Evropská iniciativa Stop Killing Games (Přestaňte ničit hry), která bojuje proti definitivnímu ukončování her, získává stále větší pozornost. Po překročení hranice milionu podpisů petice rychle získala dalších více než 300 tisíc podpisů. Co je ale ještě důležitější, tak se do iniciativy veřejně zapojil Nicolae Ștefănuță, místopředseda Evropského parlamentu z Rumunska.

Ștefănuță podpořil výzvu sdílením na Instagramu, kde vyzval občany Evropské unie, aby petici podepsal. Sám ji také podepsal. „Stojím na straně lidí, kteří tuto občanskou iniciativu spustili. Podepsal jsem ji a budu jim dál pomáhat. Hra, která byla prodaná, patří zákazníkovi, ne firmě,“ uvedl.

Kampaň Stop Killing Games (Přestaňte ničit hry) se zaměřuje na praktiku, kdy společnosti bez náhrady ukončují hry nebo služby, které si zákazníci zakoupili. Podle autorů petice by mělo být zachování přístupu ke koupeným hrám právem zákazníka, a to i po letech. Jinými slovy: co si koupíte, to by vám mělo zůstat. Petice nepožaduje udržování serverů v provozu u ztrátových her. To opravdu ne. Místo toho navrhuje, aby vydavatelé a vývojáři umožnili hraní offline, případně dali komunitě možnosti ke spuštění vlastních serveru.

Asociace Video Games Europe, která zastupuje herní vydavatele a studia napříč EU (například EA, Ubisoft nebo Activision), na iniciativu reagovala nesouhlasně. Ve svém oficiálním prohlášení zástupci uvedli, že rozhodnutí vypnout online služby není nikdy jednoduché, ale firmy by měly mít možnost tuto cestu zvolit, pokud hra ztratí komerční smysl. Zároveň dodávají, že hráči jsou o těchto krocích včas informováni, v souladu s pravidly na ochranu spotřebitele.

Velkou část výhrad sdružení ale míří na technickou a právní stránku věci. Tvrdí, že privátní servery nejsou vždy bezpečnou alternativou, protože nedokážou zajistit ochranu uživatelských dat, moderaci obsahu nebo boj s nelegálním materiálem. Vývojáři by navíc podle nich mohli nést právní odpovědnost za to, co se na těchto neoficiálních serverech děje.

Dalším problémem má být fakt, že mnohé hry jsou od základu navrženy jako čistě online zážitky. Podle asociace by proto požadavek na jejich „zachování“ znamenal zásadní zásah do tvůrčí svobody a přinesl by vývojářům i vydavatelům neúnosné náklady.

Po překročení hranice jednoho milionu podpisů má Evropská komise povinnost na podnět reagovat – rozhodnout, zda zahájí legislativní proces, nebo iniciativu zamítne. Nejprve je ale nutné ověřit pravost všech podpisů.

Pokud s peticí souhlasíte, tak do 31. července 2025 ji můžete podepsat tady.