Loni v červenci překvapil Geoff Keighley herní obec a fanoušky studia Valve náhlým vydáním dlouho očekávané digitální publikace The Final Hours of Half-Life: Alyx. Už před oficiálním publikováním na Steamu se do knihy ponořili někteří fanoušci a zahraniční novináři, díky němuž se mohl celý svět v řádu pouhých několika desítek minut od vydání a bez nutnosti přelouskat úctyhodných 25 tisíc slov textu dozvědět oficiální a nepříliš příznivý osud Half-Life 2: Episode Three, Half-Life 3 a Left 4 Dead 3. Stačí se podívat na naši tehdejší novinku, na niž vás odkážeme níže v textu.

Nezapomínejme ani na další nikdy nezrealizované pokusy, jako je titul pro virtuální realitu ze světa Half-Life, zasazený na palubu lodi Borealis, VR projekt s pracovním označením Hot Dog, jenž měl využívat svět Left 4 Dead, nebo záhadné RPG, z něhož se postupem času mohla vyklubat hra zasazená do univerza Doty 2 (přestože kniha hovoří o singleplayerovém RPG, bývalý zaměstnanec Valve Matt T. Wood později na Twitteru upřesnil, že se počítalo se zaměřením na kooperaci a nejednalo se tak úplně o RPG v tradičním smyslu). Aby té virtuální reality nebylo málo, dozvěděli jsme se i o tom, že součástí The Lab, kompilace VR hříček vydané v roce 2016, měla být střelnice ve světě Half-Life, připravovaná pod označením Shooter. Zmínili jsme už, že Alyx je přinejmenším šestým pokusem Valve vrátit se k Half-Life po roce 2007, tedy po vydání Half-Life 2: Episode Two?

MINECRAFT S HUMOREM

V The Final Hours of Half-Life: Alyx se však můžeme dočíst ještě o jednom zrušeném projektu. Nese interní označení A.R.T.I. a na první pohled připomíná Minecraft a jemu podobné tituly. Je zcela logické, že když se začne mluvit o léta vyhlížených velikánech typu Left 4 Dead 3 a Half-Life 3, nějaký od pohledu klon Minecraftu vůbec nikoho nezajímá. Proto mu také média v době vydání The Final Hours of Half-Life: Alyx nevěnovala takřka žádnou pozornost a i v našem souhrnu si vysloužil jen letmou zmínku. Teď, když už máme rozsáhlé dílo Geoffa Keighleyho dávno přelouskané od začátku do konce, se ale na něj pojďme podívat blíže.

Přečtěte si také: Valve potvrdilo, že v minulosti pracovalo na Half-Life 3, Left 4 Dead 3 a dalších projektech

Na A.R.T.I. pracoval vyhrazený tým ve Valve zhruba v době, kdy vznikaly pokusy s Half-Life 3, Left 4 Dead 3 a RPG. Tyto tituly měl pohánět engine Source 2, který však byl v té době značně rozpracovaný a nehotový, což je jedna z příčin uložení uvedených her k ledu. Tým okolo A.R.T.I. se tedy uchýlil k vlastnímu, na voxelech postaveném hernímu enginu, díky čemuž měl vzniknout odlehčený, barevný a vizuálně prostý počin, jenž by podobně jako Minecraft nabídl svět, ve kterém se dalo vše postavit či naopak zničit.

Čím se měl projekt A.R.T.I. odlišit od svých žánrových kolegů? Zjevně velkou porcí humoru, jehož styl dost připomíná Portal. Aby také ne, když se ke hře dostal Erik Wolpaw, jeden z klíčových scénáristů v pozadí vývoje obou dílů Portalu. Wolpaw dokonce v interní demoverzi propůjčil hlas jedné z postav v prologu hry, králi Kevinovi. Úkolem hráče v prologu bylo pomoci Kevinovi s útěkem z vězení s využitím schopností, které umožňují stržení zdí, stavění mostů nebo zmenšování objektů a zvířat, to všechno v herním prostředí a v reálném čase. The Final Hours of Half-Life: Alyx přitom nenabízí jen hrstku screenshotů, ale také několik stránek scénáře prologu, který přetéká humorem a naznačuje, že hráčova postava, dle scénáře zvaná Shrinkseeker, mohla být v herním světě vnímána tak trochu jako obr.

JINÝ ENGINE, STEJNÝ OSUD

Přestože se tvůrci A.R.T.I. nemuseli ohlížet na tehdy neuspokojivý stav enginu Source 2, důvod zastavení vývoje se nakonec od her, které nový engine od Valve využívaly, příliš nelišil. Ve studiu pracovaly týmy na příliš velkém množství her naráz, přičemž u mnohých z nich docházelo i ke značnému štěpení představ o tom, jak má výsledný produkt vypadat. Zatímco některé pokusy tedy dostaly stopku, dokud nebude Source 2 hotový a použitelný na širokou škálu různých typů her, ostatní padly za oběť zaměření na jiné tituly, které nakonec spatřily světlo světa, jako je The Lab nebo Half-Life: Alyx.

Ti, kteří sledovali aktivity Valve v předešlých letech, si možná vzpomenou, jak Gabe Newell v roce 2017 oznámil, že ve Valve připravují hned tři plnohodnotné hry ve virtuální realitě. Zde se přitom opět dostává ke slovu A.R.T.I. Zatímco jednou z těch tří her je pochopitelně Alyx, druhou měl být resuscitovaný projekt A.R.T.I., nyní určený pro VR. Za zmínku stojí i třetí hra s pracovním označením SimTrek, na níž pracovali bývalí členové týmu zodpovědného za Kerbal Space Program. Práce na obou titulech se však zastavily poté, co si vývoj Alyx vyžádal více a více zdrojů. Skutečnost, že ve Valve za ta léta zrušili neuvěřitelné množství projektů a prototypů, není žádným tajemstvím. A.R.T.I. má ale zjevně o to větší smůlu, že došlo k jeho zrušení ne jednou, ale hned dvakrát. Doufejme, že stejný osud nepotká Half-Life 3, pokud se do něj Valve opravdu znovu pustí.

