Ihned z kraje Vás musím upozornit na to, že před hraním Far Cry New Dawn jsem rozhodně nebyl nezaujatý. Po prvním zveřejněném traileru jsem vůbec nechápal na co se to sakra dívám a podezíral jsem Ubisoft z tvorby nějaké hipiesácké postkapokaliptické blbiny. Měl jsem samozřejmě pravdu, ale chviličku jsem cítil jistý závan naděje. Ten ve mne vzbudil výborný hraný filmeček představující hlavní záporačky Mickey a Lou a já hlavně díky nim pocítil naději... měl jsem sen o tom, jak se vývojáři přestali brát tak šeredně vážně, popustili uzdu své fantasii a z nového Far Cry udělali vtipnou a akční jízdu na kterou budu ještě léta rád vzpomínat. Jak jsem se pro boha mohl takhle seknout…

Svět v troskách?

Příběh začíná 17 let poté, co skončilo Far Cry 5, pokud jste ho tedy ještě nedohráli a máte v plánu u něj zcela zbytečně ztratit desítky hodin svého života, raději tuto recenzi vypněte, přichází totiž masivní spoiler! 3-2-1- Už můžu? Dobře. Na konci 5. dílu Pepa Semenáč, tedy Joseph Seed vypustí na svět atomovky, ty zničí většinu země, ale kupodivu na místě odpalu se vlastně nic tak hrozného nestalo, lidé vylezli ze svých bunkrů a začali pospolitě budovat novou civilizaci. Partička bídáků vedená milými dvojčátky ovšem do rukou místo rýčů vzala bambitky a ihned začali sklízet plody…. samozřejmě cizí práce. V ten moment přicházíte na scénu vy, přijíždíte do utlačované Hope County s nabídkou pomoci a zde můžete vidět největší změnu oproti předešlému dílu Far Cry. Nejprve se všechno podělá, vlak vykolejí, začne se střílet a až poté poznáte hlavního záporáka. - Tlesk - Tlesk - Tlesk, vážně inovativní. Již pár minut poté se dostanete do odbojové základna Prosperity a nekončící kolečko pitomě klišovitého příběhu a zoufalého grindingu může začít.

Prosperity potřebuje specialisty, to znamená, VY jdete hledat specialisty. Najdete specialisty, ti jsou ale zaneprázdněni svým aktuálním problémem, vyřešíte pro ně jednu misi a jsou vám tak strašlivě zavázání, že pro vás zcela bez váhání klidně obětují vlastní život. Tímto kolečkem projdete x-krát a i když jsou některé z těchto misí vcelku inovativní, ihned vás to přejde. Ta grindovací část totiž teprve čeká, na postup v příběhu totiž musíte upgradovat stanoviště prosperity jako je garáž, pult výroby zbraní či místní pobočka wiki-Beanie a to vyžaduje hodně lihu. Ten se při tom získává nejsnadněji zabráním některého ze stanovišť. Jejich lokalita ovšem není předem známá a vy tak musíte pro jistotu brát všechny side-questy na které cestou narazíte anebo můžete na prázdno bloumat po mapě a doufat že nějaké to stanoviště najdete prostě náhodou a budete se tak moci posunout ke konci hry.

