Francouzské studio Sandfall Interactive přineslo svěží vítr do světa RPG. Originální design, groteskní nepřátelé a příběh, který vás táhne po celou dobu hraní. Když k tomu přidáte tahové souboje, které se inspirovaly například u série Final Fantasy a nutí vás neustále taktizovat, vznikne hra, která má v dnešním přesyceném herním světě zaděláno na úspěch. Když se něco nepokazí, což se u Clair Obscur: Expedition 33 naštěstí nestalo, jelikož je aktuálně druhou nejlépe hodnocenou hrou letošního roku podle srovnávače Metacritic, kde si drží krásných 92 %, mohla by kandidovat i na hru roku. Přitom za projektem stojí malé studio se zhruba 30 vývojáři. Je vidět, že AA scéna mnohdy předčí velké firmy. Ty by se mnohdy mohly od malých tvůrců učit.

Na Steamu hráči nešetří chválou a 94 % uživatelů hodnotí hru kladně, což je velký úspěch a potlesk pro vývojáře, že jejich prvotina má nejspíše zaděláno na nominaci hry roku. To se určitě každému nepovede a minimálně za hudbu si nominaci zaslouží. Uvidíme, jestli svede boj i o nejvyšší cenu. Já bych si nominaci moc přál, jelikož je to opravdu velmi povedená hra. Důležité je také zmínit, že během 24 hodin ji hrálo přes 50 tisíc souběžně hrajících hráčů na Steamu, což vzhledem k uvedení v Game Passu není špatné. Navíc vyšla dva dny po vydání Oblivionu. Uvidíme v dalších dnech, jak velký bude zájem.

Pojďme ale už na samotné srovnání a jak hra po technické stránce dopadla na konzolích.

Xbox Series S verze má jeden režim zobrazení, kde rozlišení je nastaveno na 1260p, do kterého je upscalováno ze základního rozlišení 914 až 831p při 30 snímcích za sekundu. Logicky z hlediska výkonu se jedná o nejslabší verzi.

Xbox Series X a PlayStation 5 verze jsou na tom pak podobně. Mají dva režimy zobrazení. Režim kvality běží v obou verzích v rozlišení 4K při 30 snímcích, přičemž do 4K je upscale z rozlišení 1080p. Režim výkonu pak nabízí rozlišení 1800p při 60 fps, přičemž je upscale také z 1080p, ale může místy klesnout na 720p a hra tak přepíná dle náročnosti. Na výsledném obraze to ale nepoznáte. Až na pár detailů vypadá v obou režimech totožně. A pokud nemáte obraz vedle sebe, ničeho si nevšimnete.

PlayStation 5 Pro má pak nastavení podobné jako základní konzole Xbox Series X a PlayStation 5, ale má lehce vyšší základní rozlišení, konkrétně 1552p v režimu kvality a 1386p v režimu výkonu.

Co se týče detailů a plynulosti, tak všechny verze až na rozdíly v rozlišení vypadají téměř identicky a plynulost je stabilní. Hra si drží po většinu času 30 nebo 60 fps na všech platformách, takže pochvala za optimalizaci minimálně na konzolích, jelikož běží na Unreal Enginu 5, který jak víme není úplně ideální a hodně her s ním má problémy. Na PC se prý dle stížností na Steamu vyskytuje problém se záškuby hry, tzv. stuttering. Srovnání PC verze zatím nemáme, takže si musíme počkat.

Na grafické stránce nejnovější engine od Epicu poznáte, jeho charakteristika je zjevná snad v každé hře. Vidět je to například na vlasech, kde místy působí takovým rozmazaným dojmem. Výsledná kvalita detailů je ale s ohledem na engine a velikost studia uspokojující a design světa, který se liší v každé lokaci, je opravdu krásný se smyslem pro detail. A hudba? No to je další kapitola, protože ta vtáhne od první minuty a dodává hře atmosféru ještě více. Jako celek to pak funguje prvotřídně. Zde se vývojáři vyřádili.

„Clair Obscur: Expedition 33 je svěží závan originality a nápaditosti, který videoherní průmysl potřebuje. Titul vyniká zejména ve vypravování, jehož jevištěm se stane nový a komplexní svět, který dává do pohybu úchvatná audiovizální stránka. A soubojovém systému, který hráče kvůli nutnosti uhýbání a vykrývání nepřátelských ran rozhodně nejednou naštve, ale ještě víc zabaví. I když je nejednou zjevné, že se jedná o indie titul, je až obdivuhodné, co jedno malé studio dokáže. Protože tohle byla i přes všechny výtky jedna z nejlepších a nejoriginálnějších her, které jsem hrála,“ napsali jsme v naší recenzi.