Posledně jsme klepali kosu, teď se budeme péct na slunci. Minulý rok se mohli hráči DayZ pustit do pořádně mrazivého přežívání, a to zásluhou placeného rozšíření Frostline, které nabídlo souostroví Sachal na dohled od Kamčatky. V základní hře pak najdeme podzimní Černarus a letní Livonii, což znamená, že survival od Bohemia Interactive aktuálně v rámci oficiálních map nabízí tři ze čtyř ročních období, přičemž v průběhu příštího roku dojde i na to čtvrté. DayZ totiž s Frostline neřeklo poslední slovo, dlouhodobý zájem o hru dokonce umožnil studiu navýšit kapacity pro další vývoj, a s nově oznámenou expanzí Badlands přijde na všech platformách jaro. Jen bude poněkud vyprahlé.

Stejně jako Frostline, i Badlands nám šéf vývoje DayZ Tomáš Přibyl, kreativní ředitel Adam Franců a brand manažer Scott Bowen představili za zavřenými dveřmi a za přítomnosti vybraných zahraničních streamerů. Ačkoliv to tentokrát nebylo na bývalé vojenské základně, ale v prostorách jedné pražské restaurace během pořádných červnových veder.

Což bylo celkem příhodné, protože nové rozšíření slibuje návrat do prosluněného Takistánu, dějiště samostatně spustitelného datadisku Operace Arrowhead pro Armu 2, stejně jako DLC British Armed Forces a Private Military Company. Takistán se navíc objevil v mobilních spin-offech Arma 2: Firing Range a Arma: Tactics, v simulátoru Take On Helicopters a měl být jedním ze tří terénů, na nichž se odehrával zrušený projekt GAME 2. Ten byl ve vývoji nějaký čas po dokončení původní Operace Flashpoint z roku 2001 a řada v něm zrozených nápadů nakonec skončila v Armě 2.

Takistán je ovšem rozlehlý kout světa, proto DayZ Badlands nabídne dosud neviděnou, zcela vnitrozemskou provincii Nasdara v západní části země. Tedy relativně daleko od města Zargabad a jeho okolí, jež se v roce 2010 vypálilo do paměti každého, kdo si pořídil Operaci Arrowhead.

Expanze zároveň slibuje nejrozsáhlejší oficiální terén v historii DayZ, v němž se spojí zbrusu nové objekty s budovami a dalšími prvky převzatými právě z Operace Arrowhead. Při prezentaci jsme dokonce viděli některé stromy původem z Altisu z Army 3. Celkem má Nasdara o úctyhodné rozloze 267 kilometrů čtverečních obsahovat třikrát víc vlastních objektů než Sachal, přičemž vše převzaté z Army bude pochopitelně řádně vylepšené a aktualizované.

Nasdara však nabídne i leccos z toho, co je možné znát ze základního DayZ. Přestože to tak možná nevypadá, Takistán na východě sousedí s Černarusí. Takže se vrací například stará dobrá škodovka, resp. Šárka, což nám během prezentace potvrdila krátká gameplay ukázka z ulic města, které vypadalo jako Bruntál před rekultivací. Snad bude také možné narazit na pozůstatky činnosti různých frakcí z Operace Arrowhead a DLC pro Armu 2. Naopak nehrozí, že vám bude topografie nové mapy něco připomínat. Zatímco Sachal je postavený na topografii souostroví Tanoa z expanze Apex pro Armu 3, tentokrát je v tomto směru vše vygenerované od nuly.

Celkově je cílem tvůrců nabídnout hráčům vizuálně čerstvé prostředí, takže Nasdara nebude jen samá poušť. Naopak by mělo jít o poměrně členitý terén, v němž nebudou chybět ani odpovídající orientační body či prvky inspirované zeměmi střední Asie, postsovětskými státy a Blízkým východem. Mezi nimi najdeme například ropná pole a výraznou novinkou je dálnice nebo přítomnost studen, které bude třeba obnovit, případně znovu postavit. Protože voda v tak vyprahlém prostředí je klíčová, což mimo jiné znamená, že přeživší budou o studny často muset bojovat. Jako kdyby už v tom regionu nebylo během staletí dost konfliktů.

Historie Takistánu plná ozbrojených střetů přináší i dosud největší pestrost výbavy, kterou při hraní najdete, včetně vyloženě historických pušek a dalších zbraní. Ty se budou rozhodně hodit, protože kromě obligátních lidských hrozeb a variant infikovaných přizpůsobených poušti dojde i na nové nepřátele ze zvířecí říše. Některá nově přidaná zvířata, jež zatím tvůrci nechtějí specifikovat, budou neškodná, jiná vám ale nic nedarují. Jinými slovy, medvědi z Livonie a vlci ze Sachalu dostanou čerstvé posily z Nasdary.

Počítat lze ale také s novými efekty počasí nebo s různými bezplatnými mechanikami a novinkami, jež si užijí i moddeři a ti, kteří si DayZ Badlands nekoupí. Mezi ně patří například pokročilejší technologie spojení různých textur povrchu, takže třeba spadané jehličí a větve budou na zemi vypadat o poznání lépe než doposud. Na toto vylepšení navíc nebude nutné čekat až do roku 2026, protože bude součástí nadcházejícího patche 1.29.

A kolik bude vlastně DayZ Badlands stát? Přesnou cenovku zatím neznáme, s ohledem na zpětnou vazbu fanoušků by ale neměla přesáhnout 25 dolarů, takže nová expanze bude levnější než Frostline. Samotná mapa by navíc neměla být dodělávána až po vydání DLC, jako tomu do určité míry bylo v případě Sachalu.

Přesto Bohemia Interactive nepochybně čeká náročné přesvědčování hráčů o tom, že se koupě Badlands vyplatí. Zvlášť PC hráčů, kteří si mohou ze Steam Workshopu stáhnout hned několik různých a zcela bezplatných verzí Takistánu známého z Army 2. Je tedy otázka, zda bude nových nebo řádně vylepšených objektů a mechanik dost na to, aby si fanoušci nemysleli, že tu jen někdo zkouší recyklovat a znovu prodat obsah z roku 2010.

Konzolisté něco takového řešit nemusí, protože na konzolích DayZ modding nepodporuje, zato ale mají důvod obávat se několikadenní nedostupnosti herních serverů po vydání expanze, k níž došlo minulý rok při vydání Frostline. Vývojáři však během prezentace i navazujících rozhovorů uvedli, že počítají se záložním plánem, který zajistí, aby se něco takového neopakovalo. „Věci okolo backendu jsou komplikovaný,“ dodal Adam Franců, jenž stojí například za oblíbenou uživatelskou mapou Namalsk.

A teď to vypadá, že bez ohledu na stabilitu serverů bude komplikované také samotné přežívání v Nasdaře. Aspoň, že tentokrát nebude potřeba rozmrazovat tu poslední, převzácnou konzervu fazolí, která člověka dělí od smrti a oživení s holým zadkem. Jen je třeba počítat s tím, že bez vody se ten zadek může pěkně spálit.