Ačkoliv se populace pere se zákeřnou pandemií, svět se stále nezastavil a souboj mezi Microsoftem a Sony o nejlepší konzoli nové generace pokračuje. Microsoft sice u hráčů zabodoval technickými parametry, Sony však tvrdí že čísla nejsou všechno a mnohem důležitějším faktorem je samotná spolupráce mezi komponenty. Na stranu japonské společnosti se nyní postavil i jeden z renderovacích inženýrů ve společnosti Crytek. Když Ali Salehi v nejnovějším rozhovoru pro arabský herní magazín Vigiato doslova řekl: “Věřím, že PlayStation 5 je lepší konzolí.”

“Vývojáři tvrdí, že nikdy nevytvořili konzoli, která dovolí ostatním vývojářům využít její maximální výkon, tak jako PlayStation 5,” říká Salehi. “Kódování pro PS5 je extrémně jednoduché a obsahuje tolik možností, jež nabízí vývojářům obrovskou svobodu. Celkově tak můžu říct, že PS5 je lepší konzolí.” 

XSX JE JAKO V8 MOTOR A PS5 JE JAKO V6 TURBO UPRAVENÉ PRO MAXIMÁLNÍ EFEKTIVITU

Počet teraflopů je důležitý, ale dosažení maximálního výkonu na Xboxu Series X bude možné jen při naprosto perfektních, možná jen teoretických podmínkách. Pokud tak dokážou komponenty uvnitř konzole od Microsoftu efektivně spolupracovat s GPU, pak opravdu můžeme získat slibovaných 12 TFLOP, podle slov Salehiho se to však nezdá pravděpodobné.

“Dobrým příkladem je situace, která se stala dříve u PS3. PlayStation 3 nabízel mnohem více peraflopů než Xbox 360 díky jejich SPU. Prakticky ale nikdy nedosáhla maximálních hodnot, které byly uvedeny na papíře, a to kvůli komplikacím, paměťovému bottlenecku a dalším problémům. To je také důvod, proč nemůžete přikládat takovou váhu těmto číslům. Pokud ale všechny části Xboxu Series X budou efektivně spolupracovat s jeho GPU, tak slíbených hodnot může prakticky dosáhnout. To se mi ale nezdá pravděpodobné. Navíc musíme počítat i se softwarovou částí. Dobrým příkladem hardwaru nového Xboxu jsou jejich RAM. Microsoft rozdělil RAM na dvě části. Jedna z nich má RAM s vysokou šířkou pásma a druhá s nízkou, což rozhodně může udělat kódování o něco obtížnější. Je to vlastně stejná chyba, jakou Microsoft udělal u Xboxu One.“

V rozhovoru přišla řeč i na docela značný rozdíl mezi výpočetními jednotkami jednotlivých konzolí. Ačkoliv PS5 jich má pouhých 36, oproti Xboxu Serie X, který jich přinese až 52, nebude rozdíl mezi teraflopy tak zřetelný, jak by se mohlo zdát. To vše díky frekvenci, kterou PS5 nabízí značně vyšší. Ali Salehi pak citoval jednoho z redaktorů magazínu IGN: “XSX je jako V8 motor a PS5 je jako V6 turbo upravené pro maximální efektivitu."

REMEDY SE LÍBÍ PLAYSTATION 5

Práci s konzolí PlayStation 5 si také pochvaluje věhlasné studio Remedy Entertainment, kteří dříve spolupracovali s Microsoftem. V rozhovoru s oficiálním PlayStation Magazine různí členové vývojářského studia vychvalovali SSD nového PS5. Technický ředitel Mika Vehkala řekl, že celá struktura může vést k mnohem detailnějším herním světům než kdykoliv předtím.

Ředitel pro komunikaci Thomas Puha pak dodal, co všechno by nová generace konzolí od Sony mohla vylepšit na jejich hře Control z minulého roku. “PlayStation 5 by mohl vést k mnohem hlubšímu destrukčnímu systému, bohatšímu a mnohem detailnějšímu světu a celkovému vylepšení základních věcí, jako například okamžitému znovunahrání hry po smrti.” 

Oba vývojáři se pak podívali na konzoli z mnohem širšího hlediska. “Často zapomínáme, že to není jen o lepší grafice s novými konzolemi, ale je to o celkovém pocitu z používání a hraní na konzoli,“ říká Puha. “PlayStation 5 se snaží dělat všechno velice pohodlné, snaží se přinést rychlé načítání a hardware, který bude jednoduchý k použití pro vývojáře. To je také důležité, protože nám to pomůže využít sílu hardwaru rychleji.

Mika Vehkala zase upozornil, že obrovská rychlost načítání dat nemusí znamenat, automatické zrychlení načítání všech her. “Jelikož lze nyní použít více dat, mohou nastat i případy, kdy by výroba mohla být levnější a rychlejší, pokud by nedošlo k optimalizaci obsahu. To povede k tomu, že se bude muset načíst mnohem více dat, a to nás vrací zpět do situace, kdy budete mít přibližně stejné doby načítání jako dnes.” Záleží už tak jen na vývojářích a vydavatelských společnostech, jak se k celé této výhodě postaví. 

PlayStation 5 i Xbox Serie X mají přijít do obchodů na konci roku 2020. Mohlo by se ale stát, že současná pandemie by mohla vydání opozdit, Sony ani Microsoft doposud neoznámili, že by očekávali nějaké zpoždění.