Na konci roku 2021 zaplavila český a slovenský internet zpráva, že Slováci vyvíjejí vlastní GTA! Vivat Slovakia nás vrací do divokých 90. let, kdy bylo zcela běžné najít pod autem bombu, mafiáni si vyřizovali krvavé účty v rušných hospodách, barech a restauracích a tajnou policii měl v kapse premiér, který se nebál unést i prezidentova syna, aby dosáhl svého. Ideální prostředí pro akční hru ve stylu Mafie ze slovenského prostředí.

Na posledním Comics Salonu jsme mluvili s Romanem Lipkou, producentem a vedoucím projektu. Na své přednášce nám ukázal aktuální verzi hry, kde jsme mohli vidět docela dobrou optimalizaci ještě nehotového produktu, protože demo běželo na opravdu low-endovém notebooku. Hned na začátku přiznal inspiraci hrami GTA a Mafia. Proč se ale rozhodli zasadit děj do devadesátých let?

„Ten původní nápad, že příběh bude skutečně z 90. let, byl inspirován filmem Únos. Když vyšel trailer, a oni tam skutečně naložili do auta prezidentova syna, tak jsme si říkali, že je to skutečný příběh z našeho prostředí a zároveň je to dobré téma, které se dá do hry zapracovat. Všechny tyto věci se spojily dohromady.“

Roman a několik jeho kolegů si své schopnosti vyzkoušeli už v roce 2019, kdy vydali krátkou hru Vivat Sloboda. I když technicky není tak dobrá jako Vivat Slovakia, její vývoj ani nezabral tolik času.

„Už od začátku jsme chtěli udělat Vivat Slovakiu, ale nesehnali jsme na to peníze. Pak přišla výzva od Férové nadace O2, že podpoří projekty, ať už filmové, video, hudební nebo hry, ke třicátému výročí sametové revoluce, tedy v roce 2019. My jsme si říkali, že teď bychom se mohli pokusit stočit jako kdyby ty devadesáté roky o rok dřív a udělat nějakou minimum-viable product hru. Vivat Sloboda je asi pětiminutová záležitost, ale už tam se ukazuje, že umíme udělat velké město, umíme udělat open world, a taky jsme se na tom docela dost naučili. Technicky to bylo samozřejmě diskutabilní, ale hodně nás to naučilo.“

Vivat Slovakia je v podstatě historická hra. Není snadné správně zobrazit historické reálie, zejména proto, že prakticky celý vývojářský tým byl v době událostí zobrazených ve hře ještě velmi mladý. Já sám si některé věci z 90. let pamatuji jen matně, ale byl jsem ještě ucho a kdybych měl kačera, určitě bych ho tahal. Přesto se můžeme těšit na co nejpřesnější vyobrazení tehdejší Bratislavy.

„Já jsem z Bratislavy, ale taky si nepamatuju, jak to tady vypadalo. Používáme dobové fotografie, ale třeba Jaro, náš hlavní modelář, je z Bratislavy a když věděl, že se bude bourat autobusové nádraží a věděl, že bychom jednou chtěli udělat tuhle hru, tak tam den předtím jel, všechno vyfotil, a proto máme perfektně nafocené autobusové nádraží, které už máme ve hře, takže spoustu věcí máme buď vlastní, např. Istropolis jsme také vyfotili, když jsme věděli, že se bude bourat, ale hodně často používáme dobové fotky z internetu.“

V tomto bodě rozhovoru jsem si vzpomněl na jinou mafiánskou hru: Kmotra. V té jste hráli za neznámého člena rodiny, který byl u všech akcií, které se odehrávaly mimo filmové scény. Takže jste to byli vy, kdo schoval zbraň na záchodě nebo položil uříznutou hlavu koně do postele jako varování. Zajímalo mě, jestli takovou postavou je i taxikář Milan.

„Hlavní postava, kterou dabuje Marián Labuda, není skutečnou postavou. Je složena z různých mafiánů devadesátých let a vše se točí kolem ní. Milan je policista v utajení, který jako krytí používá práci taxikáře. Protože je ale drsnější chlapík, zaplétá se i do různých mafiánských akcí.“

Všechny mise vycházejí ze skutečných událostí, které se odehrály v 90. letech 20. století. Společně s Milanem se tedy zapojíme do nejhorších, nejděsivějších a nejkrvavějších událostí té doby. 

„Když jsme našli zajímavou událost, jako například únos, hledali jsme způsob, jak ji gamifikovat. Jak ji udělat zajímavou pro hru? Není to tedy jedna ku jedné, aby to bylo zábavné, ale samotná myšlenka té události je ve hře zprostředkována, myslím, docela věrohodně.“

Jenže, jak už víme, ve skutečnosti žádný Milan neexistoval. Hra na to naštěstí pamatuje a bude tak plnit i vzdělávací funkci.

Když mise skončí, na konci je citát nebo vysvětlení, co se tehdy stalo, se skutečnými jmény, se skutečnými událostmi. Takže si to hráč pak může spojit, co vlastně dělal a proč to dělal. 

Rádio je neodmyslitelnou součástí GTA a uslyšíme ho i ve Vivat Slovakia. Rozhlas bude reagovat na události ve hře a komentovat je. Hlasy postav namlouvají slovenští herci. Milana namluvil Marián Labuda mladší, ale objeví se i Lukáš Frlajs, Kristína Swarinská a Rasťo Piško. S anglickým dabingem se zatím nepočítá, i když některé pokusy s AI hlasy už tým provedl.

Nakonec zbývá už jen jedna otázka, a to kdy hra vyjde. V době rozhovoru Roman přiznal, že dokončují všechny důležité herní aspekty hry, které by chtěli mít hotové do konce roku 2023. Skutečné vydání se tedy předpokládalo na konec prvního čtvrtletí roku 2024. Romanovi jsem proto následně napsal a on mě ujistil, že na hře poctivě pracují a že by to podle všeho opravdu měli stihnout. Více informací se ale dozvíme až v průběhu února. 

Já osobně se na Vivat Slovakia neskutečně těším. Bratislava devadesátých let a události, které se tam odehrávají, jsou pro takovou hru ideálním prostředím. Nezbývá než doufat, že tým Vivat splní své sliby a letos se konečně dočkáme slovenské Mafie s bryndzou, haluškami a krvavými přestřelkami mezi ošuntělými bratislavskými paneláky.