Jak ukazují události posledních několika měsíců, kvalita není záruka úspěchu. Jen protože vytvoříte hit milovaný kritiky i hráči, nutně to neznamená, že se na tomto divokém západě, kterým je herní průmysl, dožijete dalšího dne. Tady je deset herních studií, které navždy zůstanou v našich srdcích. A jejich hry v našich knihovnách.

Sponzorem epizody jsou disky Samsung SSD 990 PRO Series.

TANGO GAMEWORKS

Začneme něčím, co máme všichni v živé paměti. Uzavření studia Tango Gameworks bylo pro všechny velké překvapení, hlavně protože stále žili z úspěchu Hi-Fi Rush, které získalo srdce hráčů a nejednu nominaci na různá prestižní ocenění. Microsoft se nechal slyšet, že přesně takové hry potřebuje ve svém katalogu, zatímco zavíral studio, které ji vytvořilo.

V srpnu tohoto roku pozůstatky Tango Gameworks koupil korejský vydavatel Krafton, ale zatím nevíme, zda fénix povstane z popela. Spolu se značkou Hi-Fi Rush Krafton získal i zhruba půlku zaměstnanců, tedy ty, kteří si ještě nestihli najít jinou práci. Co ovšem zůstalo Microsoftu, jsou jiné značky studia: The Evil Within a Ghostwire: Tokyo. Ve studiu už ani nenajdeme jeho zakladatele a hlavní tvůrčí sílu Shinjiho Mikamiho, který odešel chvilku po vydání Hi-Fi Rush.

THE 3DO COMPANY

Zavírání studií samozřejmě není jen záležitost poslední doby, pojďme se třeba podívat na The 3DO Company. Dnes už o nich určitě neuslyšíme, ale možná si ještě vybavíte jejich logo. Jako vydavatelé totiž pomáhali třeba sérii Might and Magic a její odnoži Heroes.

Začínali ale jako hardwarová společnost. Založil ji Trip Hawkins, který dříve založil i EA, ve snaze dostat se na konzolový trh. A tam se vskutku dostal, jen úplně neudržel. V generaci Sega Genesis a SNES vyšel 3DO Interactive Multiplayer, který se mohl pyšnit CD mechanikou, ale i stydět cenou, která byla vyšší než cena Genesis a SNES dohromady.

Vývojáře ale lákal výrazně nižší provizí oproti konkurenci. I Hideo Kojima byl inspirovaný výkonným hardwarem a chtěl původně vytvořit Metal Gear Solid pro 3DO. Jenže když se konzole zkrátka neprodává, vývojáři pro ní nechtějí dělat hry. The 3DO Company teda prodala práva na další potencionální generace konzole a stalo se z ní softwarové vydavatelství. A tím byla až do roku 2003, kdy zbankrotovala.

MIDWAY GAMES

Stejný konec potkal i Midway Games, ale ten začátek… ten byl neskutečný. Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let dostali na západ takové hity jako Space Invaders, Pac-Mana nebo Galagu. Z jejich vlastní stáje pak můžeme jmenovat třeba Tron nebo Mortal Kombat.

Pak ale lidé přestávali hrát na automatech a začali si kupovat konzole. Na ty Midway nikdy nedokázalo pořádně navázat a od roku 1999 nikdy nedosáhli výdělku. V dalším tisíciletí pak jako vydavatelé přivedli na svět jen hrstku titulů, co by stály za řeč. Jmenovitě akci Johna Woo Stranglehold nebo Unreal Tournament 3. Od bankrotu v roce 2010 jim nepomohlo ani prodání studia zodpovědného za Mortal Kombat. To teď pod Warner Bros. nese název NetherRealm Studio a bojovky dělají dodnes.

VISCERAL GAMES

Visceral Games jsou známí hlavně díky sérii Dead Space, ale ještě před ní pod jménem EA Redwood Shores vytvořili přehlíženou adaptaci The Simpsons Game. Už jen tyto dva tituly nám říkají, že šlo o studio plné talentovaných lidí, bez kterých je herní svět o něco chudší.

