V mnoha hrách se objevili protagonisté, kteří nám přirostli k srdci. Ale problém je, že někdy i tihle „hrdinové“ dokážou udělat vážně blbá rozhodnutí, při kterých se jen chytáme za vlasy. A někdy je bohužel uděláme přímo my, jako hráči.

KRATOS - GOD OF WAR

O Kratovi v prvních dílech řezničiny God of War se dá polemizovat, zda se může považovat za „úžasného protagonistu“. Zatímco někdo by ho označil za plochého, jiný se ho bude do morku kostí zastávat. Zejména s ohledem na jeho tragický vzestup a to, co se stalo jeho rodině. Nedá se však zapřít, že jeho hlavní charakteristikou byl takřka nekonečný vztek. A přesně ten způsobil i řadu problémů.

Jedním takovým byl moment v druhém díle, kdy Zeus dokázal obelstít Krata, aby do mocné zbraně Blade of Olympus vložil většinu své božské síly. Zaslepen vztekem a lákán na možnost neskutečné síly, co Kratos udělá? Samozřejmě poslechne krále Olympu a svou sílu do zbraně vloží. Výsledkem je jeho vlastní smrt poté, co ho Zeus zradí a nemá dostatek síly na to se pořádně bránit. Fakt dobrá práce Krate.

SHEPARD - MASS EFFECT 2

Mass Effect 2, stejně jako ostatní díly, je postaven na rozhodnutích, která učiníte. Dá se tedy říct, že nějaké špatné rozhodnutí učinil sám protagonista, když za to s největší pravděpodobností může hráč? Řekněme, že ano. Protože jedno takové špatné rozhodnutí, které můžete v Mass Effect 2 učinit je… mít sex.

Ovšem ne jen tak s někým. V průběhu hry budete mít možnost si vybrat mezi Samarou a Morinth, dvěma asarijkami. Pokud si vyberete právě Morinth, nedopadne to tak, jak byste čekali. My teda nevíme, co asarijky považují za romantiku, ale bolestivou smrt jsme si teda nepředstavovali.

JOHN MARSTON - RED DEAD REDEMPTION

John Marston je otec, manžel a psanec. A dle mnohých i jedna z mnoha silných stránek westernovky Red Dead Redemption. Člověk musí udělat řadu špatných rozhodnutí, aby se vůbec vydal na dráhu zločince. O to větší je zázrak, že se Johnovi z tohoto života podařilo odejít. Až do doby, než ho minulost dostihla.

Na jednu stranu se zdá, že John neměl tak úplně na vybranou. Dva vládní agenti ho donutili vyrazit proti svým bývalým členům gangu a jednoho po druhém dostat, aby se mu vrátila rodina i svoboda. Ale to, že jim věřil, ho nakonec stálo život. A jakmile z členů jeho původního gangu už nezbyl nikdo, kromě něho, někdo tu práci přece jenom dokončit musel.

NATHAN DRAKE - UNCHARTED 4

Charismatický a chytrý. To jsou jen dvě slova, kterými lze popsat dobrodružného Nathana Draka ze série Uncharted. Další slova by mohla být třeba jeden z největších sériových vrahů v historii a také úplný blbec, když se rozhodl lhát Eleně, své ženě.

V průběhu čtvrtého Uncharted se totiž Nathan znovu setká se svým bratrem, který ho vyláká za vidinou dalšího pokladu. Nathan se však po slibu, že se tohoto života vzdá, rozhodl své ženě lhát a tvrdit jí, že pracovně cestuje po Malajsii. To samozřejmě v jejich vztahu způsobí problémy. Stejně tak jako to, že se vůbec rozhodl zatajit existenci svého bratra. Nathan tak riskoval zahození na první pohled perfektního rodinného života jen v řádu několika dnů. A nejhorší na tom je, že zcela zbytečně, protože pro pomoc svému bratrovi měl více než pádný důvod.

JASON BRODY - FAR CRY 3

Obyčejný snob. Tato slova popisují hlavního protagonistu Far Cry 3, ze kterého se v důsledku série traumatických událostí stane nemilosrdný stroj na zabíjení. Koneckonců, na piráty ovládaných ostrovech vládne zlaté pravidlo „oheň proti ohni“. A zatímco na jedné straně stojí šílený Vaas, na té druhé musí zákonitě stát někdo jiný a podobně šílený. A tak tu máme Jasona Brodyho.

Obyčejného týpka, který během svého „pobytu“ na Rook Islands udělal nejedno špatné rozhodnutí, které opakovaně přivedlo jeho přátele do smrtelného nebezpečí. To zcela nejhorší ale přišlo na samotném konci. Máme totiž na výběr, zda zachránit naši kamarádku a se zbývajícími přeživšími přáteli zkusit utéct; nebo prostě kamarádku zabít a přidat se k vůdkyni místního kmene domorodých válečníků Citře. Pokud kamarádku zabijete, tak si to Jason se Citrou rituálně rozdají, jenom aby ho následně taky zabila. Vypadá to, že si Jason a Shepard můžou podat ruce.

