V roce 2013 získala Electronic Arts od Disney exkluzivní smlouvu, která vydavatelskou společnost opravňuje po dobu 10 let vyvíjet a vydávat hry založené na značce Star Wars. V té době si americká firma od exkluzivity hodně slibovala a vnadila hráče, že do vývoje her budou zapojena „tři špičková studia“. Ta vytvoří epická dobrodružství pro fanoušky Star Wars. Mimo jiné šlo o DICE a Visceral Games. K tomu se spekulovalo o zapojení BioWare, kteří by mohli navázat na RPG titul Star Wars: Knights of the Old Republic z roku 2003, případně na MMORPG s názvem Star Wars: The Old Republic.

Plány jsou jedna věc, jejich plnění druhá. Za celých sedm let jsme se dočkali pouze multiplayerové střílečky Star Wars: Battlefront, která vyšla na podzim 2015. Dva roky poté následovalo pokračování. To se soustředilo nejen na bitvy ve více hráčích, ale také na příběhovou kampaň. Zajímavou hru bohužel zabily loot boxy a mikrotransakce.

Jediným velkým úspěchem této dohody je Star Wars Jedi: Fallen Order. Akční adventura od Respawnu (tvůrci Titanfallu) na podzim minulého roku zbořila hradby Electronic Arts a místo multiplayeru se soustředila čistě na příběh pro jednoho hráče s důrazem na boj se světelným mečem. Respawnu se tato strategie vyplatila a titul Jedi Fallen Order překonal očekávání vydavatele. Ten donedávna tvrdil, že singleplayerové hry jsou prodělečné a budoucnost je v takzvaných live service hrách. Z toho důvodu vznik Anthem, ale všichni víme, jak tenhle pokus od BioWare dopadl.

TŘI VELKÉ HRY ZA 7 LET JE SKUTEČNĚ MÁLO. O TO VÍC ZAMRZÍ, ŽE DALŠÍ TŘI BYLY ZRUŠENY.

Kdyby v EA bylo vše v pořádku, tak by her ze světa Hvězdných válek bylo více. Tři velké hry za 7 let je skutečně málo. O to víc zamrzí, že další tři byly zrušeny. Od roku 2015 do roku 2017 v dnes již neexistujícím studiu Visceral Games (tvůrci Dead Space) ve spolupráci s Amy Hennig (bývalá scénáristka série Uncharted) připravovali akční adventuru pod kódovým označením projekt Ragtag. Tento projekt se poté snažili předělat ve studiu EA Vancouver a vytvořit open-world Star Wars hru, která by více pasovala do strategie Electronic Arts = live service.

Jmenoval se projekt Orca, byl ve vývoji po celý rok 2018 a ke zrušení mělo dojít v rané fázi vývoje u EA Vancouver. Podle spekulací jsme měli hrát za bounty huntera a prozkoumávat různé planety v otevřeném světě a spolupracovat s různými frakcemi napříč universem Star Wars. Ve Vancouveru měli za úkol, aby šlo o hru, ke které se budou hráči chtít vracet.

Třetí zrušená hra byla ve vývoji pod názvem Viking. Jednalo se o spin-off série Star Wars: Battlefront a měla mít prvky otevřeného světa. Na starost ji mělo londýnské studio Criterion Games, které dostalo návrhy a prototypy od EA Vancouver – možná šlo o pozůstatky z projektů Ragtag a Orca. Pak ale měly začít logistické a komunikační problémy. Jeden z vývojářů se svěřil, že na hře pracovalo „až moc kuchařů“ a ambiciózním cílem bylo vytvořit zajímavý příběh s nezapomenutelnými postavami.

Rok a půl poté, to se psala první polovina roku 2019, byl projekt Viking také zrušen, přestože měl vyjít během letošního podzimu společně s novou generací konzolí PlayStation a Xbox, aby zaplnil díru a připravil fanoušky na další velké dobrodružství, které si žádalo více času. Vedení EA dospělo k názoru, že se vydání na podzim 2020 nestihne a raději hru zrušilo, což znamená, že letos, s největší pravděpodobností, žádná Star Wars hra nevyjde. Criterion místo toho dostali Need for Speed a Vancouver se stal týmem, jenž pomáhá jiným studiím, mj. BioWare a Respawnu na hrách jako Anthem 2.0 a Apex Legends. Plus ve Vancouveru pracují na mnoha sportovních hrách divize EA Sports.

V současné době mají Electronic Arts ve vývoji dvě Star Wars hry. Podle zdrojů známého Jasona Schreiera z Kotaku jde o Star Wars Jedi: Fallen Order 2 a menší, neobvyklý projekt od kanadského EA Motive. Schreier se vše dozvěděl od 6 různých lidí, které nemohl jmenovat.

VE VÝVOJI JSOU POUHÉ DVĚ STAR WARS HRY - POKRAČOVÁNÍ JEDI: FALLEN ORDER A MENŠÍ, NEOBVYKLÝ PROJEKT OD EA MOTIVE.

EA Motive založila Jade Raymond, která se proslavila díky prvnímu dílu Assassin's Creed. Pak byla výkonnou producentkou Assassin's Creed II a podílela se na Watch Dogs. Poté odešla právě pod EA, vytvořila EA Motive a ve spolupráci s Visceral Games a Amy Hennig se měla postarat o originální Star Wars hru. V EA ji natolik otrávili, že se na začátku roku 2019 sebrala a odešla do Google, kde dostala na starost Google Stadia.

Příběh Star Wars u EA je opravdu smutný a zdá se, že půjde o ponaučení pro Disney, aby své značky nesvěřovala na tak dlouho jedné společnosti. Už dříve o Hvězdné války projevil zájem francouzský Ubisoft a Disney nedávno prohlásila, že chce, aby se vývojáři přihlásili a nebáli se začít tvořit hry na základě jejich příběhů a postav. Doufejme, že se EA po úspěchů Jedi Fallen Order vzpamatují a do roku 2023 vydají ještě nějaké zajímavé Star Wars hry.

„Jsem tady z jednoho konkrétního důvodu,“ řekl v úvodní řeči Sean Shoptaw na DICE Summitu v Las Vegas před vývojáři z celého světa a prohlásil, že je chce motivovat k tomu, aby vytvořili jedinečné věci založené na značkách Disney. „Chceme využít kreativní sílu celého videoherního odvětví,“ dodal s tím, že tvůrci mají k nim přijít a budou mít svobodu při vývoji, aby mohli využít svou kreativitu.

Situaci v EA se Star Wars před rokem trefně popsal Gary Whitta, scénárista filmu Rogue One: Star Wars Story:

„Připravovali jste lineární Star Wars hru ve stylu Uncharted ve spolupráci s autorkou Uncharted, což je pravděpodobně nejlepší designér v obou. Hra vypadala fenomenálně a byla zrušena. Všechny připravované věci jste použili pro novou, větší a ambicióznější hru v otevřeném světě vytvářenou v EA Vancouver. Ta byla také zrušena. Dobře, co tedy zbývá? Nic. To jste udělali za pět let,“ vzkázal Gary Whitta do EA. Naštěstí ve stejném roce vyšla již zmíněná akční adventura Star Wars Jedi: Fallen Order, přesto je to za takovou dobu málo.