Během vývoje her se může pokazit hromada věcí. Ať už je to odchod klíčových zaměstnanců, tlak vydavatele, nedostatek peněz, špatná komunikace, ale i třeba časový pres. A věřte nebo ne, takových případů je více než dost. Jinými slovy můžeme říct, že si ty hry prošly hotovým peklem. A přesně na takové tituly se dnes podíváme.

Sponzorem epizody je CZC.CZ a jejich nákupní akce Be A Gamer.

10. SILENT HILL HD KOLEKCE

Dopad franšízy Silent Hill a hlavně jejího druhého dílu na videoherní průmysl je nepopiratelný. Ovšem původní hra z roku 2001 se někomu může zdát už trochu zastaralá. To chtěl v roce 2012 vydavatel Konami změnit a světlo světa měl spatřit HD remaster druhého a třetího dílu. To ovšem dostali za úkol nezkušení vývojáři z Hijinx Studios. Největší problém byl ale v tom, že původní zdrojové kódy pro druhý a třetí díl se nedochovaly, a tak vývojářský tým musel pracovat s neúplným kódem, který v Konami vyhrabali ze svých archivů. Museli tak řešit současně problémy s portováním hry a zároveň problémy, které již byly předtím původními vývojáři opraveny. Do toho všeho tu byl ještě problém s původním dabérem Jamese Sunderlanda, který odmítal, aby společnost Konami znovu využila jeho práce v remasteru. Třešničkou na dortu pak už bylo jen rozhodnutí Konami v půlce vývoje vydat port nejen na PlayStation 3, jak se původně plánovalo, ale i na Xbox 360. Na vývoj těchto dvou verzí dostali vývojáři jen necelé dva roky a Konami chtělo remaster bezpodmínečně vydat v březnu 2012 souběžně s vydáním nadcházejících dvou dílů. A jak to dopadlo? Řekněme, že to je příběh na jiný žebříček… třeba TOP nepovedených remasterů?

9. GTA: DEFINITIVE EDITION

Když už jsme nakousli ty nepovedené remastery, tak tu máme GTA: Definitive Edition. Tato edice nabízí hned tři legendární díly, a to konkrétně GTA III, GTA Vice City a GTA: San Andreas. Scénář je tady velmi podobný jako u Silent Hill. Remaster všech tří dílů dostal na starosti vývojářský tým Grove Street Games. Ti už sice za sebou nějakou práci pro Rockstar měli, ale že by se dalo říct, že se jednalo o zkušený tým, tak to těžko. Už první komplikace nastaly během převádění assetů RenderWare do Unreal Enginu 4. A to za pouhé dva roky. Rockstar totiž naléhal na to, že remaster musí vyjít na 20. výročí vydání GTA III. Nereálný úkol navíc ještě doplnil fakt, že většinu původních materiálů nebylo možné už dohledat, protože si tehdy vývojáři nemysleli, že by se někdy někdo k těmto projektům vracel. Kde už jsme to jen slyšeli?

8. ANTHEM

No, jo, kdo by zapomněl na Anthem. A kde byl vlastně problém? Vždyť titul měl být podle odhadů ve vývoji sedm let, ne? To je dostatečný čas na to vytvořit pořádný titul, ovšem realita byla dosti jiná. Ano, titul byl na papíře od roku 2012, ale svého prvního interního představení se dočkal až v roce 2017. Jenže prvotní demo nikoho moc nezaujalo, a tak se horkou jehlou muselo sestavit nové demo, které by dokázalo zaujmout. To se povedlo odprezentovat už za pouhých 6 týdnů... a ono to fungovalo! Demo zaujalo. Ale tak moc, že se ho vydavatelská společnost EA rozhodla předvést na E3 2017. A právě v tento okamžik začalo pro vývojáře hotové peklo. Podle rychle uplácaného prototypu totiž měli vytvořit finální hru. Jenže demo působilo jen jako forma ukázky, a ne jako konečný produkt. V tu chvíli tedy vývojáři z BioWare museli začít s vývojem ne úplně od začátku, ale úplně od konce. V EA navíc nechtěli slyšet nic o tom, že by vývoj mohl být opožděn. A tak se taky stalo. Z týmu během osudných 15 měsíců odešla hromada zaměstnanců a Anthem dopadl, jak všichni víme, jako naprostá katastrofa.

7. CALL OF DUTY: MODERN WARFARE 3 (2023)

O tom, jak rychle se mohou změnit plány vydavatele, můžou mluvit i vývojáři ze Sledgehammer Games, kteří podle původního plánu začali hned po vývoji Call of Duty: Vanguard v roce 2021 pracovat na pokračování Advanced Warfare. Ovšem to se nakonec změnilo a vývojářský tým byl narychlo přesunut, aby vytvořili DLC pro nadcházející Modern Warfare II. To mělo původně obsahovat dodatečný obsah do multiplayeru a krátké rozšíření kampaně. V létě 2022 se ovšem i toto rozhodnutí změnilo a celý projekt se restartoval, aby vzniklo plnohodnotné pokračování se vším všudy. V tuto chvíli tak vývojáři dostali přibližně šestnáct měsíců na to, aby vybudovali nový díl téměř od nuly. Celkový časový pres vedl k brutálnímu crunchi.

