TOP
Každý čtvrtekList toho nejlepšího z videoher! Na každou epizodu pro vás vybíráme pět nejzajímavějších historek, pověr, mýtů, titulů či kuriozit. Řadíme je do vtipného formátu, ať už podle preferencí redakce, tak i samotných hráčů.
Učinkují
TOP 10 herních projektů, které nám mazaly med kolem úst
Určitě se vám už stalo, že jste se na něco těšili a dostali jste úplně něco jiného, mnohem, mnohem horšího! Stává se to jak v reálném světě, tak i v herním. My si tedy v dnešní topce rozebereme 10 větších projektů a slibů za posledních 10 let, které nám představily něco jiného, než většina očekávala.
Sponzorem epizody je Philips OneBlade.
UBISOFT OBECNĚ
Začnu celkovým balíčkem slibů zvaným hry od Ubisoftu.
Za normálních okolností by tu bylo zbytečně mnoho titulů od stejného vývojáře, takže si zahrajeme takovou hru. Popíšu zklamání a vy si jej přiřaďte ke hře od Ubisoftu. V trailerech a na předváděcích akcích nám byla slíbena krásná, revoluční grafika a originální otevřený svět s novými mechanikami. Bohužel opak byl pravdou a projekt nevypadal tak jako v ukázkách. Mechaniky nefungovaly tak, jak nám byly představeny, a nemohl jsem se zbavit dojmu, že jsem většinu z těchto mechanik už zažil v předchozím titulu. Servery byly první dny velice nestabilní. Mnoho postav bylo napsáno ploše a nezáživně a náplň hry byla velice repetitivní.
Myslíte, že jsem mluvil o Skull and Bones, Watch Dogs nebo Assassin’s Creed? Možná to byl Far Cry, nebo se jednalo o Ghost Recon. Kdo ví…
Star Citizen
Zažijete neuvěřitelnou vesmírnou pouť, říkali. Za chvíli bude titul plně dostupný, říkali. Většinu peněz věnujeme do kvalitního vývoje a optimalizace, říkali. No, více než 500 milionů dolarů by mohlo stačit na to, aby se Star Citizen dal nazývat hratelným. Vývojářský tým Cloud Imperium Games sbírá peníze již od roku 2012. Nebudu křivdit tím, že je titul nehratelný – zahrát si a okusit, co Star Citizen chystá, můžeme už několik let. Ale titul byl v takovém stavu, že si někteří hráči raději vsugerovali, že je stále nehratelný.
Hra je stále špatně optimalizována pro mnoho počítačů. Doprovázejí ji pády. A i já sám jsem se nedávno nechal zvyklat k tomu, ať si zakoupím loď spolu s přístupem. Nízké snímky za sekundu v některých místech jsem překousl, ale to, že po několikahodinovém létání a shánění nákladu se mi sekla videosekvence přistávání v nekonečné smyčce a po vypnutí a zapnutí hry se mi náklad ztratil v neznámu, to mé nervy nevydržely a od té doby jsem to nezapnul.
DayZ
Když už jsme probírali, jak hráče naštve to, že sbírají hodiny vybavení a pak o něj přijdou kvůli nějakému hernímu neduhu, nemůžeme opomenout ani DayZ. To bych samo o sobě nenazval tak herním zklamáním, jako spíše zklamáním v tom, kde mohla chlouba studia Bohemia Interactive být v dnešní době. Po pěti letech v early accessu mi přišlo, že se toho po vydání v roce 2018 zase tolik nezměnilo. A to až do dnešních dnů. Optimalizace stále pokulhává, a to i přesto, že vzhled hry působí dost průměrně. Bojové mechaniky jsou krkolomné a zastaralé a totéž platí o prvcích craftování. Titul není sám o sobě špatný a má překvapivě velkou fanouškovskou základnu, ale stále se cítím zklamán. Stačilo by upravit některé herní mechaniky a hra by mohla být dostupnější širšímu publiku a nepřežívat převážně díky modderům. A já stále věřím, že Bohemka má na to předvést ještě větší kvality!
Fallout 76
Nesmím zapomenout na zklamání z multiplayerového ražení ve světě Falloutu, které ze začátku nedopadlo vůbec podle představ a až dodnes vrhá špatné světlo na celou sérii Fallout.