KAM SE PODĚLA TŘETÍ EPIZODA?

Vraťme se ještě k Half-Life 2: Episode Three. Důvody zrušení ostatních zmíněných projektů včetně Half-Life 3 by se zpravidla daly shrnout myšlenkami „Source 2 nebyl připravený” nebo „ve Valve dělali naráz na moc velkém množství her”. Bájné třetí epizody Half-Life 2 jsme se oproti tomu nikdy nedočkali, protože vývojářům prostě a jednoduše nestačil původní Source engine na to, aby mohli inovovat podle svých představ.

Přestože se tedy vývoj nacházel ve fázi rané produkce, díky čemuž se na internetu dodnes válí několik konceptů, zaměstnanci Valve se začali stále více přesouvat kvůli snahám dokončit první díl Left 4 Dead a navíc vzniklo přesvědčení, že Half-Life musí počkat na nový engine. Čas Episode Three tudíž definitivně pominul. Něco z ní však do dnešních dnů přeci jen přežilo. Alyxina pistole v Half-Life: Alyx byla původně určena právě pro třetí epizodu. Jedná se tedy o jeden z mála objektů, které byly před lety vytvořeny kvůli dobrodružství Gordona Freemana a Alyx Vance navazujícímu na Episode Two, aby nakonec našly uplatnění alespoň v loňském VR prequelu.

POZOR NA SPOILERY

Snažit se vypsat všechny zajímavosti spojené s vývojem Half-Life: Alyx, o nichž se můžeme v knize dočíst, by vzhledem k jejímu rozsahu bylo nemožné a dost možná i neetické. Nejjednodušší je zkrátka The Final Hours of Half-Life: Alyx koupit a pustit se do čtení (což vřele doporučujeme minimálně každému příznivci Half-Life a studia Valve). Jednu poznámku si však neodpustíme, i když se neobejde bez spoilerů, takže raději čtěte dál jen v případě, že máte Half-Life: Alyx zdárně za sebou.

Určitě jsme nebyli sami, kdo si lámal hlavu s tím, kdo je ta stínem zahalená žena, která se ke konci hry vybavuje za skleněnou stěnou s představiteli Combine o vězení pro G-Mana. Díky nové knize jsme se dozvěděli, že tato postava využívá model Hahn, ženy, která měla ve starších verzích herního příběhu plnit úlohu hlavní antagonistky. Hahn odstranili vlastní mozek a nahradili ho mozkem Combine, načež věznila a mučila Eliho Vance zneužívaného pro potřeby propagandy. Na stole dokonce jeden čas ležela myšlenka, že ji Alyx na konci příběhu zabije. Z toho všeho ale nakonec sešlo a ta záhadná figura ve finální hře není Hahn.

Přečtěte si také: Naděje na Half-Life 3 a Portal 3? Ve Valve vzniká několik her

Jenomže to je asi tak všechno, co lze říct s jistotou, když pomineme, že má jít o vědkyni. Valve totiž identitu této postavy tají, přičemž důvod tajnůstkářství je prostý, ale svým způsobem příznivý - pokud se zaměstnanci Valve nakonec pustí do nového Half-Life 3, mají takto k dispozici další postavu již existující ve světě Half-Life, kterou mohou do budoucna využít. Jinými slovy, nechtějí odhalit, o koho jde, protože může v další hře sehrát nějakou úlohu. Tudíž budeme muset dál spekulovat, jestli jde o kolegyni Wallace Breena, dosud neznámou příbuznou Alyx nebo někoho úplně jiného. Přinejmenším se ale spolu s koncem hry a dalšími informacemi v knize jedná o další jasný náznak skutečnosti, že ve Valve vážně chtějí vytvořit další Half-Life a že jsme potenciálnímu Half-Life 3 blíž než kdy dřív. Což je po všech těch letech ticha a absolutní nejistoty nádherná, byť stále nejistá představa.

Na úplný závěr tu máme něco trochu aktuálnějšího. Gabe Newell před několika dny přiznal, že ve Valve vzniká hned několik singleplayerových her, které, a teď pozor, dokonce studio chce vydat! Jak by mělo být zjevné nejen z tohoto článku, v posledních letech ve Valve neměli ani tak problém vyvíjet další tituly, spíše z toho či onoho důvodu nikdy nedošlo na jejich dokončení a vydání, což se změnilo až s Half-Life: Alyx.

Úspěch velkolepé VR střílečky zjevně povzbudil vývojáře a probudil v nich touhu k práci na dalších singleplayerových projektech. Nyní se na základě nálezů v kódu Source 2 enginu spekuluje o tom, že by mezi nimi měl být další VR projekt ze světa Half-Life s pracovním označením Citadel. Bohužel ale ani tentokrát nevíme jistě, co se nakonec z Citadel vyklube a zda opravdu dojde na její vydání. V jistých kruzích se hovoří také o Half-Life hře, která konečně nebude vyžadovat brýle pro virtuální realitu, zatím ale raději berme tyto spekulace jako zbožné přání. V tuto chvíli nám koneckonců nezbývá nic jiného než doufat, že Valve opravdu půjde v následujících letech cestou, která nám hráčům přinese další skvělé hry namísto dalších let ticha.