Microsoft se na vlastní kůži přesvědčil o tom, že vybudovat nové studio se zkušenými vývojáři není jen tak. Řeč je o ambiciózním týmu The Initiative, který v roce 2018 v Santa Monice za podpory technologického giganta založil Darrell Gallagher. Jeho cílem je vrátit na výslunní značku Perfect Dark. Vývoj thrilleru o tajných agentech zasazený do světa blízké budoucnosti je však dosti komplikovaný a navzdory oznámení v roce 2020 vyjde nejdříve za dva roky, ne-li déle.

Podle všeho se projekt nachází v rané fázi vývoje. Mají být na něj kladeny velké nároky. Vizí Microsoftu je, aby se špionážní střílečka, kterou původně vytvořilo Rare pro Nintendo 64, vrátila v nejlepší možné formě a všechny ohromila špičkovou vizuální stránkou, hratelnost a příběhem. Často se o ní má mluvit jako o AAAA titulu (současné velké hry jsou označovány jako AAA) a přirovnávaná je k hitům jako Hra o trůny, James Bond či Mission Impossible.

Tyhle velké ambice v průběhu let způsobily řadu problémů. Vedení mělo za ty roky zahodit několik konceptů a spoustu toho přepracovat. Za špatný stav může také dopad pandemie, který nakonec vyústil ve zrušení spolupráce s externím studiem Certain Affinity. Spolutvůrci Halo pomáhali s Perfect Darkem až do začátku roku 2021, ale bývalí zaměstnanci v rozhovoru s IGN hovoří o nedostatku odpovědnosti, špatné komunikaci a nízké morálce, což vedlo k rozchodu krátce poté, co se konečně podařilo dát dohromady poměrně vypilovaný proof of concept.

Ve stejné době Drew Murray odešel z The Initiative do Insomniac Games, kde se stal hlavním designérem. To mělo odstartovat lavinu propouštění. Jen v roce 2021 mělo odejít 35 zkušených vývojářů a loni minimálně dalších 12. Bývalí zaměstnanci, kteří byli u toho, uvádějí, že zhruba polovina týmu odešla a v nejhorší době měl počet zaměstnanců klesnout na 30.

Naštěstí to v The Initiative ani Microsoftu nevzdali. A nejspíš Gallagher využil své dobré kontakty a díky němu se podařilo navázat spolupráci se studiem Crystal Dynamics. Tvůrci Tomb Raider měli realizovat původní vizi The Initiative. To se má nyní dařit a oba týmy mají být po menších neshodách na dobré cestě. Zdá se ovšem, že větší část zodpovědnosti leží na bedrech Crystal Dynamics. Vývoj běží v Unreal Enginu 5 a prý je na stole možnost vydat Perfect Dark epizodicky.

Perfect Dark je bývalými zaměstnanci popisován jako hra s experimentálním pohybem, důrazem na příběh, špionážními gangety, stealthem i přestřelkami.

Darrell Gallagher byl sedm let šéfem studia Crystal Dynamics (v době restartu série Tomb Raider), potom dohlížel na vývoj západních her Square Enix a také byl senior viceprezidentem v Activisionu, kde dohlížel na Sekiro: Shadows Die Twice, Call of Duty: Modern Warfare - Remastered, Destiny 2 či Crash Bandicoot: N. Sane Trilogy.