Dnes jsme se měli dozvědět důležité informace o budoucí vizi Xboxu. Phil Spencer a další představitelé herní divize Microsoftu k předání nové strategie využili podcast. Ten má lehce přes 20 minut a zabývá se exkluzivitami, Game Passem, hardwarem a dalšími částmi. Jde o takové sympatické povídání a odpovědi na spekulace, které minulý a tento týden kolovaly internetem a vystrašily hráče na Xboxu.

Spencer začal exkluzivitami. V Microsoftu vybrali čtyři hry, které vyjdou na ostatní konzole. Tyto konzole nebyly jmenovány, ale mají pomoci k dlouhodobému zdraví a růstu Xboxu. Spencer chce využít úspěch těchto platforem k růstu značek Microsoftu.

Tady se hodí zmínit: Prodeje Xboxu Series X/S jsou zhruba 25-27 milionů, PlayStation 5 má prodáno 54,8 milionu a 139 milionů Nintendo Switch.

Oznámení her nechal Spencer na vývojářích. Místo konkrétních titulů Spencer vyloučil, že by mimo ekosystém Xboxu zamířil Starfield nebo Indiana Jones. Spencer alespoň prozradil, že dvě hry jsou menší (ty nikdy nebyly zamýšleny jako exkluzivity) a dvě jsou řízeny komunitou (live service). Všechny čtyři jsou na Xboxu a PC nejméně rok. Z toho vyplývá jedno: exkluzivitu ztratí rytmická akce Hi-Fi Rush, středověká adventura Pentiment, pirátské dobrodružství Sea of Thieves a asi mravenčí survival Grounded. O prvních třech se hojně spekulovalo. Ta čtvrtá zmiňována dosud nebyla.

„Tím, že tyto hry přineseme více hráčům, nejen rozšíříme dosah a dopad těchto titulů, ale také nám to umožní investovat buď do budoucích verzí těchto her, nebo do jiných částí našeho first-party portfolia. Náš přístup k exkluzivitě se nijak zásadně nemění,“ je uvedeno v tiskové zprávě. Také není vyloučeno, že v budoucnu dojde na další hry. Když Microsoft kupoval Bethesdu a ZeniMax Media, tak říkal, že k otázce exkluzivity bude přistupovat případ od případu.

Předplatitelé Game Passu mohou být nadále v klidu. Hry Microsoftu (takzvané first-party hry) budou nadále dostupné v den vydání v Game Passu, potvrdil Matt Booty, šéf všech studií Microsoftu, včetně Xbox Game Studios, Bethesdy a Activisionu Blizzard King. Tato služba bude dostupná pouze na Xboxu a PC, nechystá se tedy na PlayStation 5 nebo Switch.

Jeho slova následně potvrdila Sarah Bond. Prezidentka Xboxu zopakovala slib Microsoftu, že všechny jejich hry budou dostupné v Game Passu. Bond potěšila oznámením, že hry Activisionu a Blizzardu dorazí do Game Pasu počínaje Diablem 4. To bude dostupné od 28. března/marce pro PC a Xbox. Poté zaznělo, že Game Pass má 34 milionů předplatitelů.

Příchod Diabla 4 je pouze začátek, katalog Game Passu brzy rozšíří další novinky a klasické hry Activisionu a Blizzardu, doplnila tisková zpráva.

Pokud se ptáte na to, jak to bude s hrami Activisionu a Blizzard, tak Booty akorát řekl, že po akvizici jsou jedním z největších vydavatelů/vývojářů v oboru. A pro hráče to znamená, že největší hry budou nadále vycházet na Xbox. V roce 2024 a 2025 nás od Xboxu čeká více než 10 hlavních vydání. Jmenoval Senua's Saga Hellblade 2, rozšíření pro Diablo 4, Avowed, Ara: History Untold a Indiana Jones. Další tituly jsou ve vývoji a dozvíme se o nich na červnové prezentaci. Tisková zpráva doplnila ještě Towerborne a aktualizace/pokračování hitů jako Call of Duty, Minecraft, Forza, The Elder Scrolls Online a Microsoft Flight Simulator.

Hardware (konzole) je pro Microsoft vlajkovou lodí, klíčový zážitek z Xboxu. Redmondský gigant toho má kolem hardwaru v plánu více, nějaké vzrušující věci. Detaily se teprve dozvíme. V doprovodné tiskové zprávě bylo uvedeno, že o letošní vánoční sezóně budeme mít na výběr více konzolí a ovladačů. To vypadá na Xbox Series X bez Blu-ray mechaniky (čistě digitální edice), který byl zmíněn v uniklých dokumentech Microsoftu, a možná nějaký speciální ovladač.

Závěrem tohoto segmentu Bond potvrdila investici do hardwaru nové generace, tedy do next-gen Xboxu. U něj se soustředí na největší technologický skok, který byl kdy u hardwaru vidět. Díky tomu bude lepší pro hráče, tvůrce a vize, kterých chtějí v Microsoftu dosáhnout.

Otázkou je, zda je to spekulovaný hybrid konzole a handheldu od týmu Surface, o kterém se také spekulovalo. To by Microsoft mohl využít úspěch Nintenda Switch.

Každopádně, veškerý budoucí hardware bude samozřejmě kompatibilní se současnými hrami, abychom si je mohli užívat i za mnoho let. Pro Spencera je důležité respektovat investice hráčů, tedy zakoupené hry a další obsah. Důležitý je také cross-play, cross-save a cross-progression.