Americká ratingová organizace ESRB se inspirovala v Číně a chce dětem zamezit v hraní nevhodných her tím, že takový obsah by mohl být uzamčen a odemkne se až po analýze obličeje hráče ze selfie fotografie. Podobný systém před několika lety začala používat společnost Tencent, aby regulovala hraní her na čínském trhu, zejména těch mobilních.

Systém vytvořený ve spolupráci se společnostmi Yeti a SuperAwesome, kterou vlastní Epic Games, se již testoval a má snížit míru falešného ověřování. Aby nebylo ohroženo soukromí uživatelů, tak fotografie jsou po celém procesu ověření (ten trvá v průměru méně než sekundu) trvale smazány a nejsou nikde ukládány. Zmíněné firmy se těmito způsoby zabývají od roku 2019.

Důležité je zmínit, že má jít o volitelnou možnost pro vývojáře a vydavatele. Ti se budou moci sami rozhodnout, zda takový systém ve své hře chtějí ve Spojených státech a Kanadě. Jeho nasazení musí schválit Federální obchodní komise (FTC). Ta shromažďuje zpětnou vazbu od veřejnosti.

Pokud nějaký vydavatel/vývojář tento systém zavede, tak je nejspíš pouze otázkou, kdy ho nějaké dítě dokáže přechytračit. Nicméně objevují se obavy pramenící ze studie. Ta zjistila, že u Asiatů a Afroameričanů je až stokrát vyšší pravděpodobnost, že budou systémem rozpoznávání obličejů nesprávně identifikováni než u bělochů. Navíc někteří v rané dospělosti vypadají mladší, zatímco jiní naopak starší. Například já musel občanku ukazovat ještě v 21... Takovým systémem bych asi neprošel.

„Údaje naznačují, že u osob mezi 25 a 35 lety by 15 z 1 000 žen oproti 7 z 1 000 mužů mohlo být nesprávně klasifikováno jako mladší 25 let (a měli by možnost ověření jinou metodou). Rozmezí rozdílů podle barvy pleti je mezi 8 z 1 000 vs. 28 z 1 000 osob,“ uvádí ESRB v podání.

Připomeňme, že služby ve Spojených státech musí k získání osobních údajů od dětí mladších 13 let získat souhlas rodičů. Zákon o ochraně soukromí dětí na internetu (COPPA) před časem porušily i velké videoherní společnosti. Epic Games musel loni zaplatit pokutu 520 milionů dolarů, protože shromažďoval údaje a informace od osob mladších 13 let, které hrály Fortnite. Vše bez souhlasu rodičů. Microsoftu byla letos vyčíslena pokuta 20 milionů dolarů za nezákonné shromažďování osobních údajů dětí, které se bez souhlasu rodičů zaregistrovaly do systému Xboxu.