
Magazín · Novinky · ve středu 19. 2. 2025 13:14
Přicházeli jsme o miliardy dolarů, vzpomíná Yoshida na dobu, kdy se PS3 nedařilo
Konzole PlayStation 3 byla ambiciózním, ale zároveň problematickým projektem. Přestože nabídla vysoký výkon a inovativní technologie, její nástup na trh byl obtížný a dlouho zaostávala za konkurencí v podobě Xboxu 360. Shuhei Yoshida, bývalý šéf PlayStationu, teď přiznal, že situace byla tak vážná, že Sony hrozil kolaps celé herní divize.
„Éra PlayStation 3 pro nás byla extrémně těžká. Jako člen vedení jsem měl přístup k číslům – a ty byly děsivé. Přicházeli jsme o miliardy dolarů. Opravdu jsem si myslel, že PlayStation končí,“ zavzpomínal Yoshida v rozhovoru pro Venture Beat na náročné období.
Paradoxně konzolová divize přežila jen díky tomu, že v té době Sony vydělávala velké peníze na prodeji plochých televizorů, což pomohlo pokrýt obří ztráty způsobené PS3.
Jedním z dalších krizových momentů byl masivní hackerský útok na PlayStation Network v roce 2011, který vyřadil službu z provozu na 23 dní. Obnova systému trvala několik měsíců a měla obrovské dopady nejen na uživatele, ale i na samotnou Sony.
Zdroj: SonyNad PlayStationem přebírají kontrolu Japonci. Hermen Hulst už není šéfem herní divize
„To, čím jsme si tehdy procházeli, bylo nepředstavitelné. Oprava škod trvala měsíce a důvěra hráčů dostala tvrdou ránu,“ dodal Yoshida.
Bývalý šéf dnešních PlayStation Studios také odhalil, že vývoj PlayStation 3 probíhal v naprostém utajení, a to dokonce i uvnitř samotné společnosti. Herní divize se o existenci konzole dozvěděla až ve chvíli, kdy byla téměř hotová.
„Jednoho dne nám oznámili, že nový ovladač bude mít pohybový senzor. Říkali jsme si: ‚Cože?!‘ A pak po nás chtěli, abychom na poslední chvíli připravili demo pro E3. Byl to naprostý chaos.“
Studio odpovědné za hru Warhawk nakonec demo vytvořilo a tehdejší šéf Ken Kutaragi byl nadšený. Přesto Yoshida přirovnává tehdejší vztahy mezi vývojovými týmy k „životu po dvou stranách Velké čínské zdi“.
Tento přístup se naštěstí změnil s nástupem PlayStationu 4, kdy vývoj hardwaru a herních studií konečně začal spolupracovat. A vyplatilo se. PS4 má na kontě více než 117 milionů prodaných kusů.