstojné projekty. Kupodivu se dá do docku Switche zapojit i myš, a práce s editorem je poté mnohonásobně jednodušší. Pokud již ale programování ovládáte na relativně pokročilé úrovni, může se vám tempo i možnosti hry zdát hodně na uzdě a pravděpodobně i ve volném programování se budete cítit limitovaní. V takovém případě pro vás bude nejspíše lepší rovnou adaptovat herní enginy jako Unreal Engine, Unity nebo GameMaker, kde implementace věcí z Game Builder Garage zabere zlomek času.
Překvapilo nás, do jaké hloubky tato zdánlivě jednoduchá hra dokáže jít. Ne vše se nutně naučíte ve zmíněných sedmi lekcích, ale ve volném programování se dají dělat vcelku kreativní díla. Všechny své vytvořené programy můžete sdílet pomocí kódu nebo lokálně po síti. Narazili jsme třeba na kopii hry VVVVV, pokus o GTA nebo o finální boss-fight prvního Metroida. My jsme se pokusili udělat například jednoduchý pokus o Katamari nebo lava run ze hry Blackhole. Ve všech sdílených hrách si můžete prohlédnout i celý zdrojový kód od původního tvůrce a můžete se tak třeba inspirovat pro vaši vlastní dílo.
Ve shrnutí je Game Builder Garage obstojný nástroj k nauce základů programování za použití her. Jediná škoda je, že tato hra není a nebude v češtině. Takže se věková skupina, která tuto hru dokáže využít a pochopit, posouvá o něco výše. Mimo to má ale Game Builder Garage něco pro každého. Předpřipravené lekce, pokud se chcete naučit opravdovým základům, nebo volné programování pro ty, kteří se chtějí kreativně vyblbnout. A když vás omrzí obě, vždy se můžete zabavit u her ostatních. Za tým Indiana si hra odnáší 7 z 10.
Verdikt
Game Builder Garage je nový pokus Nintenda dát dohromady mladistvé a naučit je programovacím základům. Tento cíl zvládá hra na jedničku. Ale její největší výhoda je zároveň i největší háček. Hra je cílená na naprosté nováčky - pokud máte i jen špetku zkušeností s programováním, pravděpodobně vám pomalé tempo Game Builder Garage bude vadit.
- Skvělý úvod do programování
- Pestré lekce
- Možnost sdílení vlastních her
- Užší cílová skupina
- Chybí čeština
- Místy až moc zjednodušené