Až do úspěchu Dead Space šlo jen o další z řady studií EA, které dostávalo spíš podřadnější tituly, licence a porty. Ale po vydání sci-fi hororu získali svoje nové jméno, a tím i identitu. Visceral Games, studio, které vytváří intenzivní hororové zážitky jako Dead Space nebo Dante's Inferno. Jenže jim do toho EA začalo kecat. Možná je ten Dead Space až moc strašidelný pro průměrného hráče. Třeba by fanoušci ocenili mikrotransakceDead Space 3 už zkrátka úspěch nebyl.

Osudným se jim stal Project Ragtag. Singleplayerový Star Wars titul, na který dohlížela scenáristka původní trilogie Uncharted, Amy Hennigová. EA ale chtělo, ať se hra více zaměří na multiplayer, doporučovali, ať se Visceral inspirují u Ultimate Team z FIFA. Podle některých zdrojů mělo následné tření za následek zavření Visceralu. Proti EA přece neměli šanci.

CLOVER STUDIO

Japonské studio Clover fungovalo jen necelé tři roky. Za tu dobu ale vytvořilo několik velmi kvalitních titulů, které mají dodnes spousty oddaných fanoušků. Jejich vlajkovou lodí byla série Viewtiful Joe, ale u nás bude známější spíše nádherně stylizovaná Ōkami. Jejich poslední titulem byla mlátička God Hand od Shinjiho Mikamiho. Ten následně ze studia odešel spolu s jeho zakladatelem Atsushim Inabou a známým vývojářem Hidekim Kamiyou. A chvilku potom Capcom zavřel Clover Studio. 

Trojice autorů šla založit PlatinumGames. Ti od svého vzniku chrlí hit za hitem, ať už jde třeba o sérii Bayonetta, Metal Gear Rising: Revengeance nebo Nier: Automata. Občas jim ujede ruka, Babylon's Fall toho příkladem, ale jinak se studiu daří.

IRRATIONAL GAMES

Poslední dobou slýcháme tolik zvěstí o pokračování BioShocku, že třeba i zapomeneme, že studio, které ho vytvořilo, už několik let nefunguje. Irrational Games bylo známé osobností Kena Levina, ale jejich herní portfolio je ještě slavnější. Pomáhali s vývojem System Shock 2, stojí za skvělým SWAT 4 a pod jménem 2K Boston stvořili legendární Bioshock.

Ale právě tato slavná značka stála i za koncem studia. Bioshock Infinite měl velmi dlouhý a náročný vývoj, který Ken Levine vedl poněkud kontroverzně. Nikdo z jeho zaměstnanců neupíral jeho genialitu, ale i přesto se jim s ním pracovalo obtížně skrze jeho neústupnost, agresi a veřejnému vybíjení frustrace. Vývojáři měli nejednou pocit, že hra nikdy nespatří světlo světa, ale naštěstí byl opak pravdou. Nejen to, jednalo se o výborně přijatý titul, ke kterému se ještě přidala dvě povedená příběhová DLC.

Jenže po jejich vydání Ken Levine svoje studio rozpustil. Už nezvládal pracovat ve velké firmě, mělo to na něj zdrcující emocionální dopad a ostatně i na jeho zaměstnance. A tak si vzal zlomek lidí z Irrational a založil Ghost Story Games, ve kterém teď vytváří očekávaný titul Judas.

LOOKING GLASS STUDIOS

Studio, se kterým Irrational Games dělalo System Shock 2, je Looking Glass. To zavřelo ještě léta před Irrational, v roce 2000, ale za svého působení nezměrně ovlivnilo herní průmysl. Ať už právě sérií System Shock nebo prvními dvěma Thiefy. O klasice Ultima Underworld ani nemluvě.

Ačkoliv vydali velké množství kvalitních her, za svého života měli mnoho finančních problému, ze kterých se jim ale vždycky povedlo vylízat. Jenže to nešlo do nekonečna. Peníze z vydání Thief II nestačily na pokrytí nákladů studia. Spoléhali na vydavatele Eidos Interactive, že jim finančně vypomůže, ale tyto naděje vešly vniveč a studio muselo být rozpuštěno. Jejich odkaz ale žije v sériích jako Deus Ex, Dishonored nebo zmíněném Judas.