Fallout 76 se po vydání v prvních dnech až týdnech potýkal s mnoha bugy a problémy s optimalizací. Ne že by to bylo něco nového, co se Bethesdy týče, ale Fallout 76 si to vyžral nejvíce, protože to prostě nebylo to, co fanoušci chtěli. Velkým neduhem byla i absence NPC postav, která omezila správnou imerzivitu. Za poslední půlrok hra získala druhý dech, ale nejsem si jistý, zda díky těžké práci vývojářů napravit to, co zvorali, nebo díky velice úspěšnému seriálu.
Anthem
Sorry, BioWare, ale na Anthem nezapomenu! Těšil jsem se na parádní příběhovou hru pro více hráčů, ve které si vymazlím svůj Javelin exooblek a budu prozkoumávat mnoho světů s kamarády. I po desítkách hodin jsem se chtěl bavit. Ale ne. Místo toho jsem dostal neúplnou příběhovou linku, která zabrala okolo deseti hodin, a i za tuto poměrně krátkou dobu jsem zažíval mnoho repetitivnosti. Stále si vybavuju docela dost bugů při vydání titulu a pády hry. Ani s žádnou postavou jsem se herně nesblížil, což bylo dalším zklamáním vzhledem k tomu, že BioWare ve svých jiných titulech umí originálně a rozmanitě prodat příběh postav.
I přesto, že bylo hráčům slíbeno, že se titul polepší, bylo oznámeno zrušení jak Anthemu samotného, tak jeho budoucího projektu Anthem Next.
No Man's Sky
Nevyplněné sliby nám představil i Sean Murray v No Man’s Sky. Nemohu říct, že jsem hned po vydání u hry neproseděl více hodin, než je zdrávo. Ale den ode dne jsem se na internetu dočítal, jak se vyvrací mnoho věcí, které nám Sean odprezentoval. Díky speciální procedurální generaci jsme měli dostat 18 kvintilionů planet. Pokud si pod tímto číslem neumíte nic přesného představit (v pohodě, já taky ne), mělo to být dost na to, abychom nepotkali v podstatě stejnou či podobnou planetu, co se struktury fauny a flóry týče. Mnohým hráčům se tohle povedlo vyvrátit již první den.
Kvalita vykreslování byla bohužel taky dost chabá. Z nějakého zvláštního důvodu nám bylo tvrzeno, že hráči budou hrát v jednotném světě, tudíž by mělo být možné narazit na jiného hráče. Ale mělo to být nepravděpodobné právě díky velkému počtu planet. No, nebyli by to hráči, kdyby se jim tohle nepovedlo vyvrátit hned následující den. Dva hráči se nacházeli na stejném místě, ale neviděli se. Dokonce jeden měl den a druhý noc. Nakonec bylo přiznáno, že informace jsou předávány asynchronně, a to jen co se týká nových nálezů a pojmenování. A upřímně, nikdo ani moc nevěřil, že bychom v roce 2016 mohli dostat tak rozsáhlý MMO titul. Ničemu by neuškodilo, kdyby vývojáři uvedli některé informace na pravou míru.
Na rozdíl od většiny her, které zmiňuji v této topce, vývojáři No Man’s Sky mnohé sliby předčili a až do dnešních dnů nám přinášejí obsah, který je nadmíru zábavný a k tomu ještě zdarma.
Battlefield 2042
Pokud se Battlefieldu 2042 něco povedlo, tak mě ošálit trailerem. Vypadal dobře a implikoval ve mně vše, co jsem od série Battlefield očekával a většinou i dostal. Rozsáhlou modifikaci zbraní, kterou bych využil při dobývání území, těžkou techniku a vozy, které by mi to dobývání ulehčily, a ujeté nereálné triky, které k Battlefieldu patří. Bohužel, zábava začala a skončila trailerem. Spolu s Battlefieldem se vždy táhla nějaká kontroverze. Čtvrtý díl čelil žalobám za nestabilní servery, pátý díl byl zase příliš kontroverzní a šestý… tedy první díl, nechutnal historikům a zbraňovým specialistům. Každý nový díl měl něco, ale BF 2042 měl tak nějak všechno. Všechno špatně.
