TOP
Každý čtvrtekList toho nejlepšího z videoher! Na každou epizodu pro vás vybíráme pět nejzajímavějších historek, pověr, mýtů, titulů či kuriozit. Řadíme je do vtipného formátu, ať už podle preferencí redakce, tak i samotných hráčů.
Učinkují
TOP 10 her, které neočekávaně vstaly z mrtvých
I na ty nejlepší hry lze zapomenout. Těchto deset her buď shořelo, vyhaslo, nebo pohořelo hned po vydání. Naštěstí pro ně, jako fénix z popela, se jim povedlo znovu vzlétnout. Někdy třeba i výš než kdy předtím. Pojďme se podívat, které hry vstaly z mrtvých a jejich nepředvídatelné důvody.
Sponzorem epizody je herní sada Yenkee World of Tanks.
BALATRO
Mluvit o Balatru jako shořelé hře je možná trochu přehánění, ale podobně jako mnoho jiných současných hitů, jeho popularita byla masivní, ale o to kratší. Alespoň ta prvotní.
Balatro je pokerový rogue-like, který vyšel zkraje loňského roku. Prakticky přes noc se stal úspěchem. Na Steamu si hra držela zhruba 35 tisíc hráčů najednou, po dvou měsících ale statistika začala klesat a netrvalo dlouho, než počet hráčů klesl na čtvrtinu a níž. S vydáním na mobily přišel další komerční úspěch, ale ani ten netrval dlouho a prodeje začaly strmě klesat hned po dvou týdnech. Balatro se ale přece jen vrátilo na výsluní, a to s oznámením nominací na The Game Awards. Po něm čísla prodejů i hráčů zase začala růst. I když to začalo trochu kontroverzně. Plno hráčů si nemyslelo, že indie titul stvořený jedním člověk si zaslouží stát bok po boku největších AAA titulům roku. Jenže pak si Balatro zahráli a objevili jeho až absurdní návykovost. Pochybovat přestali.
FEAR AND HUNGER
Fear and Hunger, na rozdíl od Balatra, nezaznamenalo úspěch při vydání. Toto temné JRPG vytvořené v RPG Makeru vyšlo už na konci roku 2018, ale na svůj úspěch muselo čekat ještě celé čtyři roky. Hra měla rozhodně potenciál zaujmout. Retro stylizace zkombinovaná s estetikou temných fantasy jako třeba Berserk zaujme na první pohled. Navíc jde o hru s nekompromisní obtížností. A i takové mají nezanedbatelnou cílovku. Celkově se ji její hráči nebojí nazvat temnějším a drsnějším Undertale, což přece zní lákavě. Jenže jejích hráčů bylo málo, po vydání ji na Steamu hrálo jen pár jednotek.
Trvalo to, ale naštěstí si hry všimli YouTubeři a streameři. YouTube dodal zajimavá lore videa a streamingu zase hrála do karet ta drtivá obtížnost a velký prvek náhody, u které se tvůrci obsahu mohou vztekat. A následně se na YouTube mohly objevit sestřihy z absurdních a temných situací, do jakých se můžete ve hře dostat. Najednou hru začaly hrát stovky a tisíce lidí, což není hodně, ale dokazuje to trochu komický fakt, že aby hra byla populární, tolik lidí ji zase hrát nemusí.
AMONG US
Podobný příběh má i Among Us. Znovu z roku 2018. Tuto hru připomínající třeba kultovní Městečko Palermo moc lidí hrát nechtělo. Prostě další indie multiplayerovka, které vychází denně. Za rok ale došlo k doslova raketovému vzestupu její popularity jednak díky streamerům, ale hlavně díky pandemii.
Hráči měli najednou jednoduchou, přístupnou hru, kterou mohli hrát spolu, a tím zůstat spojení i navzdory lockdownu. Mobily, počítače, konzole, vývojáři z Innersloth se postarali o to, aby se Among Us mohlo dostat pod ruku každému. Jejich hra zpevňovala, ale i ničila přátelství. Skrze paranoiu a lhaní, kdo je vlastně ten imposter, jsme se dostali k intenzivním herním zážitkům. A ačkoliv ji už nehraje tolik lidí, v popkultuře přetrvává dál – ať už skrze merch, chystaný seriál anebo internetový slovník. Všichni si občas řekneme, že je něco SUS.
MINECRAFT
Samozřejmě, Minecraft je obří a navždy zapsaný v herní historii. Ale nic netrvá věčně. Sice měl obrovský úspěch při vydání, ten od roku 2014 ale začal pozvolna upadat a lidi Minecraft přestával tolik zajimat. Po koupi Microsoftem právě v roce 2014 dokonce na 4 roky ani nevyšel žádný velký update.
