Magazín · Novinky · ve středu 3. 4. 2024 14:19
V roce 2023 hráči věnovali nejvíce času starým hrám. Novinky to mají stále těžší
Pokud jste v loňském roce hráli nějakou úplně novou hru, tak patříte mezi menšinu. Hráči dávají přednost známým titulům, které jsou na trhu už řadu let. Na počítačích a všech konzolích vede Fortnite.
Odhaluje to výroční zpráva společnosti Newzoo o videoherním průmyslu na základně průměrného počtu měsíčně aktivních uživatelů ve Spojených státech amerických a Velké Británii. Vedle battle royale hitu od Epic Games mezi nejpopulárnější hry v roce 2023 patřily Grand Theft Auto V, Counter-Strike 2, Roblox, Minecraft, Rocket League, Apex Legends, Fall Guys, Valorant nebo jednotlivé díly Call of Duty.
Z novinek pro jednoho hráče se do první desítky dostal Starfield. Vesmírné dobrodružství od Bethesda Game Studios je evidováno na osmém místě u Xboxu. To Switch je kategorie sama o sobě. Na prvním místě je sice Fortnite, ale na druhém je The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom, na třetím Super Mario Bros. Wonder a na devátém Hogwarts Legacy. Díky tomu má Switch nejlepší průměr ve stáří deseti nejhranějších her: 3,9 let. Naopak PC má 9,6 let, PlayStation potom 7,4 let a 7,2 let má Xbox.
Popularitu starších her dokládají další data. 80 % veškerého herního času v roce 2023 si ukrojilo pouze 66 titulů. Z toho 60 % bylo stráveno u her starších šesti let. Je to kvůli tomu, že 27 % veškerého herního času za rok 2023 si připisují hry Fortnite, Roblox, League of Legends, Minecraft a GTA V. Pouze 23 % z tohoto herního času patří novým hrám, což jsou hry staré dva a méně let. Pokud si říkáte, že je to stále dobré, tak pouze 8 % času připadlo na úplně nové hry, jako je Diablo IV či Baldur's Gate 3.
Podle Newzoo v loňském roce počítačový a konzolový trh s hrami vzrostl o 2,6 % a dosáhl příjmů ve výši 93,5 miliardy dolarů. Pokud byste si říkali, že hráči utrácejí za blbosti, tak 56 % na PC a 57 % na konzolích připadlo na prémiové hry. PC si u mikrotransakcí připisuje 30 % a 12 % u dodatečného obsahu, zatímco konzole mají 33 % a 8 %. Zbytek jsou předplatná.
Do roku 2026 má videoherní trh dosáhnout na tržeb 107,6 miliardy dolarů, odhaduje Newzoo.
Zpráva upozorňuje na to, že v tomhle prostředí je stále těžší uspět, protože hráči se soustředí na zavedené značky a live service tituly. To ale neznamená úplně zavřené dveře. Stále je možné uspět. Jen se situace diametrálně změnila. Dnes už velké hry nesoutěží jen proti novinkám, co právě vycházejí, nýbrž také proti stálým gigantům, jako jsou Fortnite a Roblox.
Z nových značek se v roce 2023 dařilo The Finals, BattleBit Remastered, Ready or Nor, Starfield a Party Animals. Tomu odpovídá i informace, že top 50 tvoří pokračování 80 % her. Hráči tedy dávají přednost zavedeným značkám, což pro vydavatele a vývojáře znamená bezpečnější investice do pokračování, remaků a remasterů.
U jakých her trávíte čas vy? Napište nám do komentářů. Já osobně se řadím mezi menšinu a svůj čas věnuji převážně novým hrám.