Řekneme to hned zkraje - na plnohodnotné odhalení PlayStation 5 si budeme muset ještě počkat. Jak vlastně nová konzole Sony bude vypadat, za kolik se bude prodávat, co za hry nás během jejího vydání čekají, to si stále Sony nechává pro sebe. Dnešní stream Road to PS5 se zaměřil spíše na velmi specifické technologie, jejich vysvětlení a proč se k jejich použití v Sony odhodlali. V zásadě tou zcela nejpodstatnější informací jsou technické specifikace nové konzole, znovupotvrzení přítomnosti SSD disku a špičkový 3D zvuk za pomocí nového audio enginu. Takže si to pojďme shrnout.

SPECIFIKA PLAYSTATIONU 5

Hlavní architekt PlayStationu 5, Mark Cerny, odhalil specifika nové generace konzole od Sony. Na první pohled vidíme, že PS5 je o něco méně výkonná než konkurenční Xbox Series X. Potvrdily se tak spekulace staré několik měsíců. Zatímco PS5 má výkon grafického čipu 10,28 teraflopů, tak konzole od Microsoftu má 12 teraflopů. Otázkou je, jak moc to bude znát, technologie grafických čipů je stejná: RDNA 2 od AMD. Totožný je také procesor, kde se liší akorát frekvencí - PS5 má 3,5 GHz, zatímco 3,8 GHz nový Xbox.

Než ale začnete křičet, že PS5 bude méně výkonnou konzolí než Xbox Series X, tak čtěte dál. Sony má totiž zajímavou představu, která by mohla nás všechny překvapit. Na teraflopech totiž tolik nezáleží.

  • CPU: 8 jader procesoru AMD Zen 2 při 3,5 GHz (variabilní frekvence)
  • GPU: 10,28 TFLOPS, 36 CUs při 2,23 GHz (variabilní frekvence)
  • Architektura GPU: Vlastní RDNA 2
  • Operační paměť: 16 GB GDDR6/256-bit
  • Šířka pásma paměti: 448 GB/s
  • Disk: vlastní SSD o velikosti 825 GB
  • Šířka pásma IO: 5.5GB/s (Raw), Typical 8-9 GB/s (komprimovaná)
  • NVMe SSD Slot pro přidání dalšího SSD disku
  • Vstup pro externí disk: podpora USB HDD
  • Mechanika: 4K UHD Blu-ray

Specifika Xboxu Series X

  • CPU: 8 jader s frekvencí 3,8 GHz (3,66 GHz w/ SMT) a architekturou Zen 2
  • GPU: 12 TFLOPS, 52 CU @ 1,825 GHz s architekturou RDNA 2
  • Velikost: 360,45 mm²
  • Technologie: 7nm Enhanced
  • Paměť: 16 GB GDDR6 w/ 320mb sběrnice
  • Šířka pásma paměti: 10GB @ 560 GB/s, 6GB @ 336 GB/s
  • Disk: 1 TB vlastní NVME SSD
  • Šířka pásma I/O: 2,4 GB/s (Raw), 4,8 GB/s
  • Možnost rozšíření disku: 1 TB rozšiřující karta 
  • Externí místo: podpora externího pevného disku USB 3.2
  • Optická mechanika: 4K UHD Blu-Ray
  • Cílový výkon: rozlišení 4K při 60 snímcích, možnost až 120fps

Jak můžete vidět v tabulce od britského Eurogameru níže, tak oproti PS4 jde o velký skok. PS5 využívá novou technologii procesoru Zen 2 od AMD. Má 8 fyzických jader a 16 vláken a je taktován až na 3,5 GHz. Mark Cerny uvedl 3,5 GHz jako standard (nejvyšší výkon), za určitých podmínek může ale procesor běžet pomaleji - v případě her a procesů, které nepotřebují plné vytížení. To se týká i grafického čipu.

Grafický čip je jinak AMD RDNA 2, obsahuje 36 výpočetních jednotek běžící na frekvenci 2,23 GHz, což má poskytnout výpočetní výkon 10,28 teraflopů. Jde ale o limit a typickou rychlost, která může klesat v závislosti na zatížení. PlayStation 5 také bude mít variabilní frekvenci v závislosti na vytížení a pokojové teplotě. To znamená, že každá konzole poběží úplně stejně. Pokud tedy hrajete v trochu teplejší místnosti, normálně by nebyl výkon procesoru a grafiky 100%, ale variabilní frekvence zajistí, že výkon bude vždy maximální a nekolísavý.

Cerny nezmínil technologie, jako je například podpora strojového učení. Místo toho ale potvrdil, že ray tracing (sledování paprsků v reálném čase pro lepší odlesky a efekty) bude hardwarově akcelerovaný prostřednictvím Intersection Enginu, který je založen na stejné strategii jako grafické čipy AMD na PC. Už prý viděl ray tracing ve složitých animovaných scénách a zátěž byla velmi malá.

OKAMŽITÉ NAČÍTÁNÍ DÍKY SSD

Jedna z nejdůležitějších věcí pro Sony v rámci nové konzole je bezesporu přítomnost SSD disku. Interní SSD s kapacitou 825 GB pro hráče v praxi znamená jedno jediné - mnohem, mnohem, MNOHEM rychlejší načítání dat, a tedy her.

