Polské studio Bloober Team nás už řadu let zásobuje průměrnými až lehce nadprůměrnými hororovými zážitky, které spojuje hutná atmosféra, silný příběh a menší důraz na boj. Ať už si vybavíte psychologické Layers of Fear, kyberpunkový horor Observer, pátrání po zmizelém chlapci v Blair Witch nebo svět živých a mrtvých v The Medium, všechny tyto hry dokazují, že Bloober umí pracovat s emocemi i napětím, ale k velkému úspěchu mu ještě kousek chybí.

Loni vývojáři bravurně přinesli v moderní podobě Silent Hill 2, ale tohle je přece jen něco jiného. U remaku se drželi starých základů, zatímco tady přicházejí s původním titulem. Dobrou zprávou je, že to není průšvih. Cronos: The New Dawn je totiž výborná temná akce, která staví víc na boji a správě zdrojů, ale nezapomíná na silný příběh. Spojuje to nejlepší z Resident Evilu, Silent Hillu a Dead Space, přičemž se dotýká témat, která rezonují v každém z nás – připomíná dějinné i pandemické hrůzy, které máme stále v paměti.

Cronos: The New Dawn je akční survival horor z pohledu třetí osoby, který se inspiruje klasikami žánru, ale přináší i vlastní nápady a osobitý styl. Na první pohled zaujme neobvyklým zasazením, které propojuje pozemský horor se silnou sci-fi atmosférou.

Děj nás zavádí do 80. let, do krakovské čtvrti Nowa Huta. Místa, které mělo být symbolem socialistického snu o „nové ocelárně“ uprostřed Evropy. Jenže v této alternativní historii sledujeme svět zničený desítky let po pandemii známé jako The Change (česky Změna). Země se proměnila v ruiny a krajinou bloudí zmutované bytosti zvané sirotci. Polsko v tomto světě padlo dřív, než se zhroutila železná opona.

V temném světě Cronos: The New Dawn existuje i záhadný Kolektiv – organizace, která si s přeživšími pohrává jako s loutkami. Přesouvá jejich vědomí časem, manipuluje s jejich minulostí i přítomností a neuznává žádná lidská práva.

Uprostřed tohoto chaosu se hráč ujímá role Cestovatelky. Ano, právě ona prochází časem a extrahuje vědomí klíčových postav. Jejím úkolem je odhalit původ Změny – a zjistit, zda ještě existuje způsob, jak ji zvrátit. Ale za jakou cenu? Vždyť Cestovatelé mají rukavice s kovovými bodci, které se zaboří lidem do lebky. Přitom jsou ale kladnou postavou…

Každopádně, na hráče čeká průzkum pochmurných míst polské zkázy, kde se tíživá atmosféra doslova zarývá pod kůži. Hra ji buduje nejen prostředím, ale i autentickými archivními záběry z dob komunistického režimu. V krátkých filmech sledujeme demonstrace, zásahy pořádkové policie i každodenní život v továrnách – působí to až znepokojivě realisticky. Silně zapůsobí i nahrávky a poznámky, které postupně odhalujeme. Když slyšíme zmínky o zákazech vycházení či prosby k nošení masek, nelze se ubránit paralelám s nedávnou pandemií. Ta sice neskončila monstry, ale těžko věřit, že se scenáristé nenechali inspirovat covidovou dobou. I když to striktně odmítají. Nechybí ani odkazy na kultovní filmy jako 12 opic, Terminátor nebo Věc.

Škoda jen, že hlavní hrdinka zůstává po celou dobu uzavřená ve skafandru připomínajícím potápěčský oblek. Nikdy si nesundá přilbu, a její hlas zní chladně a mechanicky, což ztěžuje emocionální propojení s postavou. Cestu si k ní tak hledáte velice těžko. Až na konec, ale nebudeme spoilerovat.

Oblek navíc omezuje pohyb – je těžkopádný, obratnost chybí a na úskoky či kotouly můžete zapomenout. Bohužel nelze ani blokovat útoky, takže každé střetnutí s nepřáteli je čirý boj o přežití tváří v tvář.

I když máte k dispozici několik zbraní, klid se nedostaví. Čelit přesile je nesmírně náročné a moment mezi přebitím a výstřelem bývá plný napětí – zvlášť když v zápalu boje zapomenete zbraň nabít. Minout výstřel je bolestivé: přijdete o drahocennou munici a dáváte monstrům další šanci. Naštěstí kulky (ne ty od psa) mohou prostřelit více nepřátel najednou, takže především s brokovnicí se vyplatí taktizovat a využít každý náboj na maximum – zásoby jsou v tomhle světě setsakra vzácné.