O pět let později se ale Minecraft vrátil silnější, než kdy dřív. Je několik teorií, proč k tomu došlo, ale ty se navzájem spíše doplňují. Jednak se můžeme bavit o takzvaném „Efektu Pewdiepiee“, který začal Minecraft znovu hrát. Když se vidělo, jaký s tím má úspěch, vrátili se k němu i další YouTubeři a streameři a díky tomu se Minecraft stal opět středem herního internetu.
Druhý argument je trochu jednodušší. Nostalgie. Ti hráči, co u Minecraftu vyrůstali, se k němu začali vracet. Možná i díky tomu, že na ně začal vyskakovat na YouTube nebo jako memy. A díky tomu se mohl Minecraft představit i těm dalším generacím a bylo zajištěno, že Minecraft jen tak zase neumře. Dokonce i ty velké updaty začaly vycházet.
FALLOUT 4
Když vyjde nový díl Falloutu, dá se předpokládat, že to rozvíří vody herního průmyslu. Třeba uznat, že ne každý fanoušek série byl nadšený, kam se Fallout 4 přesunul oproti klasickým dílům. To nic nemění na tom, že úspěšné vydání měla, na rozdíl od debaklu, kterým byl Fallout 76. Čtvrtý Fallout při vydání vydělal 750 milionu dolarů a do obchodů Bethesda poslala 12 milionu fyzických kopií.
Ale to byl rok 2015, za tu dobu samozřejmě zájem ochabl. Ale pak přišla seriálová adaptace od Amazonu, která otřásla nejen herním světem. Fanoušci seriálu si chtěli vyzkoušet jeho postapokalyptický svět i na vlastní kůži a doslova přes noc se počet jeho hráčů zvednul několikanásobně ze zhruba 25 tisíc hráčů, kteří najednou hru hráli na Steamu, na necelých 200 tisíc. Její prodeje vzrostly o 7,5 tisíc procent po celé Evropě, a ačkoliv stejný fenomén zaznamenali i ostatní hry ze série, čtvrtý vybouchl nejvíce.
PLAGUE INC: EVOLVED
Ještě jednou se vraťme k pandemii. Ta je totiž centrálním tématem Plague Inc: Evolved. Při vydání šlo o docela oblíbený simulátor šíření nemocí, kde hráč v roli viru nebo bakterie musí nakazit a následně vyvraždit celý svět. Virus průběžně vylepšuje a tím odemyká nové způsoby přenosu nebo nové účinky, kterými způsobuje utrpení. Proti němu stojí lékaři a vlády států, ale nic, co by zkušený hráč nemohl zmařit.
Byla to zábava. Alespoň než se něco takového stalo doopravdy. Ale i to je jedna ze sil videoher. Umožní nám více chápat. I proto se počet jejich hráčů zvýší pokaždé, když světem otřásají zprávy o nějaké nové nemoci. Žádná ale neměla takový dopad jako právě Covid-19.
Počet hráčů se závratně znásobil, ale ne protože by si lidi chtěli vyzkoušet, jaké to je být ničivý virus, ale aby ho více pochopili. Jak se šíří, co můžeme dělat, abychom šíření zabránili, a co naopak nedělat. Jakou roli v tom všem hrají fake news. Označit Plague Inc za edukační hru není nadsázka.
Ani tvůrci hry neprofitují tolik, jak by mohli, kdyby chtěli. Část jejich výdělků věnují charitám, které proti nemocem bojují i ve skutečném světě a v roce 2021 vydali DLC, ve kterém se hráč dostane právě do role výzkumníků, kteří chtějí virus zastavit. Hry umí pomáhat, a i to je na nich úžasné.
SPEC OPS: THE LINE
Spec Ops: The Line potkal stejný osud jako plno jiných, kvalitních her. Smůla a špatné načasování. Zkrátka nemohla uspět ve stejném okně jako Far Cry 3 nebo Borderlands 2. Navíc byla celou dobu propagována jen jako další tuctová střílečka ve stylu Call of Duty. A těch už i tehdy bylo zbytečně moc. Hratelnostně nenadchla ani kritiky, prostě při vydání ji nepřálo prakticky nic.
