Sankce Evropy a Spojených států amerických kvůli napadení Ukrajiny pociťují také ruští hráči, kteří přicházejí o možnost koupit si tradiční technologie, jako jsou herní konzole PlayStation, Xbox a Nintendo Switch.

Ruský prezident Vladimír Putin si chce hráče udobřit a pověřil svou vládu, aby se zabývala způsobem, jak v Rusku vyrábět vlastní herní konzole a přenosné počítače. Dokonce má v Rusku vzniknout vlastní operační systém a cloudové rozhraní pro hraní her a využívání programů.

Rusko chce rozvíjet domácí herní průmysl bez zahraničních společností, které jeho trh po zahájení války na Ukrajině opustily, přestaly prodávat své produkty a vyply své služby. Plán je sestaven na pět let a herní konzole má být dostupná v letech 2026 až 2027. Odborníci se bojí, že Rusko díky Číně zkopíruje současné konzole od Sony, Microsoftu a Nintenda.

Mnozí experti nad plánem Ruska kroutí hlavou a připomínají neúspěch s vlastním enginem pro vývoj her. V roce 2022 chtěla federace vytvořit národní videoherní engine, který bezplatně poskytne ruským vývojářům. Později se ale ukázalo, že engine je pro Rusko moc nákladný. Vývoj si měl vyžádat jednu miliardu rublů. Ty údajně nabídl tajemný investor. Od té doby je ale ticho.

Kromě toho se Rusko od minulého roku snaží o větší propagaci her vytvořených ruskými vývojáři na území BRICS (Brazílie, Rusko, Indie, Čína, Jižní Afrika, Egypt, Etiopie, Írán a Spojené arabské emiráty).

V rámci této iniciativy se začátkem měsíce v ruském městě Kazaň konal první turnaj Games of the Future. Soutěže byly rozděleny na fyzické a digitální. Účastnit se mělo více než 270 týmů ze 107 zemí a turnaj měl „globální publikum“. Alespoň to tvrdí ruský vicepremiér Dmitrij Černyšenko, který mluvil o obrovském úspěchu a inspiraci pro celý svět. Soutěž trvala téměř dva týdny. Další ročník se má konat v roce 2025 na území jiné země. Mezi možnými kandidáty jsou Kazachstán a Tádžikistán.