Pod kapotou je ale situace daleko komplikovanější a Mark Cerny se nezdráhal o implementaci SSD zdlouhavě mluvit. Nás hráče ale spíše zajímají data, statistiky a porovnání. Tím nejpodstatnějším porovnáním je především to, jak rychle lze ta data oproti běžným HDD diskům načíst.

HDD disk PS4 načte 1 GB dat za 20 vteřin. SSD disk PS5 načte 2 GB dat za 0,27 vteřin, respektive 5,5 GB dat za vteřinu. A to se do toho nepočítá ani hardwarově-akcelerovaná komprese a dekomprese, která má zajistit, že se v praxi může jednat o přesun 8 až 9 GB dat za vteřinu.

Statisticky to tedy na tak jednoduchém příkladu znamená, že v rámci načítání dat je PS5 114krát až 160krát rychlejší než PS4.

Jak se tedy dá předpokládat, načítání bude defacto okamžité. Jedinou otázkou je tak aktuálně navýšení té kapacity 825 GB. SSD disky nejsou nejlevnější, využitím HDD disku byste ztratili tu rychlost a velikost her se asi zmenšovat nebude. I s tímto v Sony počítali. PlayStation 5 bude mít NVMe slot pro M.2 disky. Ale do obchodu pro ně ještě nechoďte. Aktuální M.2 disky totiž zatím nejsou schopny dostatečně velké propustnosti, kterou PS5 bude vyžadovat. Jejich nasazení na trh je ovšem jenom otázka času, s tím, že jejich prvotní cena bude nejspíš velmi vysoká. To se ale s postupem času změní.

ZPĚTNÁ KOMPATIBILITA S PS4

V prezentaci došlo také i na zpětnou kompatibilitu. Mark Cerny potvrdil, že v den vydání bude PlayStation 5 schopna spustit přibližně 100 her z PS4. Současně ale poznamenal, že probíhá intenzivní testování. U té stovky má jít o hry, které hráči na PS4 nejvíce hrají. Dá se očekávat, že zpětně kompatibilní budou PS4 exkluzivity, Final Fantasy 7 Remake nebo Cyberpunk 2077.

Během prezentace byl vidět obrázek. Ten naznačuje, že PS5 umožní zvolit režim fungování hry ve zpětné kompatibilitě. Sám Cerny mluvil o módech v množném čísle. Možná si budeme moci vybrat, nač extra výkon u hry využijeme.

Cerny dále řekl, že cílem je zajistit, aby ve zpětné kompatibilitě na PS5 fungovaly všechny hry z PS4. Bohužel nepadlo nic o tom, zda PS5 umožní spustit alespoň některé hry z PS3, PS2 nebo dokonce PS1. Konkurenční Xbox Series X garantuje spuštění všech her z Xboxu One a vybraných her z Xboxu 360 a prvního Xboxu.

NEXT-GEN 3D AUDIO

Poslední velká věc, na kterou je Mark Cerny zjevně pyšný, je vylepšené 3D audio. Nový engine pro audio s názvem Tempest má podporovat několik stovek zdrojů s extrémně vysokou kvalitou. Co to vlastně znamená pro nás, když budeme nějakou hru hrát? To, co bylo předtím jeden zvuk, může nyní být rozděleno na několik zdrojů z různých stran a vzdáleností.

V dnešních hrách je například déšť jenom jeden jediný zvuk, za pomocí Tempest enginu se budou zvukově simulovat jednotlivé kapky deště. Chybět nemá ani systém pro HRTF (Head-related transfer function), který se postará o to, abyste slyšeli zvuk tak, jak byste ho slyšet měli v závislosti na fyzice. Jinými slovy, podle velikosti uší, pozice, tvaru hlavy, vzdálenosti ap., se změní to, jak se k vám zvuk dostane, byť třeba jenom mírně. V praxi to ovšem dělá hodně.

Nejlepší na tom všem je, že z toho všeho budete benefitovat i s „obyčejnými” stereo sluchátky. A i přesto, že HRTF nebude dokonalé, protože každý máme ty uši jiné, mohla by nás čekat zásadní revoluce v herním audiu. Mark Cerny navíc tvrdí, že v Sony ještě zkoumají, jak docílit co nejlepšího HRTF. Aktuálně totiž existuje knihovna, která by měla univerzální, to znamená, že padne všem, ale nikomu dokonale. Stále se tedy provádí testy a zjišťuje se, jak to udělat lepší.

SPEKULACE O VZHLEDU PS5

Než se rozloučíme, máme tu jednu drobnost. V prezentaci z zpětné kompatibility byla vidět grafika, která se podobá úniku vzhledu PlayStationu 5. Jde o téměř identický tvar. Na druhou stranu si ale osobně nedokážu představit, že by takhle konzole vypadala. Co vy?

NA DALŠÍ INFORMACE SI MUSÍME POČKAT

A jsme na konci… Bohužel dnešní prezentace nepřinesla nic závratného. O PlayStationu 5 toho ještě spoustu nevíme, neviděli jsme ani vzhled konzole, natož aby Sony prozradila cenu, za kterou bude konzoli prodávat. Nezbývá tak než čekat.

Pokud chcete prezentaci vidět, podívat se můžete na záznam s českým komentářem.