Při hraní pamatujte na to, že obyčejné střílení je vám tady k ničemu a bez debat ho označíme za plýtvání drahocennou municí. Místo zběsilého střílení si každý výstřel promyslete, načasujte a hlavně dobijte. S delším nabitím získá projektil extra sílu, aby prorazil tuhá těla monster.

Inventář připomíná klasiku typu Resident Evil a Silent Hill – omezený prostor, který lze sice postupně rozšířit (na to se zaměřte jako první), ale zbraně zabírají spoustu místa. A když musíte nosit například štípačky na přeštípnutí řetězů, které nejdou prostřelit, začíná být správa vybavení skutečnou výzvou. A mnohdy frustrujícím zážitkem.

Opravdovou hrozbu ale představují samotní sirotci. Tyto zmutované bytosti pohlcují těla svých padlých druhů a mění se v nový, silnější organismus s kombinovanými schopnostmi. Výsledkem je monstrum, které by se dalo označit za mini-bosse – má pancéřovou kůži, dokáže plivat kyselinu a je nebezpečně rychlé. Každý souboj s ním nutí pečlivě promýšlet strategii, včetně toho, kdy a kde zabíjet.

Jedinou obranou je spálit mrtvoly benzinem nebo hořákem. Oheň se tak stává vaším nejlepším spojencem. V ruinách ale číhají i další typy nepřátel. Někteří lezou po zdech, jiní útočí z dálky nebo vás znenadání popadnou chapadly. Právě tyto momenty vytvářejí většinu lekaček – a nutno říct, že fungují skvěle. Zejména ve spojení se zvukem, kdy posloucháte a snažíte se včas odhalit hrůzy, které za rohem a ve stínech na vás číhají.

Souboje s bossy jsou samostatnou kapitolou. Jsou napínavé, nervy drásající a vyplýtváte při nich spoustu zdrojů. Mnoho z nich přežijete jen o vlásek a budete si říkat, že jste měli štěstí. Ale i tohle je způsob, jak Bloober Team buduje celkovou atmosféru strachu a napětí. A je pouze na vás, jak moc intenzivní bude.

Když prozkoumáte každý kout, najdete více zdrojů a drsnější momenty hry pro vás budou snazší. K průzkumu se přímo váže vylepšování obleku, zbraní a výroba munice. Čím pečlivější budete, tím pro vás bude Cronos: The New Dawn lehčí. Ať už jde o nalezení jader potřebných pro vylepšení obleku, cenných předmětů, které vyměníte za peníze a ty za vylepšení pro zbraně nebo munici, či kódy k odemčení trezorů s lákavými bonusy.

Navzdory vaší snaze budete neustále bojovat o místo v inventáři a přemýšlet, co si s sebou vezmete. Budete zrovna potřebovat štípačky? Vystačíte si s pistolí a brokovnici či máte vzít raději i pušku? Každého takového rozhodnutí můžete záhy hořce litovat. Buď z pohledu nedostatku místa, když najdete cenné předměty a jádra, nebo kvůli silnějším monstrům. Často vám tak nezbývá nic jiného než se na již prozkoumaná místa vracet s prázdným inventářem.

Co naopak šedou kůru mozkovou moc nepotrápí, tak jsou enviromentální hádanky. Ty jsou jednoduché a na jejich řešení většinou přijdete během chvilky. Snad jen otevření dveří kostela nás malinko zdrželo.

Po technické stránce jsme s Cronos: The New Dawn spokojeni. PC verze má propracovanou grafiku, zvuky jsou vztahující a soundtrack líbivý. Problém nám způsobovala jen scéna s extrakcí, kdy hra kvůli velkému množstvím efektů několikrát spadla. Naštěstí uložená pozice to jistila a my jsme se nemuseli znovu prokousávat klaustrofobickými uličkami jako jindy při smrti.

Cronos: The New Dawn je povedený survival horor z pohledu třetí osoby. Tvůrci se hodně inspirovali u Resident Evilu, Silent Hillu a Dead Space. Tenhle mix ale skvěle doplnili svými nápady a dokládají, že se dost posunuli. Tíživou atmosféru, kterou vždy uměli, doplnili intenzivní akcí a příběhem, který se nás dotýká. Už se nemůžeme dočkat, co dalšího si od nich zahrajeme a jak bude Cronos pokračovat.