Game design vyžaduje upgrade

Uprgradování základny působí celkem nadbytečně, stanoviště kartografie, exploziv, tréningu a léčení jsem defacto nepoužil vůbec k ničemu a jedinou skutečně podstatnou věcí je pultík výroby zbraní. Arzenál je totiž rozčleněn do několika stupňů účinnosti, a ačkoliv jsou všechny tiery plné v zásadě úplně stejných zbraní, jejich dopad poznáte velmi rychle. I vaši nepřátelé jsou totiž rozděleni do tříd dle jejich síly a tam kde dvojkového padoucha sniperkou odděláte jediným headshotem, trojkového budete slabší zbraní pilovat po 10% zdraví a ano skutečně stále mluvím o naprosto čistých headshotech. Upgrade zbraňového stanoviště je tedy nezbytnou nutností a budete ho potřebovat hlavně při opětovném zabírání lihových stanovišť. Jo, já vám to ještě neřekl? Kvůli menší mapě a tedy i menšímu množství stanovišt je potřeba se těch již dobitých občas vzdát a znovu je zabrat již posílenějším enemákům. Vím že je to již druhá narážka na velikost mapy, ale neberte to tak, že si na její rozsáhlost chci nějak stěžovat, to rozhodně ne. Neustále stejných hippie barviček, přeskinovaných modelů z Far Cry 5 a naprosto nezapamatovatelných přírodních scenerií jsem měl i na zmenšené ploše dostatek a rozhodně nebudu stát ve frontě na nášup.

Postupně se dostáváme k tomu vůbec nejhoršímu, co Far Cry New Dawn nabízí, tím jest podivně zabugovaný systém hlavní dějové linie. Tam, kde byste čekali v deníku informaci o tom co dál dělat, uvidíte velmi často jen „žádný další úkol“, což ale neznamená, že by žádný úkol nezbyl. Hra se vám tím jen pokouší naznačit, že máte vzít do ruky mapu, přiblížit si jí a najít někde žlutou ikonku označující kde že vlastně ten další úkol začne. Jakmile si ale na tuto občasnou vlastnost hry zvyknete a myslíte si, že už vás nemůže nic zaskočit, dostanete za úkol kontaktovat skupinku novo-rájanů Pepy Semenáče a tam přichází skutečné peklo. Máte totiž za úkol jít tam, „kde to všechno začalo“ a navigovat vás při tom bude přízračný Joseph Seed, tím navigovat je ovšem myšleno, že nejprve ho 2x potkáte po 10 metrech a pak máte najít místo vzdálené 3 kilometry. Tady jsem prostě začal pročesávat mapu a půl hodiny jsem na slepo zkoušel, zdali se netrefím. Frustrovalo mne to až tak moc, že když jsem konečně dostal příležitost, vystřelil jsem Pepovi mozek z hlavy asi 100x … Škoda jen že se vždycky zvedl.

Budete chovat užitečné zvíře

Konečně vás nebude nikdo uspávat foukačkou!

Pokud na Far Cry 5 bylo něco skutečně příšerného, tak šlo rozhodně o zfetované seance. Těch si tady užijete také dostatek. Musíme ovšem vývojáře pochválit, protože tentokrát vás do transu nebudou dostávat otrávené šipky, ale váš hlavní hrdina ochotně sežere, vypije a vdechne cokoliv a v ničem si tak nezadá ani s feťáky kolem Hlavního nádraží. Alespoň že vám tyto plody ráje odemykají v talentovém stromě speciální schopnosti jako je dvojskok. Potěšilo by mne ovšem když bych si to uvědomil před skončením hry, většina talentů se mi zdála totiž natolik generická, že jsem jim po pár hodinách téměř nevěnoval žádnou pozornost. Poslední věcí, o které jsme se ještě nezmínili jsou Vaši pomocníci. Těch ve hře naleznete 8 a k těm zajímavým patří kupříkladu kanec Horacio a stařičká odstřelovačka Nana. Zrovna babču mohu skutečně doporučit, její odemknutí ve střelecké soutěži je sice pěkná osina v zadku, ale za to je z parťáků asi nejschopnější a má dokonce přibližně 3 skutečně zábavné hlášky, které sice opakuje stále dokola, ale vždycky vás dostanou.

Podtrženo a sečteno, Far Cry New Dawn je k uzoufání nudné a stereotypní. Od posledního dílu se nezměnilo v podstatě vůbec nic a ty věci které se změnili byly povětšinou k horšímu. Hra obzvláště díky starým známým modelům a prostředí působí mnohem více jako DLC než jako samostatná hra. Její hraní nemohu s čistým svědomitým doporučit nikomu krom skalních fanoušků série. 5/10 .