ION STORM

Ještě před zavřením Looking Glass odešel Warren Spector do Ion Storm. Studio založili John Romero a Tom Hall z id Software, takže se od něj čekaly velké věci. No a díky Spectorovi jsme se i jedné dočkali. Byl jí už zmíněný Deus Ex, který je mnohými brán jako nejlepší hra všech dob.

Zároveň zde vzniklo jedno z největších zklamání všech dob: Romerova Daikatana. Turbulentní vývoj a kontroverzní reklamní kampaň nepřinesla sladké ovoce a z revoluční hry se vyklubal komerční i kritický propadák. Poté, co jejich další hra – Anachronox – sice potěšila kritiky, ale nenaplnila finanční očekávání, dvojice zakladatelů po čtyřech a půl letech opustila loď. To mělo za následek zavření pobočky v Dallasu. Ta v Austinu, kde působil Warren Spector, ještě stihla vydat druhý Deus Ex a třetího Thiefa. Po Spectorově odchodu ale padla i ta. Otec Deus Exu následně zakládá Junction Point, to je už ale jiný příběh, i když má podobný konec.

ATARI, INC

Před nástupem Nintenda nebylo většího giganta než Atari. Společnost vstoupila na trh už v roce 1972 s arkádovým automatem Pong. Po jeho masivním úspěchu, který byl klíčovým pro nastartování arkádového odvětví herního průmyslu, ještě Steve Jobs a Steve Wozniak vypustili do světa Breakout právě pod značkou Atari. Společnost byla následně prodána Warner Communications a k arkádám přidala i vývoj konzolí. Atari 2600 a 5200 jsou jména navždy zapsaná v herní historii.

Jenže Atari mělo i svůj podíl na velkém herním krachu v roce 83. Vydalo totiž domácí verzi Pac-Mana a hru podle filmu E.T. Nazvat tyto tituly neúspěchy by bylo značné podcenění. Zisky Atari začaly klesat a příchod NES je pak úplně vyřadil ze hry.

Atari si sice nevedlo tak špatně v arkádách, zároveň ale vydalo i pár neúspěšných konzolí a kromě peněz začalo ztrácet i reputaci. Jeho práva, licence i název s logem se postupně rozprodal. Dneska na značku Atari stále můžeme narazit, ale společnost jako taková nemá vůbec nic společného s firmou, která na přelomu sedmdesátek a osmdesátek vládla hernímu světu.

SIERRA ENTERTAINMENT

Ani status legendy vás nemusí ochránit před zrušením, jak jsme si dneska už několikrát ukázali. A Sierra Entertainment vskutku mezi takové legendy patří. Vývojářské studio a vydavatelství založili v roce 1979 Ken a Roberta Williamsovi. Známí především tím, že do textových adventur přidali i vizuální aspekt, a tím dali vzniknout sériím jako King's Quest, Space Quest nebo třeba Leisure Suit Larry. Kromě adventur jim můžeme děkovat třeba za už zmíněnou sérii SWAT nebo za vydání prvního Half-Life.

V osmdesátých a devadesátých letech byla společnost opravdu obří. Skládala se z pěti samostatných divizí, přešla na akciový trh, její hry získávaly cenu za cenou… Celkově šlo o jednoho z předních hráčů na trhu počítačových her. Jenže nic netrvá věčně a několik špatných obchodních rozhodnutí v kombinaci s upadajícím zájmem o adventury mělo za následek i pád Sierry. Došlo k několika reorganizacím a hromadným propouštěním, ale ani to nepomohlo společnost udržet nad vodou.

V roce 2008 se Sierra stala součástí Activision Blizzard, poté, co Activision koupil jejich mateřskou společnost Vivendi Games. Jako součást tohoto giganta vydržela Sierra pouhý rok.

Activision o několik let později Sierru vzkřísil, ale jen jako značku, která zaštítila několik titulů. Její zašlá sláva obnovená už asi nikdy nebude.

Nekončíme na nejveselejší notě, na druhou stranu je třeba na tato studia vzpomínat a znát, za co jim můžeme být vděční. Rozhodně nám napište, na které studio s láskou vzpomínáte právě vy. A za týden se uvidíme zase u další TOPky, která bude určitě trochu růžovější.