Zapálení fanoušci metroidvania žánru si v posledních letech rozhodně přišli na své. Dokonce i samotný Metroid, o kterém jsme roky a roky neslyšeli, se v roce 2021 ozval. A to pořádně. Za posledních několik let zkrátka vyšlo opravdu nepřeberné množství kvalitních her v tomto žánru. A o jednu se tento rok pokusilo i malé kanadské studio Lucid Dreams. Pojďme se tedy podívat na Biomorph, který nám snad alespoň trochu zkrátí čekání na Silksong.

Biomorph je 2D metroidvanie, která bez pochyby sází na několik jistot žánru a mechaniky, které jsme viděli nespočetněkrát. Ale čistá kopírka to rozhodně není. Ocitáte se na palubě vesmírné lodi bez špetky paměti a s jen pár indiciemi o tom, co se vlastně stalo. Jedno ale zjistíte poměrně rychle. Po zneškodnění lokální zvěře se do ní můžete převtělit, a tím získat její schopnosti. Třeba takový rádoby zmutovaný beran se vám bude hodit při prorážení tlustých zdí. Levitující monstrum vám zase pomůže zdolat bodlavé plochy. Převtělit se nejdříve můžete pouze tehdy, když narazíte na mrtvolu. Zároveň tato změna platí vždy jen v dané místnosti.

Postupným porážením dalších a dalších nepřátel stejného typu ale získáte možnost se převtělit kdykoliv a kdekoliv, což vám ve výsledku zpřístupní nespočet míst, kde byste normálně na nějakou specifickou příšeru nenarazili a nemohli využít její schopnosti. Jedná se sice o téměř jediný twist žánru v této hře, ale zato je opravdu skvělý. Neslouží pouze k využití bojových schopností monster, ale i k vyřešení environmentálních hádanek a přístupu k více vylepšením.

Mimo to tu máme samozřejmě i sbírání různých perků měnících chování vašeho hrdiny, hledání ztracených kočiček à la housenky ze hry Hollow Knight, hledání mapových bodů pro odhalení siluet místností dané lokace a tak podobně. Zkrátka stará dobrá metroidvanie! A na tom není vůbec nic špatně. Mimo unikátní možnost měnit se v nepřátelé nám Biomorph nabízí i krásnou ručně malovanou grafiku a osobité filmečky v příběhových momentech. Hra je navíc dost upovídaná oproti Metroidu, Ori nebo Hollow Knightovi. Náš hrdina dokonce mluví a zapojuje se do konverzace.

Bál jsem se, že rozloha herní mapy se moc nerozroste, ale postupem času se vyrojilo více míst a navzájem se i pěkně propojily. Na bezpečných místech zvaných SAFE si navíc můžete mimo uložení hry a přeskládání perků i vybrat jiný SAFE bod a rychle se přemístit. Jediné, co bych vytknul, je chaotické vyobrazení samotné mapy. Určité sekce se opravdu snaží, abyste je horko těžko luštili a zjišťovali, jak se tam dostat, a co jste propásli. Ve hře je navíc mnoho tajných místností, které jsou opravdu krypticky schované. Celkově si ale Biomorph může pohodlně odškrtnout nespočet kolonek z nákupního seznamu pro pořádnou metroidvanii. Zábavný a vertikální pohyb, malebná grafika a zajímavé environmentální hádanky. Co se týče boje, Biomorph adaptuje zajímavý systém troj-slotového komba. Při průchodu hrou budete postupně nacházet nové zbraně a způsoby, jak se bránit. To vše si potom skládáte do tří akcí namapovaných na ovladači. Můžete si tak vzít třeba mlácení na blízko, rapidní jehlu na udržení vzdálenosti od nepřátel a něco, co sejme cíl i přes celou místnost. Kombinací je mnoho a nic nedáte za trochu experimentování. Styly jsem přepínal často a přišlo mi, že to příjemně okořenilo průběh hrou.

Hratelnost s lehkou svěžestí a krásný ručně malovaný styl doplňuje i výborná atmosférická hudba, která vás vtáhne do světa Biomorphu. Má velice blízko Hollow Knightovi nebo Ori, zkrátka emocionální orchestrální přehlídka. Malé přístavní městečko plné příjemných lidí, opuštěná továrna anebo hluboce propletené jeskyně plné fosforečných hub. Grafika a hudba jdou ruku v ruce a je obdivuhodné, že tak malý kanadský tým nacpal tolik osobnosti a duše do obou forem.

Biomorph je plný bojových i pohybových možností, tak, jak je u správné plošinovkové metroidvanie známo. Nemusíte se ale stresovat s nalezením toho „správného meta buildu“. Hra se vám opravdu snaží vyhovět, ať už si zvolíte jakoukoliv kombinaci útoků i perků. Obtížnostně nejde o žádný převrat a i když prohrajete, objevíte se v poslední SAFE místnosti, takže o nic moc nejde.

Biomorph je ve shrnutí kouzelná metroidvanie s duší a srdcem na správném místě. Sice nevynalezla něco revolučního, ale jde o správný mix boje, hádanek a trochu koření navíc ve formě přepínání do těl nepřátel. To vše svázané krásnou grafikou a hudbou. Celý Biomorph jsem měl za sebou za zhruba osm hodin, takže poměr cena/výkon je naprostá špička.