V následujících letech si ale hráči začali postupně uvědomovat, že brát Spec Ops: The Line jako tuctovou střílečku byla chyba. Jde totiž o překvapivě hlubokou hru, jejichž příběh silně zpracovává témata jako válečné trauma, hrdinství a ztráty na nevinných životech. Právě tento silný děj a jeho ústřední myšlenky velmi rezonovaly například v komunitě YouTuberů, kteří hru ve svých esejích analyzovali. Dneska ji můžeme označit za kultovní hru, která mistrně využívá médium nejen válečných her, ale videoher jako takových. Když se navíc v roce 2018 začala po omezenou dobu zdarma rozdávat na Steamu, dostala se do rukou všech, kteří po těchto intenzivních zážitcích touží. A že takových hráčů není málo.
PIGLET'S BIG GAME
Piglet's Big Game je poněkud obskurnější dětská hra, která slouží jako adaptace filmu Prasátko a jeho velký příběh ze světa Medvídka Pú. Vyšla v roce 2003 a nikoho nepřekvapí, že po ní neštěkl pes. Jenže, o 21 let později se stala virální a její kopie zmizely z eBaye závratnou rychlostí.
Hráči na X (Twitteru) si totiž všimli nečekané podobnosti mezi hrou s prasátkem a slavnou sérií Silent Hill. Té se totiž také vrátila popularita s vydáním remaku druhého dílu. Internet tak v šoku zjistil, že Piglet's Big Game je survival horor, jehož lokace jakoby vypadly ze zmíněného Silent Hillu nebo třeba Resident Evilu. Zápletka, ve které Prasátko vstupuje do nočních můr svých přátel, pak dává vzpomenout třeba na pozdější horor The Evil Within.
Ostatně, snaha udělat hororovou hru pro děti přiznal i její režisér. Cílem nebylo děti přímo vyděsit, ale rozhodně zneklidnit. Takže pokud si někdy chcete zahrát se svou ratolestí Amnesii, tímhle je můžete zaškolit.
METAL GEAR RISING: REVENGEANCE
Poněkud podivný spin-off Metal Gear Rising: Revengeance byl při vydání moc povedená bojovka. Však ji taky dělalo studio Platinum Games, mistři v oboru. Hrálo se to moc hezky, pro některé to bylo příjemné osvěžení od klasické stealth hratelnosti Metal Gearu, jiní fanoušci ale nechtěli další dobrodružství trochu neoblíbeného Raidena. Celkově to byla objektivně relativně úspěšná hra, jejíž životní cyklus podle očekávání skončí pár měsíců po vydání, jak to u singleplayerových zážitků bývá. Možná si ji ještě někdo koupí na Vánoce, ale to je tak všechno.
Akorát, že vůbec. Ke hře se totiž 9 let po vydání dostal internet. Absurdní macho postavy, karikatury Američanů, jak je vnímají Japonci, a šílené dialogy, které působí ještě šíleněji vytržené z kontextu, se staly memy. Což je velmi poetické s ohledem na to, že jedna z důležitých částí zápletky hry jsou právě memy, které jeden ze záporáků dokonce nazval „DNA naší duše“. Ať už to znamená cokoliv.
Minimálně to znamenalo druhý úspěch hry, v návaznosti na memy vzrostl počet jejích hráčů o 1000 %. A to prosím skoro deset let po jejím vydání.
GARRY'S MOD
Garry's Mod je spíše pískoviště než hra. Umožní vám tvořit videa, modifikace nebo klidně celé hry. To je něco, co komunita ocenila už při jeho vydání v roce 2006, ale tehdy šlo o celkem niché titul. Na přelomu desetiletí ale došlo k několika zlomům, které Garry's Mod dostaly na výsluní. Herní videa z něj se staly mnohem více populárními na YouTube a Twitchi. Garry's Mod byla výborná hra pro tvorbu videí, ať už jste v něm něco vytvářeli, nebo si hráli s už vytvořeným obsahem. A ten vytvořený obsah bylo mnohem jednodušší sdílet od roku 2012, kdy vyšel nám jistě dobře známý Steam Workshop.
Ten umožnil rychlý přístup k modifikacím, které se následně staly masivně populárními, jako například Trouble in Terrorist Town, herní režim podobný Among Us, nebo Prop Hunt, kde se hráči skrývají jako objekty.
Od té doby si mezi hráči drží Garry's Mod docela stabilní základnu, ale do světové popkultury se dostal až relativně nedávno, kdy globální hit Skibidi Toilet využívá assety právě z něj.
A my si jsme jistí, že si stabilní základnu drží i naše TOPky. Zatímco budete čekat na další, můžete nám napsat, jaký návrat hry překvapil právě vás.