V dětství jsem miloval Commandos. Sice mi hra nikdy pořádně nešla a vrcholem pro mne po večerech trápení bylo, že jsem zvládl první misi, ale ani to mi zážitky z hraní nezkazilo. Titul to byl v podstatě dokonalý a jediné, co mne otravovalo, bylo to, že se člověk musel dost otravně k nepřátelům plížit, když by bylo přece mnohem jednodušší se k nim teleportovat anebo je prostě posednout! Po letech čekání ovšem mé tužby nabízí Shadow Gambit: The Cursed Crew a já dostal možnost si hru vyzkoušet pár měsíců před oficiálním vydáním.

Tvůrci z Mimimi Games jsou na poli stealth strategií již ostřílenými veterány. Přece jen předvedli skvělou práci jak s Shadow Tactics, tak i u Desperados 3. Pokud ani jednu z jmenovaných her neznáte, tak si prostě představte, že v reálném čase z ptačí perspektivy ovládáte tým lidí, kombinujete jejich schopnosti a snažíte se neviděně plnit úkoly na mapách posázených nepřáteli. Po zkušenostech s kovboji a samuraji se tentokrát rozhodli vplout do vod čisté pirátské fantazie. Ačkoliv toto video není recenze, ale preview, tak si i přesto neodpustím hodnotit, že zasazení do pirátské zlaté éry byl naprosto perfektní nápad!

ZAS TI PROKLETÍ KORZÁŘI! SNAD JSOU VŠICHNI MRTVÍ!

Shadow Gambit: The Cursed Crew nám, jak už název napovídá, předvede prokletou posádku mořských psanců. Škoda jen, že z nich nikdo není naživu. Hlavní hrdinka Afia tak nejprve osvobodí loď Red Marley a s její pomocí pak díky magickým perlám přivede k nemrtvému životu i zbytek rozkládajících se námořníků. Ač se to může zdát zvláštní, Red Marley není jen dopravní prostředek či základna, kde trávíte čas mezi jednotlivými misemi. Sama je totiž členkou posádky a můžete si s ní i aktivně povídat. Vývojáři mi dokonce prozradili, že loď původně měla být hlavní postavou, ale od nápadu postupně ustoupili. Za to jsem rád, nerad bych přemýšlel, jak by v lodní podobě byla velká moje záď.

Pojďme si teď posvítit na samotnou hratelnost. Hrdinové mívají většinou dvě až tři unikátní schopnosti, a tak si je vryjete pod kůži celkem rychle. Navigátorka Afia má například krátký teleport a omráčení. Čarodějka Suleida dokáže poblíž vykouzlit keř a odsmrdět nepřátele pryč. Můj oblíbenec – Pinkuss von Presswald – zase například dovede posednout těla nepřátel a vesele s dalšími nepřáteli konverzovat jakoby nic. Hra nabídne k ovládání celkem osm různých postav a jejich schopnosti jsou rozvržené opravdu pěkně. Zlehka mne mrzelo pouze to, že mise mne nenutily používat schopnosti postav naplno tak jako v tréninkových komorách jednotlivých členů posádky. Plná hra na tom ale i v tomto ohledu má být lépe. Vývojáři slibují doplňkové personální mise pro lepší poznání všech postav. Dokonce bude možné si i schopnosti v průběhu vylepšovat. Případně je vždy možné si zvýšit obtížnost, což jsem samozřejmě nedělal

A ptáte se, proti komu vlastně budeme s našimi hrdiny stát? Proti inkvizici Hořící panny! To nikdo nečekal. Pobožná armáda se snaží zbavit Karibik proklenců a má v záloze své vlastní zbraně. Základní akolyté slouží prostě jako prasata na porážku a když vás nikdo nevidí, můžete je oddělat téměř i frontálním útokem. Komisaři jsou zase jako oblastní velitelé a snáze si všimnou, když někde začne chybět nějaký voják. A také se nenechají snad odehnat od svého stanoviště. Vyšší kněžstvo je pak ještě nebezpečnější. Bývají totiž v párech a jediná možnost, jak se jich zbavit, je zabít je oba zároveň. Těžší nepřátelé také často bývají imunní vůči speciálním schopnostem.

TAKTIKA JEŠTĚ PŘED STARTEM MISE

Hra překvapuje značnou mírou svobody už před samotným začátkem mise. Některé ostrovy budete moci navštívit opakovaně a před startem mise  díky videu zjistíte, co vás tentokrát čeká. Mnohdy si budete moci vybrat, kde sami budete chtít misi startovat a dostanete téměř úplnou volnost ve výběru členů posádky. Hra pouze doporučuje, kombinovat postavy tak, abyste vždy měli někoho, kdo dobře odláká pozornost, kdo se schová a kdo efektivně zabíjí.

Co mne dále na hře uchvátilo byla grafická stránka a mapa obecně. Ve studiu Mimimi se vertikality neštítí, a tak jsou jednotlivé ostrovy vážně pěkné a komplexní. Mnohdy můžete narazit na nějakou zprvu skrytou cestičku, pomoct si schováním se na střeše anebo zhasnout lampu a schovat se ve stínu. Vše je přitom krásně barevné a i celkem přehledné. Prostředí také občas můžete využít ve svůj prospěch a samotného mne tak vlastně nenapadá téměř nic, co by vývojáři dělali vůbec špatně. Ostatně sami si to za pár dní budete moci vyzkoušet. V rámci Steam Next Festu bude demoverze zdarma k dispozici od 19. do 26. června. Takže to rozhodně nezmeškejte. Já zatím musím jít drhnout přední palubu. Ahoy!