Magazín · Novinky · v úterý 2. 5. 2023 19:33
Náklady na vývoj a marketing velkých her se vymkly kontrole
Vydavatelské společnosti za své blockbustery utrácejí stále více peněz, které jdou nejen do vývoje, ale také do marketingu. Znepokojivý trend odhalují dokumenty britského úřadu pro hospodářskou soutěž a trhy (zkráceně CMA), který nedávno zablokoval akvizici Activisionu Blizzard společností Microsoft za téměř 69 miliard dolarů.
Dokumenty CMA citují zprávu analytické společnosti IDG, která se zabývá průzkumem trhu. Podle ní se náklady na vývoj u moderních AAA hry, které nedávno dostaly zelenou a jsou naplánovány na roky 2024-25, pohybují nad 200 miliony dolary. Před pěti lety to bylo ovšem v průměru 50 až 150 milionů dolarů. Například survival horor The Callisto Protocol z prosince loňského roku stál 162 milionů dolarů.
Zpráva také uvádí poslední díly Call of Duty, u kterých má rozpočet na vývoj přesahovat 300 milionů dolarů. Activision měl uvést, že kvůli většímu množství obsahu se nemůže při vývoji spoléhat na jedno hlavní studio, ale potřebuje 1,5 vedoucího studia pro každý díl CoD. To ho nutí stále více využívat externí dodavatele. U nového Grand Theft Auto od Rockstar Games se očekává rozpočet na vývoj nad 250 miliony dolary.
Pak do toho všeho ale musíte započítat náklady na marketing a propagaci. Nespecifikovaní vydavatelé uvádějí toto: První vydavatel uvedl, že náklady na vývoj před uvedením na trh jsou 164 milionů dolarů a na marketing 55 milionů dolarů. U jiného vydavatele se rozpočty pohybují od 80 do 350 milionů dolarů na vývoj a marketing u největších her dosahuje až na 310 milionů dolarů. U třetího vydavatele se náklady na poslední tituly pohybují mezi 110 až 350 miliony a u čtvrtého je to 90 až 180 milionů dolarů na vývoj a 50 až 150 milionů dolarů na marketing. Ovšem vývoj nejdražší hry tohoto vydavatele stál 660 milionů dolarů a na marketing měl rozpočet 550 milionů dolarů.
CMA toto bere jako důkaz, že je nepravděpodobné, aby jiná společnost mohla v dohledné době rozumně vytvořit náhradu za Call of Duty. Současně to ale ukazuje, jak neudržitelný se stal vývoj velkorozpočtových her. Také je to další strašák pro peněženky hráčů – mohlo by dojít k dalšímu zdražení her, případně služeb s předplatným.
Enormní nárůst rozpočtu na vývoj potvrdil Shuehei Yoshida, jenž má v PlayStationu na starost nezávislé vývojáře. Nedávno prozradil, že vývoj God of War 3 stál 44 milionů dolarů, ovšem současný God of War Ragnarök pro PS5 a PS4 stálo téměř 200 milionů dolarů.
Vzhledem k tomuto všemu se nemůžeme divit, že vydavatelé nechtějí riskovat a investovat do nových značek. Ty jsou pro něj s ohledem na takto obrovské rozpočty velmi rizikové.