KARA - DETROIT: BECOME HUMAN

Detroit: Become Human je hra v podstatě čistě založená na vašich rozhodnutích. A ačkoliv jde dosáhnout i takřka perfektního konce, šancí a možností k tomu udělat fakt blbá rozhodnutí není vůbec málo. A vybrat jen jedno snad ani nejde. I tak jsme nějaké vybrat museli. A vítězem je něco na první pohled tak malicherného, jako možnost vrátit lístky.

Pokud se totiž s Karou dostanete ke konci hry na autobusovou zastávku, budete mít možnost ukrást lístky, nebo je vrátit správnému majiteli. Lístky znamenají možnost se dostat do autobusu a následně do bezpečí. Absence lístků naopak znamená, že vaše cesta zahrne plavbu na loďce, která… už tak úplně bezpečná není. Skončit totiž může taky tak, že ze skvadry Kara, Alice a Luther nepřežije ani jeden.

LARA CROFT - SHADOW OF THE TOMB RAIDER

Slavná archeoložka Lara Croft se ve třetím díle rebootované trilogie vydává dál vzdorovat tajemné organizaci Trinity. Po jejím přežití na ostrově, kde poprvé viděla nadpřirozené jevy, i po přežití v nebezpečné přírodě v Rise of the Tomb Raider by si nejeden myslel, že má v hlavě více než jen piliny. Ale přesně tak to vypadalo na začátku Shadow of the Tomb Raider, kdy se rozhodla vzít z jedné kobky dýku.

A to navzdory předpovídanému nebezpečí, že jakékoliv její narušení povede k apokalypse a následné zkáze světa. Můžete jen hádat, co se neohrožená hrdinka rozhodla udělat za pitomost…

CHRIS REDFIELD - RESIDENT EVIL 8

Chris Redfield není tak zcela protagonistou osmého Resident Evilu, ale ke konci za něj hrajete, takže to budeme počítat. Navíc se jedná o jednu z nejklíčovějších postav série, která i přes některá ne úplně chytrá rozhodnutí patří mezi elitu zombie-zabijáckého světa. Teda až do začátku právě Resident Evil: Village, kdy se se svým týmem rozhodne vlítnout do baráku Ethana, zabít mu manželku, ukrást dceru a jeho samotného unést.

Což o to, důvod k tomu měl celkem dobrý. Nešlo o jeho manželku, nýbrž hlavní záporačku v převleku. Ale proč o tom Ethanovi neřekl? K tomu už moc pádných argumentů neexistuje. Kromě toho, aby hra mohla existovat. Na což si ve finále nestěžujeme.

AGENT 47 - HITMAN 3

Hitman není úplně série, kterou by si většina hráčů spojovala jak s příběhem, tak s možností voleb. Ale na něco takového přece jenom došlo na konci třetího dílu nedávné trilogie. Po třech dílech, kdy se v roli Agenta 47 snažíme přijít na kloub zvláštní konspiraci ohledně společnosti Providence, se konečně dostaneme tváří v tvář poslednímu z jejích vůdců.

Volba a hlavně úkol je prostý – prostě ho zabte. Je to přece jenom to, o čem celý Hitman je. Druhou možností je mu ovšem do těla vpravit sérum, které mu vymaže vzpomínky. Pokud ale sérum držíte v ruce a padoucha, který se vás snaží obalamutit, vyslechnete, dostanete možnost sérum použít na sebe. Po tom všem… jen abyste na všechno zapomněli. A prý že má být Agent 47 génius.

STRANGER - THE OUTER WORLDS

Akční RPG The Outer Worlds od autorů například Fallout: New Vegas není perfektní, ale spoustu věcí dělalo fakt dobře. Zejména nejrůznější možnosti voleb. Dobro, nebo zlo; pomáhat, či ne? Jen pár z rozhodnutí, jež jste mohli učinit.

A jedním takovým bylo si ve statistikách postavy u položky inteligence nedat žádné body. Tím se vám v průběhu hry odemkly dialogové možnosti jednoduše popsatelné jako stupidní. A završeno to bylo samotným koncem. V klíčové volbě při možnosti vycestovat na jednu konkrétní planetu budete mít možnost s nízkou inteligencí nenechat lodní počítač vypočítat dráhu a místo toho si kurz nasměrujete sami. Jestli vám dialogová volba „já znát čísla velmi dobře“ nepřidala na důvěře, co teprve střemhlavý let do hvězdy?