Xbox Series X a Xbox Series S mají být dle Microsoftu jediné konzole nové generace s plnou integrací RDNA 2 od AMD. Po této informaci se na internetu strhla lavina, ve které se často dočteme, že tomuto prohlášení příznivci PlayStationu 5 nevěří a nevidí důvod, proč by stejné funkce neměla podporovat i konzole od Sony. Přece jen, obě next-gen konzole pohání procesory a grafické čipy od AMD.

Alex Battaglia ze specializované technické sekce Digital Foundry britského magazínu Eurogamer prozradil, co považuje za jeden z hlavních technologických rozdílů mezi těmito konzolemi. Podle jeho slov využívá PlayStation 5 Primitive Shaders architektury RDNA 1, které AMD představila jako součást grafických karet Vega. Jde o méně výkonné a programovatelné řešení než novější RDNA 2.

Podpora RDNA 2 má znamenat, že Xbox Series X/S budou využívat kromě INT8 / INT4 také strojové učení s nezbytnými funkcemi, jako je stínování s proměnlivou frekvencí, s podobným výsledkem jako má DLSS od Nvidie, tedy zvýšení rozlišení a efektů bez nadměrného dopadu na výkon.

David Cage z Quantic Dream (tvůrci Detroit: Become Human) zase tvrdí, že je obtížné porovnávat hardware. „Vždy existují výhody a nevýhody. Nejde jen o CPU nebo frekvenci; jde spíše o konzistenci komponentů a pokročilé funkce,“ uvedl Cage. U Xbox Series X vidí výhodu v o něco rychlejším procesoru a výkonnějším grafickém čipu, který má mít navrch o 16 procent a šířka pásma má být o 25 procent rychlejší. Ovšem PS5 má těžit z dvojnásobné rychlosti SSD, zatímco shaderová jádra nového Xboxu jsou zase vhodnější pro strojové učení, což by mohlo představovat výhodu, pokud Microsoft uspěje v implementaci ekvivalentu DLSS od Nvidie.

Jednoduchá analýza ukazuje na výhodu pro Microsoft, ale ze zkušeností Cageho vyplývá, že hardware je jen částí rovnice: Sony v minulosti dokázala, že je schopna vytvářet detailní a krásné hry, a to z důvodu velmi konzistentní a efektivní architektury a softwaru. Očekává se, že stejná situace panuje i u PlayStationu 5.

Jak vidíte, je těžké v současné době předvídat, která konzole na tom bude lépe. Jisté je, že obě konzole jsou velmi výkonné, a nakonec bude záležet na samotných vývojářích, jak dokážou využít výkon hardwaru a optimalizovat své hry.

Mark Cerny, hlavní architekt PlayStationu 5, často poukazuje na rychlost SSD disku. V rozhovoru s Washington Post prozradil, že SSD v PS5 dokáže načíst 2 GB za čtvrt sekundy, zatímco HDD u PS4 dokázalo načíst 1 GB za 20 sekund. Výhody SSD ale nepramení pouze z rychlosti, ale také ve struktuře, kdy mechanický pevný disk má zásadní konstrukční chyby ve čtení dat, která jsou rozmístěna na disku. Což je důvod, proč jsou HDD levnější než SSD. SSD totiž s umístěním dat nemá problém a dokáže vše načíst stejnou rychlostí.

K situaci ohledně RDNA se vyjádřil RedGamingTech. Tenhle YouTube kanál tvrdí, že společnosti Sony a AMD vyvinuly exkluzivní funkce pro hardware PlayStationu 5. Má jít o funkce, které nebyly ještě ohlášeny a jsou částečně spojovány s architekturou RDNA 3.

V dlouhém vlákně na fóru NeoGAF se objevily další informace od zasvěcených insiderů. Ti hovoří o tajemstvích, která budou teprve odhalena. Využívají k tomu starší prohlášení generální ředitelky AMD, jež mluvila o speciální omáčce ve spojení se Sony.

Přečtěte si také: První čísla o prodejích PlayStationu 5 a Xboxu Series X/S

Už na jaře letošního roku se šířily zvěsti o možné podpoře RDNA 3 na PS5. Tyto spekulace popřel magazín Digital Foundry. Je tak zajímavé, že se vše nyní vrací. Tak uvidíme, kdo nakonec bude mít pravdu.

Připomeňme si ještě slova o speciální omáčce: „Co jsme ve skutečnosti se Sony udělali, je navržení něčeho pro jejich aplikaci, jejich speciální omáčku,“ řekla Lisa Su v květnu/máji pro CNBC a dodala: „Je to pro nás velká pocta. Jsme opravdu nadšeni z toho, co nová generace PlayStationu udělala.“

PS5 dorazí na evropský trh 19. 11. letošního roku za 13 490 Kč (499 euro). Verze bez Blu-ray mechaniky je za 10 790 Kč (399 euro). Xbox Series X a Xbox Series S vycházejí 10. 11. letošního roku.