Recenze · F1 2020 · v neděli 25. 10. 2020 17:37
F1 2020 rozzářil My Team mód a zachránila solidní hratelnost
Se železnou pravidelností nám britští Codemasters servírují každý rok novou hru z královny motorsportu. U každoročních her je ale potíž s novým obsahem, kterého je často velmi málo. Tímhle syndromem trpí i F1 2020, přesto jde ale o titul, který by si fanoušci Formule 1 neměli nechat ujít.
Letošní sezóna je kvůli celosvětovému dopadu koronaviru zvláštní a přináší Velké ceny na nečekaných, dlouho opomíjených tratích, což s sebou nese vzrušující okamžiky pro fanoušky a výzvu pro všechny piloty. Tohle vás ale v F1 2020 nečeká. Místo toho zažijete klasickou sezónu na okruzích, které byly v původním kalendáři pro rok 2020. Virtuální sezóna začíná v Austrálii a postupně se přesouváte na další místa. Ve srovnání s předešlými díly zavítáte do Hanoje, tedy do ulic hlavního města Vietnamu, i do dun nizozemského Zandvoortu.
PÁNEM I JEZDCEM SVÉHO TÝMU
Největší a dle mého nejdůležitější novinkou F1 2020 je režim My Team, který vám umožní vytvořit si vlastní tým a působit v něm jako manažer i jezdec. Z pozice manažera ho řídíte a rozhodujete o budoucím vývoji monopostu, najímáte nové zaměstnance, vylepšujete jednotlivé divize, vybíráte druhého pilota a snažíte se zavděčit sponzorům, abyste měli dostatek peněz na to zapsat se do historie královny motorsportu tím, že se stanete nejlepší stájí. Ještě před tímhle vším ale musíte zvolit dodavatele motoru. Na papíře to zní snadno, ale peníze jsou ze začátku velmi omezené a když zvolíte nejlepší pohonnou jednotku, budete se muset uskromnit jinde. Počítejte s tím, že když budete hrát fér a nastavíte si vyšší obtížnost, tak ze začátku nebudete okupovat první příčky. Místo nich budete rádi za pěkné umístění ve středu pole. My Team je běh na dlouhou trať.
Pokud vám práce manažera přijde otravná, tak stále máte možnost zažít kariéru pilota a soustředit se pouze na závody. Nejprve si můžete projít kategorií Formule 2 a řádně se oťukat v soubojích s budoucími hvězdami, včetně Micka Schumachera. Po vydařené sezóně nebo její polovině lze podepsat smlouvu s jedním z nabízených týmů F1. Tohle lze ale přeskočit a rovnou se můžete pustit do nejvyšších pater a zvolit si přední tým v podobě Mercedesu, Red Bullu nebo Ferrari.
Rozhovory s médii jsou v kariéře a My Team stále přítomné a nadále působí nuceně. Místo rozhovorů bych uvítal návrat příběhu, který loni nebyl nejlepší, ale přinášel do série něco nového a neokoukaného.
Vraťme se ještě k vylepšování monopostů. V My Team i kariéře je znát sebemenší upgrade, s kterým mají mnohé jiné závodní tituly problémy. Jste tak potěšeni každým vylepšením a dokážete zužitkovat setiny sekund ve svůj prospěch, ale pozor, ani soupeři nespí.
ROVNOVÁHA MEZI ARKÁDOU A SIMULACÍ
V My Team i kariéře je možné nastavit délku sezóny, respektive počet závodů a počet kol, aby vše vyhovovalo vašim preferencím. Na to už jsme si u série od Codemasters zvykli. Stejně tak jsme si zvykli na robustní nastavení a rovnováhu mezi arkádou a simulací. S vypnutými asistenty se monopost hůře ovládá, je těžší zvládnout výjezdy ze zatáček a také správně do zatáček brzdit. V takovém případě F1 2020 neodpouští sebemenší chybu. Zejména při maximální úrovni umělé inteligence, kdy jsou ostatní závodníci dle nás až příliš agresivní, zatímco na nízkou úroveň je předjedete, jako byste řídili o několik tříd výkonnější formuli. Tenhle neduh naštěstí vyřeší rozsah úrovně do 110 a i vývojáři, kteří postupně AI ladí.
Jednotlivé závody mohou trvat pět minut, několik desítek minut, ale klidně i necelé dvě hodiny. Záleží pouze na vás, kolik procent Velké ceny si nastavíte. Největší adrenalin pochopitelně zažijete při delších závodech – zejména když si vypnete přetáčení, které vás jinak dokáže posunout zpět, abyste se vyhnuli nepříjemné chybě nebo dokonce nehodě.
V F1 2020 si nastavíte také tréninky, kvalifikaci (tři fáze, jedna fáze nebo ji vypnete), zahřívací kolo nebo asistenty při pit stopu. Zkrátka vám vývojáři umožní si přizpůsobit zážitek dle vašich preferencí.
DALŠÍ ZÁŽITKY A ONLINE SOUPEŘENÍ
F1 2020 nabízí také možnost poskládat si vlastní šampionát, vybrat si jen určité Velké ceny nebo si užít časovky. V případě Velkých cen a časovek se můžete svést nejen v letošních a loňských monopostech, ale také v klasických formulích z let 1988 až 2010. Bohužel, větší část je zamčena a je nutné vlastnit dražší edici nebo si koupit DLC.
Multiplayer funguje bez větší problémů. Vytvořit si můžete vlastní relaci a libovolně definovat počet kol a asistence. U hodnocených závodů hráči hlasují o trati i pomocnicích. Jen zamrzí nespravedlivé trestání prohřešků, ale to se snaží Codemasters postupně zlepšovat.
Příjemným zpestřením je split-screen. Na rozdělené obrazovce zažijete se svým kamarádem spoustu legrace.
O mikrotransakcích se toho před vydáním napsalo hodně. Mohu vás uklidnit. Platby se vztahují čistě na kosmetické doplňky a rozhodně neovlivňují hratelnost. To ale nic nemění na tom, že by ve hře za plnou cenu nemusely být.
JAK TO TEDY JE?
Co se grafické stránky týče, ta na PS4 Pro není špatná, ale je znát, že současná generace konzolí dojíždí. Smířit se tak musíte s dlouhým načítáním, mírnými propady snímků, které mají hranici na 60, a horší grafikou v okolí tratě, ovšem to při takové rychlosti ani pořádně nevnímáte.
F1 2020 jsou důstojným dílem, ale už to chce next-gen verzi, která zážitek snad posune na novou úroveň a přinese něco opravdu nového. Tyhle nedostatky ale nemění nic na tom, že jde o komplexní závody s propracovanou hratelností. Split-screen je příjemným zpestřením a My Team se postaral o oživení stereotypu. Hru doporučujeme na 8/10.
Verdikt
Je znát, že jsme na konci generace. Hry začínají více a více trpět. V Codemasters se s problémy popasovali a přinášejí několik příjemných novinek do oficiální videohry královny motorsportu. Režim My Team vdechnul F1 nový život.
- Plnohodnotná kariéra F2
- My Team režim a chytřejší AI
- Split-screen
- Málo změn oproti předešlému dílu
- Průměrná grafika
- Dlouhé načítání a absence příběhu