Od prvního dne vydání byl plný bugů a glitchů, obsahu měl méně než některé tituly zdarma. Samotné mapy byly chaotické a zbraně a schopnosti nevyvážené. Důkazem neoblíbenosti pak bylo i to, že v žebříčcích hraných dílů série Battlefield si mnozí hráči raději pustili starší díly.
Warcraft 3: Reforged
Joo, na stará dobrá RTSka si rádi zavzpomínáme a nedělá nám problém zahrát si klasiku starou i několik desítek let. O to větší radost máme, když si na nás vývojáři vzpomenou a zkrášlí starý titul. Warcraft 3 byl pro mnohé vstup nejen do světa Warcraftu, ale i do světa strategií. Proto když Blizzard oznámil remaster třetího dílu Warcraftu, fanoušci jásali. Bohužel, hned po vydání nám bylo jasné, komu Blizzard chtěl udělat radost. Jen a pouze své peněžence! Hra neobsahovala mnoho vylepšení a funkcí, které byly slíbeny v upoutávkách. Měli jsme dostat znatelně přepracované cutscény a krásnou herní grafiku. Ale udělali bychom lépe, kdybychom si stáhli nějaký HD texture pack, protože to, co předvedl Warcraft 3: Reforged, bylo s prominutím humus. Omezení při tvoření obsahu, který automaticky spadal pod značku Blizzard, hráčům a modderům také zrovna radost neudělalo. Warcraft 3 se během týdne změnil z Reforged na Refunded, a to právem. A tak jako jsme zmínili, že se nebudeme opakovat s Ubisoftem, ani zde nebudeme do žebříčku přidávat více blizzardích přešlapů za poslední dobu, protože bych si tu s klidným srdcem nechal místo i pro Overwatch 2.
RedFall
Bohužel, v dnešní hektické době i studia s výbornou pověstí dokážou chybovat. Arkane Studios, momentálně patřící do rodiny Microsoftu, nám přineslo skvosty jako Dishonored, Prey či můj oblíbený Dark Messiah. V květnu minulého roku Arkane Austin, což je část právě Arkane Studios, vydalo titul zvaný Redfall, který nás navnadil na výbornou upírskou RPG CO-OP akci.
Ovšem to, co nám bylo dodáno, bylo zklamáním. Strašná optimalizace, nudný level design a bohužel i společné hraní, na které jsme byli nalákáni, rovněž nefungovalo, jak mělo. V květnu tohoto roku nás Microsoft ujistil, že se vývoji Redfallu už nadále nebude věnovat. Pro fanoušky to bylo zklamáním, naštěstí má Arkane Studios za sebou tak kvalitní tituly, že mnozí nad nimi nezlomili hůl a doufáme, že hlavní studio v budoucnu doručí opět parádní titul.
The Day Before
Není překvapením, že The Day Before obsazuje první místo. Slib krásné hry v otevřeném světě plném zombíků a nepřátelských hráčů. Titul, ve kterém by se atmosféra dala krájet. Trailer vypadal až příliš dobře na neznámé studio a vzbuzoval v mnohých hráčích pochybnosti. Bohužel právem.
Vývojáři si vyžádali několik odkladů pro zkvalitnění hry a během těchto odkladů dokonce titul na chvíli zmizel ze Steamu kvůli problémům s registrací názvu, což podpořilo nedůvěru ke studiu. 7. prosince jsme se konečně dočkali vydání hry. A bylo to k zblití. Náplň a styl hraní byl úplně jiný, než byl slibován, a vývojáři místo toho, aby se snažili napravit, co pokazili, zatloukali a lhali. Vzhledem k tomu, že titul byl slátaninou Unreal assetů, ve kterých se nevyznali ani samotní vývojáři, místo prvního pořádného opravného patche hráči po dvou dnech dostali zprávu o ukončení projektu a rozpadu studia. Studio Fntastic se stalo velice slavným, ale bohužel ne kvůli kvalitní hře, ale kvůli jejich nezodpovědnosti a zbabělosti.
Některým titulům lživá reklama sice stále prochází, ale díky výše zmíněným hrám jsou hráči na pozoru a už není tak snadné konzumentům podstrčit úplné braky, které za to nestojí. Já vám děkuji, že jste si se mnou zopakovali herní projekty, které nás za poslední roky vytočily, a nebojte se napsat do komentářů, která hra byla pro vás největším zklamáním.