6. ALAN WAKE

Problémům se nevyhnul ani první díl dnes již kultovní klasiky od Remedy Entertainment. Alan Wake byl ve vývoji více než šest let a prošel si kompletním restartem poté, co si vývojáři uvědomili, že hororová hra v otevřeném světě není směr, kterým by se chtěli vydat. Původní hratelnost byla podle všech nudná a příběh nezáživný. Takže zhruba v půlce vývoje se všechno vzalo a hodilo do koše. Tedy ne tak úplně všechno. Základní myšlenka příběhu zůstala zachována, ovšem vývoj začal od znovu a z toho, co mělo být hororem v otevřeném světě, vznikl úžasný psychologický thriller. K užitku toto menší ale přece jenom bylo a díky tomu třeba vznikla mapa i městečka Watery, které bylo následně použité o 13 let později v druhém díle. O podobných zajímavostech máme i samostatný žebříček, tak na něj mrkněte.

5. DOOM (2016)

Dalším příkladem, kdy naprostý restart vývoje nebyl tak úplně na škodu, je DOOM z roku 2016. To, že vyjde až takto pozdě, vlastně nikdo neplánoval, protože pokračování kontroverzního DOOM 3 bylo oznámeno už v roce 2004. Ovšem vývoj narazil. Vývojářům docházely nápady a postupem času si uvědomovali, že nový díl se ničím nedokáže odlišit od ostatních her té doby. Hra se totiž v první fázi vývoje až moc nápaditě podobala Call of Duty, ze kterého si brala například systém krytí, postupné doplňování zdraví a krátké nascriptované filmečky, což úplně nesouhlasilo s tím, co DOOM představoval.

Proto se celý projekt po sedmi letech hodil do koše a začalo se kompletně od nuly. A víte co? Byl to naprosto skvělý nápad, protože to, co se dostalo na naše herní mašiny, byla pecka. Takže i přesto, že si vývoj prošel ironicky u DOOMa peklem, dopadlo to skvěle.

4. DIABLO 3

Diablo 3, které vyšlo roku 2012 se také nevyhlo svým vlastním problémům. Fanoušci sice byli zprvu k pokračování této legendární série skeptičtí kvůli některým změnám, ovšem dnes se dá bavit o výborném titulu, na který nedá mnoho hráčů dopustit. Jenže věděli jste, že vývoj začal už v roce 2001? Na pokračování tak museli hráči čekat více než 11 let. A to z toho důvodu, že během vývoje byly původní návrhy hned 3krát kompletně sešrotovány a vždy se začalo kompletně od znovu, protože se Blizzardu nelíbilo, jakým směrem se titul ubíral. Tak ještě že onen čtvrtý pokus dopadl vlastně celkem dobře.

3. DUKE NUKEM FOREVER

Existují ale také případy, kdy se předělávání titulu naopak úplně nevyplatí. Asi obecně jedním z nejznámějších případů je Duke Nukem Forever. Titul s asi nejvíce ironickým názvem byl totiž ve vývoji neuvěřitelných 15 let. Během této doby prošel hned několikrát restartem celého vývoje a extrémními předělávkami, až to nakonec skončilo kompletní změnou vývojářů, a dokonce i samotného vydavatele. A co z toho nakonec vůbec vzniklo? Podle mnohých naprostý paskvil, který se nedokázal rozhodnout, jestli být retro nebo moderní střílečkou. Navíc humor byl v době vydání už tak zastaralý, že podle novodobých měřítek byl spíše urážlivý. Někdy tak není úplně dobrý nápad mít titul ve vývoji 15 let… možná proto je stále držitelem rekordu za nejdelší vývoj.

2. THE SINKING CITY

Tady to bude trošičku podvod, protože během vývoje se nic zásadního neudálo. Ovšem to, co přišlo poté, je asi noční můra všech vývojářů. Za všechno může spor s vydavatelem hry, společností Nacon. Ta se potají snažila přivlastnit si práva na hru a předstírala, že The Sinking City patří právě jí. V Naconu si totiž od vývojářů vyžádali zdrojový kód a snažili se tvářit, že majitelem i vlastníkem práv jsou oni. Tomu tak ale nikdy nebylo, protože původně získali licenci pouze na prodej hry, ze kterého měli vývojáři dostávat vyplacený podíl. To se ovšem nestalo a Nacon se snažil několikrát smlouvu s Frogwares obejít a prodávat i vlastní kopie The Sinking City. Celá kauza se táhla několik let, kdy soud nakonec dal za pravdu studiu Frogwares. Tohle je něco, co žádný z vývojářů nikdy zažít nechce. A jestli tohle není peklo, tak nevíme, co už by mohlo být.

1. DEAD ISLAND 2

I když by se tu možná ještě jeden případ našel: Dead Island 2. Původní titul byl oznámen na E3 2014 v zábavném traileru, který sliboval opět hromadu humoru a krvavé akce. Ovšem poté se začalo všechno komplikovat. Titulu se ujaly různé vývojářské týmy hned čtyřikrát. Během toho se na něm usilovně pracovalo a vydavatel Deep Silver nás během devíti let, kdy se datum vydání neustále posouvalo, opakovaně ujišťoval, že se ho určitě dočkáme. Až poslední změna vývojářů na Dambuster Studios, tedy interní studio samotného Deep Silveru, nakonec konečně přinesla v minulém roce Dead Island 2 na pulty obchodů a nutno říct, že to vlastně dopadlo lépe než všichni očekávali.

Her, které si prošly vývojářským peklem, je ale stále mraky. Jaké další takové hry znáte? Dejte nám vědět do komentářů.