Společnost Sony chystá pro svou výkonnější konzoli PlayStation 5 Pro velký upgrade, který by měl zásadně zlepšit kvalitu upscalingu obrazu.

Architekt celé konzolové platformy Mark Cerny v rozhovoru pro Tom’s Guide prozradil, že v roce 2026 bude současná technologie PSSR (PlayStation Spectral Super Resolution) nahrazena novým řešením vytvořeným ve spolupráci s AMD.

Tato nová technologie, označovaná v rámci vývoje jako Project Amethyst, vychází z FSR 4 (FidelityFX Super Resolution) – pokročilého algoritmu AMD, který je považován za přímou konkurenci DLSS od Nvidie. Nový upscaler má být podle Cernyho plnohodnotnou náhradou současného PSSR a nabídne výrazně lepší výsledky bez kompromisů.

„Nejde o zjednodušenou verzi,“ říká Cerny. „Tohle je plná, kooperativně vyvinutá superresoluce, která bude dostupná přímo na PS5 Pro.“ Podle něj vývoj podobné technologie obvykle trvá roky, ale díky úzké spolupráci s AMD se podařilo pokročit nečekaně rychle. Obě firmy si prý navzájem posouvají limity a technologie, které vznikají, budou dostupné i pro další partnery AMD – nejen exkluzivně pro Sony.

„Tohle není uzavřená proprietární technologie,“ zdůrazňuje Cerny. „Chceme tím posunout celý průmysl dál. Samozřejmě, využijeme ji na našich konzolích, ale bude dostupná i pro ostatní zákazníky AMD.“

Nedávno Sony potvrdila, že s AMD spolupracuje i na nové generaci PlayStationu, kde bude hrát strojové učení velice důležitou roli. Takzvaná PS6 se očekává za několik let. Odborníci se uchylují k časovému rámci mezi roky 2028 a 2029.

PS5 Pro vstoupila na trh na podzim 2024. Od té doby přes 50 her obdrželo aktualizace s grafickými vylepšeními, přesto se objevily stížnosti na kvalitu PSSR u některých titulů – například Star Wars Jedi: Survivor, Silent Hill 2 nebo Alan Wake 2 v některých případech vypadaly na PS5 Pro hůř než na základní verzi konzole.