Dnes v Bruselu proběhlo důležité neveřejné slyšení, ve kterém se Microsoft snažil urovnat protimonopolní obavy Evropské komise z akvizice Activisionu Blizzard. Večer pak společnost uspořádala tiskovou konferenci, kde prozradila novinky ohledně spojení Xboxu s vydavatelem Call of Duty za 68,7 miliardy dolarů.

Microsoft dnes na svou stranu získal Nvidii, která dříve byla spíše proti akvizici. Teď má Nvidie od Microsoftu jistotu, že hry Xboxu a Activisionu Blizzard pro PC, včetně Call of Duty, budou v případě schválení dohody podporovány v cloudové službě GeForce Now pro PC, macOS, Chromebooky, smartphony a další zařízení.

Dohoda s Nvidií je závazná na 10 let, stejně jako v případě Nintenda. Ta byla oznámena dnes ráno a v případě akvizice se týká her Xboxu a Activisionu Blizzard.

Díky těmto dvěma novinkám se má Call of Duty dostat na dalších 150 milionů zařízení. Dle Microsoftu má GeForce Now předplaceno 25 milionů lidí. Teď má být přitom Call of Duty dostupné pro 120 milionů zařízení, včetně konzolí PlayStation. Tím Microsoft dokazuje, že chce, aby byly hry přístupné většímu množství hráčů.

Stejnou nabídku má na stole také Sony, která má největší obavy ze ztráty Call of Duty. Navzdory tomu PlayStation dohodu dosud nepodepsal a nenašel společnou řeč s Xboxem. Smlouvu měl dokonce u sebe na tiskové konferenci Brad Smith, viceprezident Microsoftu, společně s perem.

Christopher Dring ze serveru Gamesindustry.biz se měl od lidí obeznámených s jednáním dozvědět, že Microsoft a Sony nejsou blízko dosažení dohody. PlayStation má být nadále proti akvizici a domnívat se, že navrhovaná desetiletá dohoda nezmírňuje antimonopolní obavy. Proslýchá se, že Sony by ráda doživotní dohodu na Call of Duty.

Microsoft nechce utratit téměř 69 miliard dolarů za to, aby měl Call of Duty exkluzivně na Xboxu. Jeho cílem je rozšířit značku na další platformy, včetně mobilů. Dokládat to mají právě dnešní dohody s Nvidií a Nintendem.

Za nejlepší strategii do budoucna považuje Microsoft cross-gen, a to pro vývojáře i hráče. Chce zajistit, že všude budou hry fungovat tak, jak hráči očekávají.

ÚŘEDNÍCI TADY NEJSOU OD TOHO, ABY CHRÁNILI SUPERDOMINANTNÍ SPOLEČNOST.

Brad Smith, viceprezident Microsoftu

Microsoft před delegáty Evropské unie uvedl, že PlayStation ovládá 80 % evropského konzolového trhu, zatímco Xbox zbývajících 20 % (Nintendo jaksi nepočítají) Celosvětově je to kolem 70 % pro PlayStation a 30 % pro Xbox a v Japonsku to má být 96 % ku 4 %. Navíc ani problémy s výrobou PS5 se na zájmu o novou generaci konzole od Sony nepodepsaly.

Sony se má podle Microsoftu snažit zablokovat akvizici, aby si zajistila svou dvacetiletou dominanci. Dle Smitha transakce zvýší konkurenci a přiblíží hry širšímu publiku.

Co se rozdělení Activisionu Blizzard týče, například prodeje Call of Duty, jak navrhoval britský úřad, tak to je podle Smitha nereálné.

Společnosti Microsoft a Activision Blizzard měly 45 minut na obhajobu spojení před Evropskou komisí. Poté následovala patnáctiminutová část s otázkami a odpověďmi. Sony se svými obavami vystoupila dvakrát po 15 minutách. Electronic Arts, Nvidia, Google, Valve a Evropská herní federace hovořily po 15 minutách.